2024-06-06, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoineOberg
Nej så är det vi var aldrig neutrala på riktigt, men det är historia nu, vi är officiellt medlemmar i den allians vi alltid ämnat gå med i vid en storkonflikt
Vi är nu medlemmar i en allians som vi varit defakto varit medlemmar i väldigt länge.

Det är ingen stor nyhet eller en revelationerande för oss. Detta är bara en underskrift på det som vi och Ryssland vetat länge.
Citera
2024-06-06, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Inte ett orimlig förslag heller, eller hur? De som vill tillhöra Ryssland får som de vill och de som vill tillhöra BlackRock får som de vill.

Men den psykotiske dvärgen i kreml tillåter ju inte att någon inte vill "tillhöra" ryssland...

Någon "självständighet" kunde inte "separatisterna" åtnjuta efter "befrielsen", trots att den psykotiske dvärgen i kreml iscensatte illegitima "folkomröstningar" har även i östra Ukraina.
https://news.un.org/en/story/2022/09/1128161
https://news.un.org/en/story/2022/10/1129492

"Folkomröstningar" till trots så tillerkändes inte "DPR" (och även "LPR") "autonomi", "självbestämmande" och "erkännande" särskilt länge innan den psykotiske dvärgen i kreml annekterade dem (liksom hen tidigare gjort med Krim)...

"On 21 February 2022, Russia recognised the DPR and LPR as sovereign states. Three days later, Russia launched a full-scale invasion of Ukraine, partially under the pretext of protecting the republics. Russian forces captured more of Donetsk Oblast, which became part of the DPR. In September 2022, Russia proclaimed the annexation of the DPR and other occupied territories, following illegitimate referendums."

https://en.wikipedia.org/wiki/Donetsk_People%27s_Republic
https://en.wikipedia.org/wiki/Luhansk_People%27s_Republic

Det har dock mindre praktisk betydelse, då "DPR" och "LPR" aldrig har existerat. "Oturligt" nog för dig och putain så tillskapas inte nya stater bara för att hen och hens bäste kompis, kim den fete, "erkänner" dem. Det är och förblir Ukrainskt territorium.
Citera
2024-06-06, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
vet inte hur många lektioner ni hade i ämnet inget som brukar ingå i skolan direkt´. men det är som jag sa tidigare enormt mycket myter kring kärnvapen som inte stämmer
Jag vet inte om du hoppas på kärnvapenkrig. Men att de är oerhört destruktiva råder det ingen tvekan om.
Du kan ju bara se vad som hände i Japan i andra världskriget. Och de bomberna var små i jämförelse med dagens.
Vid ett fullskaligt kärnvapenkrig så skulle alla större städer i Europa förstöras. Miljoner människor skulle dö ganska omgående. Hela samhället skulle kollapsa.
Förmodligen skulle det bli stora bieffekter i form av havererade kärnkraftverk, dammar, kemiska industrier mm.
Citera
2024-06-06, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av King Devil
Är det 40-talister i Ryssland som inte förstår? Över 2 års krigsbrott i Ukraina och hela världen ser på. Skrämmande illa, ger fan i att rösta pga det. Urdåligt Vänsterpartiet, Miljöpartiet och alla andra egon som vill sitta i Bryssel och tjäna över 100 000 kr i månaden. För vad?
Därför att det är bra med ett samarbete mellan Europas länder. Det är ju bara att se hur Europa såg ut för 100 eller 50 år sedan.
Det har varit en helt otrolig utveckling som alla har tjänat på. Naturligtvis beror inte allt på EU. Men det har utan tvekan varit en bidragande faktor.
Dessutom är det ju ganska självklart att det har stora fördelar att samarbeta på många områden. Som när det gäller ekonomi, miljö, infrastruktur, säkerhet med mera.
Ensam är inte stark.
Citera
2024-06-06, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag vet inte om du hoppas på kärnvapenkrig. Men att de är oerhört destruktiva råder det ingen tvekan om.
Du kan ju bara se vad som hände i Japan i andra världskriget. Och de bomberna var små i jämförelse med dagens.
Vid ett fullskaligt kärnvapenkrig så skulle alla större städer i Europa förstöras. Miljoner människor skulle dö ganska omgående. Hela samhället skulle kollapsa.
Förmodligen skulle det bli stora bieffekter i form av havererade kärnkraftverk, dammar, kemiska industrier mm.
Absolut men samtidigt så lär inget sånt hända finns ingen poäng och använda kärnvapen mot städer varken ryssland eller nato har det som doktrin. Först så kommer man använda kärnvapen mot militära mål från båda sidor. Samhället skulle absolut kollapsa och vi skulle få kärnvapen vinter några år. Men på många låter det som att det skulle vara jordens undergång och det stämmer inte. Det är dax och döda myterna som finns kring kärnvapen
Citera
2024-06-06, 18:53
Medlem
Citat:
Om man tyckte att det blev trögt i leverans- och produktionskedjor under pandemin så kan man ju fundera när hälften av världens större industrier och leveransalternativ plötsligt försvunnit.
Citera
2024-06-06, 18:57
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
De har makt likt alla aktieägare har, jag har lite Blackrock, inte den bästa investeringen direkt. Köp aktier där du också om du tror de styr världen, annars vore du ju dum om du inte gjorde det.

