2024-06-14, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jo men individ/människa då? Hunden söker inte efter kanin. Och hunden kan få upp spår på en människa men det återstår då att se vem det i realiteten är…

Som sagt, hunden söker oftast efter en viss doft som man betingar med ett plagg eller dylikt. Det är egentligen inte konstigare än att jag ber dig söka med nosen efter pommes och du följer dipspåren och hittar fram till McDonalds.
Citera
2024-06-14, 15:59
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Jo men individ/människa då? Hunden söker inte efter kanin. Och hunden kan få upp spår på en människa men det återstår då att se vem det i realiteten är…
Finns särskilt utbildade ID-hundar för individsök. Men dom är ganska ovanliga. Utbildningen är lång och det ställs höga krav på hunden. (Inte att förväxla med helg-utbildade hobbyhundar som spårar bortsprugna husdjur.)
https://sv.wikipedia.org/wiki/ID-hund
Citera
2024-06-14, 23:41
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Finns särskilt utbildade ID-hundar för individsök. Men dom är ganska ovanliga. Utbildningen är lång och det ställs höga krav på hunden. (Inte att förväxla med helg-utbildade hobbyhundar som spårar bortsprugna husdjur.)

Jag tycker lite synd om jycken i det här söket. Han fick en del oförtjänt dålig publicitet…
Citera
2024-06-15, 01:07
Medlem
LeifTheNotLuckys avatar
Citat:
Jag tycker lite synd om jycken i det här söket. Han fick en del oförtjänt dålig publicitet…

Särskilt som han verkade vara ensam hund på plats, inte verkade ha haft hundskor och hade skadat sina tassar på den heta marken. Frågan är om han ens fick en chans att söka i närheten av där Mosley låg. De omdirigerande letandet dit ganska sent och då kanske hunden redan var på väg till Athen för att för få vård.
Senast redigerad av LeifTheNotLucky 2024-06-15 kl. 01:09.
Citera
2024-06-15, 02:18
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe

Man skall inte förakta en helg-utbildad hobby-hund, de kan vara jäkligt duktiga på att spåra, även om de inte har samma arbetsdisciplin som en yrkesutbildad hund eller en räddningshund.

En särskilt utbildad ID-hund finns det inget behov av i ett sök som det efter Mosley, en räddningshund har det som behövs, och som sagt, de flesta helg-utbildade hobby-hundarna, som tränats i spårning, hade också gjort jobbet i detta fallet. Här var det väl mest hettan som var problement, och den är ju lika för alla hundar, oavsett utbildning.

Jag känner några som har yrkes-utbildade hundar, några som har utbildade räddningshundar, och flera som har "helg-utbildade" "hobby-hundar", varav några bott eller bor i samma hushåll som mig, och de senare går inte heller av för hackor.
Citera
2024-06-15, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Du berättar detta som om det vore fakta, då får du också uppge din källa

35 års studier av den mänskliga naturen - en bättre källa än dom flesta tidningsartiklar. Alla fyra måste analyseras i detta fall, inte bara Mosley.

För övrigt en fantastisk tråd - tack alla som bidrar med information om kroppen, döden, nedbrytning, grekiska öar och människor, hundar, väder, sök, etc.
Citera
2024-06-15, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filosofiedoktorand
35 års studier av den mänskliga naturen - en bättre källa än dom flesta tidningsartiklar. Alla fyra måste analyseras i detta fall, inte bara Mosley.

För övrigt en fantastisk tråd - tack alla som bidrar med information om kroppen, döden, nedbrytning, grekiska öar och människor, hundar, väder, sök, etc.

Flashbackare som tror de har en speciell förmåga att "läsa av människor" pust...det första man får lära sig om man studerar filosofi på riktigt är att man inte är 1/10 så smart som man trodde man var, samt lite ödmjukhet när man upptäcker att ens smartaste ideer mosades sönder av smartare folk redan för 2 500 år sedan
Citera
2024-06-15, 12:34
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Har du stöd för att det var 40 grader mer än skvallerpressen?

Det var varmt, men var det 40 grader?

Tillräckligt varmt för att dö tydligen.
Citera
2024-06-15, 12:46
Medlem
Lonnrots avatar
Mer hetta. 44,5 grader på kreta.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/varmebolja-i-grekland-myndigheter-varnar-turister

Grekerna upplever för första gången på hundra år värmeböljor före midsommar enl. uppgift.
Senast redigerad av Lonnrot 2024-06-15 kl. 13:02.
Citera
2024-06-15, 14:58
Medlem
Citat:
Dr Mosley lämnade sällskapet i vredesmod. Han gick fram och tillbaka i byn några vändor innan han bestämde sig för att gena hem över berget. Troligtvis trampade han snett och gjorde illa foten och fick sakta farten betydligt. När ilskan runnit av kom paniken när han insåg att han var i en svår situation.

Nja. Jag tror att han tänkte rätt, gick fel, irrade omkring och kanske satte sig ner en stund, för någon kommer väl förbi? Insåg sedan att ingen går där runt 14:00. Kanske såg han Marina från toppen och tänkte med all rätt att nej fy, dit ner klättrar jag inte utom i absolut nödfall. Vilket sedan skedde.
Citera
2024-06-15, 16:23
Medlem
Vi lär väl aldrig få veta exakt vad som hände och hur Mosley tänkte, såvida inte någon han mött och pratat med längs vägen träder fram. Men det är osannolikt.

Det som gnager i mitt huvud är varför han skildes från sitt sällskap. Man släpper inte iväg en person som inte mår så bra helt själv utan mobil. Punkt slut. Hur tänkte dom? Hoppas någon av de tre snackar så småningom.
Citera
2024-06-15, 16:54
Medlem
Citat:
Vi lär väl aldrig få veta exakt vad som hände och hur Mosley tänkte, såvida inte någon han mött och pratat med längs vägen träder fram. Men det är osannolikt.

Det som gnager i mitt huvud är varför han skildes från sitt sällskap. Man släpper inte iväg en person som inte mår så bra helt själv utan mobil. Punkt slut. Hur tänkte dom? Hoppas någon av de tre snackar så småningom.

Håller med. Hade det övriga sällskapet en mobil (och Mosley inte)?
Hur gick resonemanget ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in