2024-06-08, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raidrunk
Han kanske ville svalka sig i havet p.g.a värmen och blev attackerad av en haj. Har hänt förut I närheten av ön både med dödlig utgång och inte. Ingen omöjlighet.

Havet låter nog som en förklaring. Annars hade han nog hittats redan.

Att det skulle finnas haj i dessa områden har jag inte hört om tidigare
Citera
2024-06-08, 09:04
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertilla
BS! Han har fått storhetsvansinne! Alla dessa märkliga kostråd hit och dit! Han verkade besatt av dessa och vara känd! Det kan slå hårt.

Kanske han överskattat sin egen förmåga?
Jag tror på en olycka. Tragiskt!!
Citera
2024-06-08, 09:06
Medlem
bluecaffes avatar
Det finns många frågor. Det jag inte föörstår är följande:
- Varför Mosley lämnade sitt sällskap? Han gick därifrån kl 13.30. De kom till stranden på morgonen (vilken tid?), och jag tror inte Mosley hade varit så länge på stranden innan han bestämde sig att gå därifrån.
- Det var jätte varmt, ca 40 grader, Mosley är 67 år gammal, även om han är en hälsoguru. Är det inte dumt att gå till fots i sädan värme utan skugga, tom ensamt?
- Vart var han på väg? De kom till stranden med båt, det står att Mosley gick hem. På vilket sätt? Hur många kilometer tänkte han gå?
- Varför tog han inte mobilen med sig? Nu för tiden har alla telefoner mig sig, oavsett åldern.
- Vad tänkte hans fru? Ingenting? Är det helt normal situation? Eller hade de bråkat? Fanns det anledning varför hennes man plötsligt reser sig från stranden och går iväg utan henne? Det står i tidningen att Mosley gick hem för att han var trött. Klarar han att gå så många kilometer i gasande sol om han är redan trött?
Mycket är oklart för mig i det sociala delen av försvinnandet.
Citera
2024-06-08, 09:07
Medlem
plommonstups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Varför inga kommentarer från hans fru och vänner? De brukar alltid bli intervjuade för en kommentar om hur personen mådde innan han försvann. Var de osams? Michael har ju skrivit att när hon blir arg ... Kanske att han blev förbannad och tog en lång promenad? Och vem kontaktade pressen, så att detta står i all världens tidningar?

Kanske att han ville vara själv över natten och lugna ner sig? Dagen efter får han veta att detta har blivit en världsnyhet. Vad gör han då? Han kanske gömmer sig, och är livrädd för all denna uppmärksamhet. Vad ska han säga? För nog är det märkligt att hans fru inte är intervjuad, och inga kommentarer alls. Så jag hoppas ändå att det kan vara så här, för då lever han ju. Vad skulle man göra i hans situation?

Han och hans familj är välbärgade britter. Sådana är oftast värdiga typer och där gråter man inte ut i pressen. De kommer nog inte uttala sig förrän han hittas.
Citera
2024-06-08, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Ok, nya bud nu då. Att han gick "inåt" ön stämmer inte längre. Den här getstigen måste vara bra besvärlig om den tar tre timmar att gå.
At 06:00 local time firefighters started searching a 4 mile (6.5km) radius over a mountainous area that is surrounded by sea, said Manolis Tsimpoukas who organises searches for missing people on the Dodecanese Islands, of which Symi is apart of.
Asked if there had been any sign of Mr Mosley, he said there has been "nothing".
A source directly involved in the search told BBC News the search is focusing on the mountainous area between areas of the island Pedi and Symi. The source described it as a not an easy terrain.
https://www.bbc.com/news/articles/cxrrg9qxgd0o

Okej
Vad menas med det
Citera
2024-06-08, 09:17
Medlem
Mogadons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluecaffe
Det finns många frågor. Det jag inte föörstår är följande:
- Varför Mosley lämnade sitt sällskap? Han gick därifrån kl 13.30. De kom till stranden på morgonen (vilken tid?), och jag tror inte Mosley hade varit så länge på stranden innan han bestämde sig att gå därifrån.
- Det var jätte varmt, ca 40 grader, Mosley är 67 år gammal, även om han är en hälsoguru. Är det inte dumt att gå till fots i sädan värme utan skugga, tom ensamt?
- Vart var han på väg? De kom till stranden med båt, det står att Mosley gick hem. På vilket sätt? Hur många kilometer tänkte han gå?
- Varför tog han inte mobilen med sig? Nu för tiden har alla telefoner mig sig, oavsett åldern.
- Vad tänkte hans fru? Ingenting? Är det helt normal situation? Eller hade de bråkat? Fanns det anledning varför hennes man plötsligt reser sig från stranden och går iväg utan henne? Det står i tidningen att Mosley gick hem för att han var trött. Klarar han att gå så många kilometer i gasande sol om han är redan trött?
Mycket är oklart för mig i det sociala delen av försvinnandet.