Sluta ljuga. Var hittar du att jag skrivit att de styr världen?

Vad tjänar du på att ljuga om det?
Citera
2024-06-06, 19:08
Medlem
Citat:
Ett sätt att använda atomvapen är att skapa en tsunami med en undervattensdetonation. Då kan miljontals människor drunkna i en smäll.
Citera
2024-06-06, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Jo anfallet var oväntat även för mig och faktiskt baserat på en missbedömning av stödet för Ryssland i Östukraina och försvarsviljan i Västukraina. Men det är just därför vi inte ska lita på Rysslands omdöme att använda kärnvapen. Putin kanske räknar med att väst viker sig om de börjar använda kärnvapen. Hur ska väst svara på en mindre taktisk kärnvapenattack i Ukraina tycker du? Eskalera kriget ytterligare eller söka fredlig lösning?

Detonerar ryssarna kärnvapen i Ukraina kommer i alla fall USA blanda sig in med full kraft. Hur EU gör vet vi inte. Men om Putin tror att en kärnvapenladdning någon annanstans än i Ryssland kommer se till att det blir fred och en seger till rysk favör så misstar han sig grundligt.
Citera
2024-06-06, 19:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Ett sätt att använda atomvapen är att skapa en tsunami med en undervattensdetonation. Då kan miljontals människor drunkna i en smäll.
En ren myt. Man har sprängt massor av kärnvapen under havsytan och inte ger det någon tsunami.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Okej?
För att du inte tycker likadant som jag så skall jag deporteras?
Man kan inte ha olika åsikter utan alla måste ha samma?

Det är dags för fred.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Femtekolonnare

Det blir fred när Ryssarna drar sig tillbaka, lämnar tillbaka alla barn och betalar krigsskadestånd.
Citera
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Båda är moraliskt lika fel men konsekvenserna av en styrketävling mellan USA/EU och Ryssland är så mycket värre än en styrketävling mellan Ryssland och Ukraina. Om väst inte ingripit i konflikten så skulle Ukraina tvingat förbinda sig vara neutral liksom Moldavien gjort och saken varit ur världen. Det hade varit fred, inga döda och ingen förstörelse.

Men du och våra politiker verkar tycka det är värt nuvarande krig med hundratusentals döda med total ödeläggelse av östliga delen och stora markförluster för att kämpa för den ideologiska principen att Ukraina liksom andra länder ska få välja sin utrikespolitik själva. Detta trots att USA inte accepterar motsvarande princip för sina grannländer i Latinamerika.

Vad som är värt vad, den frågan borde du ställa till Ukraina.
Ger inte mycket för skrivbordspolitiker, som tycker att andra ska offras.
Speciellt när man hela tiden ska peka på USA. Det är väldigt avslöjande. Brist på argument.

Jag misstänker att du har samma uppfattning om vår egen säkerhet och att det är bara att ge upp.
Vi kan börja med att offra din familj och släkt till första bästa erövrare.

Jag jag lägger hela ansvaret och inget mindre, på den som öppnar konflikten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in