2024-06-13, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Ja, cirka 1 timme och 45 minuter är han uppe på berget, innan man ser honom på kameran vid Agia Marina Beach. Lång tid! Antingen vilse, eller rejält utmattad.

Något har uppenbarligen hänt där uppe? Han hade ju ingen telefon så han stod inte och fotade utsikten direkt. Om han inte satt sig för att meditera eller annat dumt.
Citera
2024-06-13, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifTheNotLucky
Jag tycker att det är konstigt att räddningstjänsten (och borgmästaren så klart) verkar utgå från att Mosley gick åt fel håll i Pedi. Om han hade en karta med sig så måste han ha vetat ungefär åt vilket håll han skulle gå om han var på väg tillbaka till boendet. Det borde vara extra svårt att ta fel eftersom havet är där. Vägen han verkar ha gått följer kustlinjen tillbaka i en båge mot det håll han kom ifrån men på andra sidan viken.

Det här är intressant, man ser ju hur han går genom Pedi längs med vattnet och sedan som sagt då in i bergigt område mot havet på motsatt sida han kom ifrån. Inte så svårt att förstå att det är fel om han vill till Symi..
Citera
2024-06-13, 21:44
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krims80
T ex denna men det finns flera som media lagt upp https://youtu.be/3r4QACkN7xw?si=3-AGZDt8KQ0wv4dX

Jisses, verkligen rask takt.
I den värmen?
Han var i god vigör, vad det gäller hettan alltså.

Men sen hade han ju någon annan risighet, som magen då kanske? Som han inte insåg skulle kunna ställa till det med uttorkning och solsken? Verkar det.

Synd att han inte bara tog sig en simtur, om han kände att han behövde röra på sig.
Citera
2024-06-13, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jisses, verkligen rask takt.
I den värmen?
Han var i god vigör, vad det gäller hettan alltså.

Men sen hade han ju någon annan risighet, som magen då kanske? Som han inte insåg skulle kunna ställa till det med uttorkning och solsken? Verkar det.

Synd att han inte bara tog sig en simtur, om han kände att han behövde röra på sig.

Ja och det ser så målinriktat ut, han bara går på liksom. Jag var utomlands förra veckan, där var det 28-30 grader i skuggan och jag som ändå är bra mkt yngre än honom och i god form kände inte för att ge mig ut på vandring kl 14.00.
Citera
2024-06-13, 22:16
Medlem
LeifTheNotLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Exakt
Och hunden borde ju känt direkt bara han satte sin tass inne i Agia Marina
Uppenbarligen var den inte där

"Another thing we've learned this morning is that the search and rescue dog who had been on the hillside is being sent back to Athens. Now that could be a sign that they are winding down, but it's also being reported that it's so hot here that the dog has been burning its paws on the hillside and so can't work because of the heat.

På söndag morgon rapporterades det att hunden skickas tillbaka till Athen eftersom den hade bränt tassarna på den heta marken och inte kunde arbeta längre.

Kl 09.01 9/6: https://www.manchestereveningnews.co.uk/news/health/missing-michael-mosley-search-sniffer-29320280.amp
Senast redigerad av LeifTheNotLucky 2024-06-13 kl. 22:41. Anledning: Lagt till översättning
Citera
2024-06-13, 22:26
Medlem
LeifTheNotLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag hittar uppgift i media att sök- och räddningshund användes i sökandet efter Michael.

En sådan hund söker och markerar för levande personer.

Michael var död så även om hunden känt doften av lik skulle den sannolikt inte uppmärksamma sin förare på det.

”a specially-trained Alsatian, who could 'find someone whether they’re alive or dead'” skriver de i:
https://uk.news.yahoo.com/blow-search-missing-dr-michael-072618895.html
Citera
2024-06-13, 22:35
Medlem
LeifTheNotLuckys avatar
Citat:
Det här är intressant, man ser ju hur han går genom Pedi längs med vattnet och sedan som sagt då in i bergigt område mot havet på motsatt sida han kom ifrån. Inte så svårt att förstå att det är fel om han vill till Symi..

Därför har jag svårt att tro att han var på väg till Symi, i alla fall inte först.
Citera
2024-06-13, 22:37
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
"Another thing we've learned this morning is that the search and rescue dog who had been on the hillside is being sent back to Athens. Now that could be a sign that they are winding down, but it's also being reported that it's so hot here that the dog has been burning its paws on the hillside and so can't work because of the heat.

Kl 09.01 9/6: https://www.manchestereveningnews.co.uk/news/health/missing-michael-mosley-search-sniffer-29320280.amp
Det är väldigt konstigt att de säger att hundarna inte kunde fortsätta söka för att det var för hett för tassarna när det finns hundskor som skyddar mot de heta stenarna.

Men det kanske inte finns hundskor i Grekland.
Citera
2024-06-13, 22:45
Medlem
LeifTheNotLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Det är väldigt konstigt att de säger att hundarna inte kunde fortsätta söka för att det var för hett för tassarna när det finns hundskor som skyddar mot de heta stenarna.

Det verkar som om det inte gör det eller att de inte användes. Någon organisation ska nu skänka skor till de grekiska räddningshundarna. Och det verkar som om det bara var en hund på ön.
Citera
2024-06-13, 22:45
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ja och det ser så målinriktat ut, han bara går på liksom. Jag var utomlands förra veckan, där var det 28-30 grader i skuggan och jag som ändå är bra mkt yngre än honom och i god form kände inte för att ge mig ut på vandring kl 14.00.

Fast vissa tål värmen jättebra.
De myser vid såna temperaturer, och vissa tål uppåt 40 också, och tycker det är ok.
Hur otroligt det än låter, och personligen kan jag inte relatera till folk som både "mår" och är härdiga vid såna temperaturer.

(Själv tyckte jag det var jobbigt med 25 grader görra veckan. Känsligare än någonsin med åldern.)
Citera
2024-06-13, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice

Hunden var ju inte från Symi, det är väl inte självklart att man tränar skor på sökhundar till att börja med. Även: det ÄR Grekland, vilket är lite som ett större Ankeborg…
Citera
2024-06-13, 22:50
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Det verkar som om det inte gör det eller att de inte användes. Någon organisation ska nu skänka skor till de grekiska räddningshundarna. Och det verkar som om det bara var en hund på ön.
Det stämmer, en hund var det. Det är jättefint att det kommer skänkas skor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in