2024-06-05, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noprivacyinSweden
Tror det kan vara så. Men när det liksom sker fler gånger, och kommer damm in i lägenheten. Känns ju rätt olustigt.
Känns som det borde vara en skyldighet för värden, att varje gång skicka på analys. Kostar inte jättemycket.

Bara och sitta och vänta på nästa asbest-lossning som åker ner i kanalerna.

Det är självdrag i fastigheten.
Vet inte hur det fungerar med självdrag, men går säkert under samma principer.

Vi har OVK krav i landet, det menas att alla fastighetsägare med flera boenden måste utföra OVK vart 3 år, dvs en firma som kommer o checka upp ventilationen. Man mäter/justerar ibland sotar man bort allt damm.
Citera
2024-06-05, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16

Vi har OVK krav i landet, det menas att alla fastighetsägare med flera boenden måste utföra OVK vart 3 år, dvs en firma som kommer o checka upp ventilationen. Man mäter/justerar ibland sotar man bort allt damm.
Hm, intressant. Tack för svar. Undrar om dom självmant testar misstänkt material? Eller om det är lag på det?
Citera
2024-06-05, 19:37
Medlem
Citat:
Hm, intressant. Tack för svar. Undrar om dom självmant testar misstänkt material? Eller om det är lag på det?
Materialet vet dom nog direkt vad det är, det vet även sotaren om. man kör med en lite mjukare sotborste och lite försiktigare. Materialet är inte farligt i sig, bara just vid bearbetning.
Tar man nästan alla vattenrör är inklädda i asbets ner i källaren om du springer där, i princip nästan alla lite äldre fastigheter. det är när man ska riva eller bygga om man behöver sanera, dvs då bearbetar man materialet.
Citera
2024-06-05, 19:40
Medlem
Citat:
Materialet vet dom nog direkt vad det är, det vet även sotaren om. man kör med en lite mjukare sotborste och lite försiktigare. Materialet är inte farligt i sig, bara just vid bearbetning.
Tar man nästan alla vattenrör är inklädda i asbets ner i källaren om du springer där, i princip nästan alla lite äldre fastigheter. det är när man ska riva eller bygga om man behöver sanera, dvs då bearbetar man materialet.
Material i anslutning och kanske direkt på, har bearbetats tidigare. Misstänker att det kan vara sådant som åkt ner i kanalen och in i min lägenhet. Har kommit rätt mycket, sammanlagt. Flera tillfällen.
Citera
2024-06-05, 19:49
Moderator
Tystnads avatar
Citat:

Nix dom "testar" inget däremot kan dom ge råd om hur du bör gå vidare .

Kommunens miljökontor är rätta instansen.
Jag tror inte dom är vresiga utan mera att dom är överhoppade med administrativt arbete , har haft en del göra med dom och det är väldigt byråkratisk.
Räkna med att det kommer ta tid.
Citera
2024-06-05, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Nix dom "testar" inget däremot kan dom ge råd om hur du bör gå vidare .

Kommunens miljökontor är rätta instansen.
Jag tror inte dom är vresiga utan mera att dom är överhoppade med administrativt arbete , har haft en del göra med dom och det är väldigt byråkratisk.
Räkna med att det kommer ta tid.
Tack för svar och tips!
Citera
2024-06-05, 19:59
Medlem
blamages avatar
Citat:

Det går till så att man dammsuger ventilationskanalen på lossade rörbitar. Någon mätning av självdraget görs inte. En 2-3 rums lägenhet har två eller fler rörkanaler men det är bara den primära dvs kök, badrum, sovrum el vrum som dammsugs.

Man kan själv kontrollera självdraget genom ett ark toapapper som man håller mot ventilen, där det ska sugas fast av självdraget. Känner man sina grannar kan man undersöka om kanalerna är spräckta genom kimrök eller med en luftdifusser med tillsatt doftolja. Praktexemplet är när din granne går på toa och du har hens skitlukt i ditt badrum.
Senast redigerad av blamage 2024-06-05 kl. 20:02.
Citera
2024-06-05, 20:25
Medlem
Citat:
Det var en firma här då, som höll på, och självmant och skyndsamt gjorde analysen, och som sa att det var asbest. Firman upplöstes en kort tid därefter.

Vad menar du med detta? Lade firman som hittade asbest ner verksamheten helt?
Citera
2024-06-05, 21:55
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Jag bor i en hyreslägenhet som ägs av ett ganska oseriöst och äckligt bolag. Sedan flera år.

I ett av ventilationsrören kom det en dag ner massa skräp, varav en bit visade sig innehålla asbest.
Det var en firma här då, som höll på, och självmant och skyndsamt gjorde analysen, och som sa att det var asbest. Firman upplöstes en kort tid därefter.

Sedan dess har det flera gånger kommit ner mer material, genom ventilationen. Som ej skickats på analys.
Hyresvärden kan komma undan med att säga "det är inget asbest" "allt är bra".
Första gången det kom ner, tänkte jag inte ens i banorna att det kunde vara asbest utan rensade med händerna själv.
Och la en bit i en påse.

