2024-06-05, 23:44
Medlem
Julle128s avatar
Jag har beslutat att börja preppa som första steg köper jag en överlevnadsväska
[https://www.amazon.se/gp/aw/d/B0B944JGZD/ref=ox_sc_act_image_2?smid=A2CY1EJUEDQDU8&psc=1#im mersive-view_1717620361177]
Tänkte även köpa vevradio samt vattenrenare.
Är detta en bra start?
Senast redigerad av Julle128 2024-06-05 kl. 23:48.
2024-06-05, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julle128
[https://www.amazon.se/gp/aw/d/B0B944JGZD/ref=ox_sc_act_image_2?smid=A2CY1EJUEDQDU8&psc=1#im mersive-view_1717620361177]
Är detta en bra start?

Nej det är det inte. Preppers är så besatta av att köpa en massa prylar, det är inte alls där fokus ska ligga.

Du borde början med att stänga av strömmen i 24 timmar och överleva. Notera vad du borde varit bättre förbered på inför nästa övning som blir 72timmar, och testa sedan en vecka. Det är dina misslyckanden i dessa övningar som du ska lära av.

Andra övningar kan vara, överleva utan lön under en eller två månader.
Eller Bo i skogen i några dagar.

Gör något aktivt och samla på dig erfarenheter snarare än samla prylar, det är inte säkert du kommer ha tillgång till prylarna sen ändå.
2024-06-06, 00:15
Medlem
Onanikrems avatar
Tälta ute två - tre veckor i höst utan att köpa något, då ser du vad du har för grejor, om de är bra, om du använder dem och om du behöver skaffa dig något mer. Vattenrenare kan vara bra att ha, men kan erkänna jag har bara prövat den funkar. Du behöver en rejäl kniv 500kr och uppåt, två vattendunkar från Biltema typ, en presenning, tält för en tusenlapp och uppåt, sovsäck samma. Och några konserver du gillar, de skall gå äta kalla. Bekväma kängor i gortex och några ullstrumpor.

Mesta i sådana där färdiga väskor är kinaskräp som går sönder första eller andra gången du använder det.
2024-06-06, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julle128
Är detta en bra start?

Håller med tidigare inlägg om att det där är inget att ha. Men för att svara lite mer seriöst så i utrustningaväg behöver du:
Kniv
Swiss army-kniv
Liten yxa
Tåndstål
Tändstickor
Torr ved
Stormkök
Bränsle till stormkök
Soppåsar väldigt många
Sopsäckar
Fulla vattendunkar, byt vattnet ett par gånger per år
Tomma vattendunkar
Konserver du tycker om
Torrvaror
Har säkert glömt något viktigt men börja med detta och gå ut i skogen för att testa och känn på utrustningen eller laga mat när strömmen gått. Då kommer du även på andra saker du behöver och bygger upp ett lager som anpassas efter dig. Jag jobbade på sjön förut och på mina ledigheter gick jag ofta ut i skogen och åt lunch själv. Tänder nu alltid en brasa med tändstål, tjärved och splintved. Fråga alltid markägaren innan du tar tjärved om du inte köper såna där färdiga pinnar.
Jägarexamen är alltid bra att ha samt bössor.
Använd och byt ut allt som kan bli dåligt allt eftersom.
Kan ge specifika tips på utrustning om det behövs.
2024-06-06, 08:18
Medlem
NyaHenriksss avatar
Vattendunkar
Pasta
Konserver
Powerbank
Ficklampa
Värmeljus
Gasolkök
Detta är grunden och sedan kan du komplettera som du vill.
Som skrivits ovanför, börja med att stänga av strömmen och låtsas att vattnet i kranarna och toaletten är slut. Där har du en perfekt utgångspunkt för att förstå och få insikt i vad som kan hända.
2024-06-06, 09:41
Medlem
Som vanligt när det gäller prepping tror de flesta att de ska ut på campingtur. Vid katastrofer är sällan hela vägnätet sönder varför det är klokt att ha ett fordon med värme. Fordonet har oftast en radio, inbyggd laddare både för eget och mobilens batteri. För att fordonet ska fungera behöver det bränsle t ex diesel (blankdiesel). Vilket fordon du väljer att ha som flykttransportmedel beror på var du bor och hur miljön ser ut. Kan fungera mycket bra med en båt eller traktor likväl som en bil. Blir det nedfall eller kemiskt krig är det bra med en gasmask. Kolla så du kan köra med masken på. Ska du försvara ditt land har försvaret bra puffror och annat som kan behövas. Köp en gammaldags bilkarta så du vet vad du har framför dig i terrängen. Bo inte i skogen - finns gott om sommarstugor, företag eller andra byggnader att söka skydd i om det är tillfälligt. Tänder eld gör du med en tändare och värmeljus och lite t-sprit. Värmeljus kan också sättas i t ex fordonet för att torka ur det.
2024-06-06, 10:58
Moderator
vfs avatar
Trådar i ämnet finns, sök/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in