Citat:
Ursprungligen postat av
Stig-Britt
Jag var sent på bollen men var phreaker strax efter millenieskiftet när telefonkioskar och kopparlinjer fortfarande var i bruk. Skoj tid med mycket roliga minnen.
Ja jag tyckte det va lite roligt jag också. Använde ”japanerna” och kopplade in en telefon och ringde div nummer. Vi satte upp en ”heta linjen” också som va gratis för alla som ringde dit, men stackarn som ägde den telefonlinjen hade det nog inte så kul… använde dessa kunskaper sen för att koppla en porttelefon till en polares telefonnummer, så behövde man snacka med han så gick man till den porten och tryckte in rätt kod så kopplades man till hans lur. När telefonkioskerna fick kortläsare så fanns det ett trick man kunde använda sej av. Man tryckte in tändstickor i kortläsaren (behövdes oftast inte) sen väntade man till klockan va efter 19:00 så kunde man bara ringa det där numret som fanns till Telia och sa att någon har tryckt in tändstickor eller nått i kortläsaren och sa att jag behövde verkligen ringa ett viktigt samtal, då sa frågade dom vilket nummer man ville ringa och dom kopplade en till det telefonnumret. Efter 19-tiden kom det sällan någon tekniker och fixade automaten. Det funkade inte att spela in ljudet som lät i högtalaren och spelade upp det i mikrofonen så man fick ringa gratis. Oftast så fick man hålla på att skala kablar och sånt sen koppla in en egen telefon. Men det fanns olika sätt, social engineering va helt klart det bästa sättet. Människan är alltid den svaga länken. Vad hade du för sätt för att lura till dej gratis samtal?