2024-06-06, 02:29
Medlem
Konstig fråga, klart alla är kvar.. Nä men tänkte på phreaking och sånt på sista tiden. Finns det några phreakare kvar? Hade ju kanske vart roligt att snacka, utbyta idéer och få inspiration.
Skriv gärna pm

Tjenixen
Citera
2024-06-06, 02:41
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svampolas
Konstig fråga, klart alla är kvar.. Nä men tänkte på phreaking och sånt på sista tiden. Finns det några phreakare kvar? Hade ju kanske vart roligt att snacka, utbyta idéer och få inspiration.
Skriv gärna pm

Tjenixen

varför skriva pm ?
Citera
2024-06-06, 02:43
Medlem
Det beror väl kanske på vad som ska skrivas. Man får la göra hur man vill. Vissa idéer kanske man inte ska yppa öppet.
Citera
2024-06-06, 02:51
Avslutad
Citat:
Skriv gärna pm

Tjenixen
Det här är kul. Jag vet inte riktigt vad som kvalar in som phreaking? Kan vara ute på hal is och visa min totala okunskap. Men fan vad jag saknar tiden med telefonkiosker och telefonkort som man band med magnetremsor från VHS-kasetter för att ringa gratis! Vi fick nästan inget att fungera. Men jävlar vad kul när saker funka. Vad är phreaking idag?
Citera
2024-06-06, 03:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av schindlers-taklist
Det här är kul. Jag vet inte riktigt vad som kvalar in som phreaking? Kan vara ute på hal is och visa min totala okunskap. Men fan vad jag saknar tiden med telefonkiosker och telefonkort som man band med magnetremsor från VHS-kasetter för att ringa gratis! Vi fick nästan inget att fungera. Men jävlar vad kul när saker funka. Vad är phreaking idag?
Vid vilken tid var det? Snackar du om när det var en liten kiosk där man kunde köpa lokalgjord korv med bröd och ketchup och det fanns en telefon utan på/precis bredvid? Och man ringde alla därifrån eftersom man inte hade en mobil?
Senast redigerad av novitiosis 2024-06-06 kl. 03:08.
Citera
2024-06-06, 03:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av novitiosis
Vid vilken tid var det? Snackar du om när det var en liten kiosk där man kunde köpa lokalgjord korv med bröd och ketchup och det fanns en telefon utan på/precis bredvid? Och man ringde alla därifrån eftersom man inte hade en mobil?
Ja precis en sådan plats!
Har för mig att det till och med fanns ett ”hack” för att ta sig till olika myndigheter som räddningstjänsten skulle kunna använda sig av. Det var ju ett tag sedan så man kanske minns fel..
Citera
2024-06-06, 03:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av novitiosis
Någonstans mellan tidigt och sent 90-tal
Citera
2024-06-06, 04:37
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Skriv gärna pm

Tjenixen

Jag var sent på bollen men var phreaker strax efter millenieskiftet när telefonkioskar och kopparlinjer fortfarande var i bruk. Skoj tid med mycket roliga minnen.
Citera
2024-06-06, 12:04
Moderator
Chantres avatar
Utgången rubrik: Någon kvar

Ny rubrik: Finns det några phreakare kvar?

/Mod
Citera
2025-04-08, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag var sent på bollen men var phreaker strax efter millenieskiftet när telefonkioskar och kopparlinjer fortfarande var i bruk. Skoj tid med mycket roliga minnen.
Ja jag tyckte det va lite roligt jag också. Använde ”japanerna” och kopplade in en telefon och ringde div nummer. Vi satte upp en ”heta linjen” också som va gratis för alla som ringde dit, men stackarn som ägde den telefonlinjen hade det nog inte så kul… använde dessa kunskaper sen för att koppla en porttelefon till en polares telefonnummer, så behövde man snacka med han så gick man till den porten och tryckte in rätt kod så kopplades man till hans lur. När telefonkioskerna fick kortläsare så fanns det ett trick man kunde använda sej av. Man tryckte in tändstickor i kortläsaren (behövdes oftast inte) sen väntade man till klockan va efter 19:00 så kunde man bara ringa det där numret som fanns till Telia och sa att någon har tryckt in tändstickor eller nått i kortläsaren och sa att jag behövde verkligen ringa ett viktigt samtal, då sa frågade dom vilket nummer man ville ringa och dom kopplade en till det telefonnumret. Efter 19-tiden kom det sällan någon tekniker och fixade automaten. Det funkade inte att spela in ljudet som lät i högtalaren och spelade upp det i mikrofonen så man fick ringa gratis. Oftast så fick man hålla på att skala kablar och sånt sen koppla in en egen telefon. Men det fanns olika sätt, social engineering va helt klart det bästa sättet. Människan är alltid den svaga länken. Vad hade du för sätt för att lura till dej gratis samtal?
Citera
2025-04-08, 03:50
Medlem
Citat:
Nu vet jag inte riktigt vad man kan göra, det finns ju inga kopparledningar kvar som vanligt folk kan använda. Men har hört att många finns kvar, men det är väl militären som basar över dom. Jag höll på att åka dit för både hacking och phreaking på den gamla goda idén. Brott mot rikets säkerhet ville dom sätta oss på. Det enda bevis dom hade va en kompis bärbara, men den va så ordentligt krypterad så dom fick inte fram något som dom kunde sätta oss på. Jag är lite intresserad av vad det finns för sätt nu. Social engineering va det bästa sättet då om man inte orkade att skala kablar och koppla in en egen lur… I ”japanerna” ex.
Citera
2025-04-08, 03:52
Medlem
Citat:
Ja precis en sådan plats!
Har för mig att det till och med fanns ett ”hack” för att ta sig till olika myndigheter som räddningstjänsten skulle kunna använda sig av. Det var ju ett tag sedan så man kanske minns fel..
Ja det fanns ett telefonnummer på en lapp i telefonkioskerna, man ringde det efter kl 19:00 (kom sällan en tekniker ut då) och sa bara att någon har tryckt in tändstickor i kortläsaren och man behövde ringa ett viktigt samtal, då kopplade dom fram en. Gratis. Nu vet jag inte om något sätt…
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in