Precis ALLT detta finns det svar på i tråden och det relativt tidigt i tråden, om du bemödat dig läsa.
Citera
2024-06-08, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markberedning
Då är vi många som heter INGEN.

Tillhör man inte TikTok-generationen eller är sjukt beroende av att ständigt följa sociala medier utan heller lever livet på riktigt är det ingen stor sak att glömma att ta med sig mobilen när man går någonstans.
Ja ja
I bebyggda områden ja
Är du på semester i Grekland vill du nog ha din mobil i fickan
Särskilt om du ska vandra

Men okej..för 30 år sen fanns det inget alternativ och folk gick då med

Mitt tips till Symis borgmästare är att ställa ut larntelefoner lite här och var på ön men det kostar väl för mycket
De verkar ha korruption kolla skyltarna till stranden etc har nog stått där sen 50 talet minst
Citera
2024-06-08, 09:21
Medlem
stimulanspakets avatar
Känns inte längre som en olycka då hade de hittat honom. Visst, har han hamnat i vattnet så försvårar ju det sökandet, men varför skulle han hamnat i vattnet?

Antingen har han valt att försvinna, det skulle kunna förklara varför han lämnat mobilen.
Man kan lämna sin mobil även om man inte tänker försvinna, jag lämnar den hemma när jag är på gymmet eller i löpspåret, exempelvis. Men om jag är på en ö ser jag inga skäl till att lämna den hos min fru. Han har väl fickor på kortbyxorna, uppenbarligen finns det plats för pengar i alla fall.

Om de bråkat och han avviker i frustration, går man då och köper att paraply då?

Eller så ligger det ett brott bakom försvinnandet.
Citera
2024-06-08, 09:23
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stimulanspaket
Känns inte längre som en olycka då hade de hittat honom. Visst, har han hamnat i vattnet så försvårar ju det sökandet, men varför skulle han hamnat i vattnet?

Antingen har han valt att försvinna, det skulle kunna förklara varför han lämnat mobilen.
Man kan lämna sin mobil även om man inte tänker försvinna, jag lämnar den hemma när jag är på gymmet eller i löpspåret, exempelvis. Men om jag är på en ö ser jag inga skäl till att lämna den hos min fru. Han har väl fickor på kortbyxorna, uppenbarligen finns det plats för pengar i alla fall.

Om de bråkat och han avviker i frustration, går man då och köper att paraply då?

Om man till exempel tappat bort sig så kanske han ville gå mot vattnet för att svalka av sig. Eller kanske han snubblat över en klippa och hamnat i vattnet.
Citera
2024-06-08, 09:42
Medlem
Otäcka fall när folk bara försvinner i tomma intet utan något spår. Får ha tilltro till sökteamet idag med troligare sökområde. De har bara varit igång någon timme nu men hoppas de hittar honom snart.
Citera
2024-06-08, 09:44
Medlem
Bertillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plommonstup
Det betyder säkert inte mycket i sammanhanget men jag hittade en gammal intervju i The Guardian med Mosley där han berättar att de i något sammanhang hade hittat en förträngning i hjärtat. Samt att ingen man i hans släkt har blivit äldre än 72:

"I did a test recently on Horizon and they found that I had partial blockage in one of my coronary arteries. It was a bit freaky and I’m still aware of it. No male in my family has made it beyond 72."

Värmeslag kan provocera en hjärtattack även hos hjärtfriska människor. Hans pappa hade dessutom demens.

https://amp.theguardian.com/society/2016/may/22/michael-mosley-ecigarettes-miracle-menace-tv

Ingen man i hans släkt blivit äldre är 72? Måste vara rekord i skräpdåliga gener. Var det därför han var besatt av diverse märkliga "kostråd" och "dieter" som översvämmade oss.

Han kanske insåg att han var förutbestämd att dö tidigt och orkade inte vänta.

Citat:
Michael Mosley gjorde tv-dokumentären Eat, fast, and live longer som visades i SVT:s Vetenskapens värld i slutet av mars 2013. I dokumentären gav Mosley sig ut på resa för att få svar på hur fasta kan förlänga livet och ge positiva effekter på de riskfaktorer som orsakar hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och cancer.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Michael_Mosley
Senast redigerad av Bertilla 2024-06-08 kl. 09:50.
Citera
2024-06-08, 09:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stimulanspaket

Brott är inte uteslutet, finns omständigheter som kan tala för ett ofrivilligt försvinnande.

Michael tog inte med sig sin mobiltelefon.

Han lämnade sällskapet för att gå hem eftersom att han inte mådde bra. Sällskapet lät honom göra det trots det extremt varma vädret.

Gått upp i rök.

Det kan vara en uppdiktad historia.

Sällskapet började bråka, Michael gick ensam hemåt i vredesmod, i bostaden fortsätter bråket och Michael avlider.

Att han inte hittats kan tala för att någon med lokalkännedom och eventuellt ett fordon kan ha med försvinnandet att göra.

Han kan såklart ramlat i vattnet och drunknat om han försökt svalka sig på något illa valt ställe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in