Hur hade ni gjort, om ni misstänker att hyresvärden, ej tar fullt ansvar för om det (upprepade gånger) kommer ner asbest i ett av era hyresrum?

Skicka privat på analys? Men det blir ju ändå enkelt för hyresvärden att komma undan, med att säga att det är ännu ett engångsfillfälle och endast min lägenhet, i ett rum. Det blir inget rättsligt utav det.

Hyresvärden vill mest komma undan helt utan ansvar, och kommer garanterat inte göra någon ordentligt utredning.

Hyresgästföreningen tyckte mest det lät jobbigt och sa väl mest att hyresvärden har en skyldighet, men det ger ju inte mig någon direkt makt, någon i ryggen, eller resurs att använda. Vilket jag egentligen hade hoppats på.

Funderar på att kontakta journalist. Men i så fall, vem eller vilka?

Hur hade ni gjort, för att få lite kraft bakom det? Den kraft som det borde ha. I och med att man ogärna vill leva i en asbestlägenhet, där det ofta kommer ner abestmaterial i lägenheten.

Är ingen gigantisk kostnad att privat skicka på analys, så det kan jag göra. Även om det är en kostnad och något jag tycker mig ha rätt att slippa, då jag betalar hyra.

Vill mest att sådant som är väldigt farligt eller brottsligt, och som man själv inte har något ansvar för, ska få proportionelligt stora konsekvenser för den som har ett ansvar. Och är ej nöjd med: "hoppsan, du har visst levt i ett asbestmoln några månader, förlåt, här är några tusen, tänk positivt".

Ta kontakt med Hyresnämnden och fråga hur man generellt går tillväga i fall som liknar ditt (obs! ej att förväxla med sossestyrda Hyresgästföreningen). Även Miljökontoret i din kommun är skyldig att vägleda.

Dokumentera allt, undersök och spara material i säker förvaring, korrespondens med värd osv, till en framtida anmälan.
Senast redigerad av skoputs 2024-06-05 kl. 21:58.
Citera
2024-06-05, 23:01
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Jag bor i en hyreslägenhet som ägs av ett ganska oseriöst och äckligt bolag. Sedan flera år.

I ett av ventilationsrören kom det en dag ner massa skräp, varav en bit visade sig innehålla asbest.

Sedan dess har det flera gånger kommit ner mer material, genom ventilationen. Som ej skickats på analys.
Hyresvärden kan komma undan med att säga "det är inget asbest" "allt är bra".
Första gången det kom ner, tänkte jag inte ens i banorna att det kunde vara asbest utan rensade med händerna själv.
Och la en bit i en påse.

Hur hade ni gjort, om ni misstänker att hyresvärden, ej tar fullt ansvar för om det (upprepade gånger) kommer ner asbest i ett av era hyresrum?

Skicka privat på analys? Men det blir ju ändå enkelt för hyresvärden att komma undan, med att säga att det är ännu ett engångsfillfälle och endast min lägenhet, i ett rum. Det blir inget rättsligt utav det.

Hyresvärden vill mest komma undan helt utan ansvar, och kommer garanterat inte göra någon ordentligt utredning.

Hyresgästföreningen tyckte mest det lät jobbigt och sa väl mest att hyresvärden har en skyldighet, men det ger ju inte mig någon direkt makt, någon i ryggen, eller resurs att använda. Vilket jag egentligen hade hoppats på.

Funderar på att kontakta journalist. Men i så fall, vem eller vilka?

Hur hade ni gjort, för att få lite kraft bakom det? Den kraft som det borde ha. I och med att man ogärna vill leva i en asbestlägenhet, där det ofta kommer ner abestmaterial i lägenheten.

Är ingen gigantisk kostnad att privat skicka på analys, så det kan jag göra. Även om det är en kostnad och något jag tycker mig ha rätt att slippa, då jag betalar hyra.

Vill mest att sådant som är väldigt farligt eller brottsligt, och som man själv inte har något ansvar för, ska få proportionelligt stora konsekvenser för den som har ett ansvar. Och är ej nöjd med: "hoppsan, du har visst levt i ett asbestmoln några månader, förlåt, här är några tusen, tänk positivt".
Om firman bekräftade asbest finns det stor risk att din lgh tar in asbest damm. Din lgh är troligen täckt i ett tunt lager med asbestfibrer efter dessa duschar.

Ring miljökontoret och be om stöd. Om du har små barn så rekommenderar jag att du flyttar omgående.
Citera
2024-06-06, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Det går till så att man dammsuger ventilationskanalen på lossade rörbitar. Någon mätning av självdraget görs inte. En 2-3 rums lägenhet har två eller fler rörkanaler men det är bara den primära dvs kök, badrum, sovrum el vrum som dammsugs.

Man kan själv kontrollera självdraget genom ett ark toapapper som man håller mot ventilen, där det ska sugas fast av självdraget. Känner man sina grannar kan man undersöka om kanalerna är spräckta genom kimrök eller med en luftdifusser med tillsatt doftolja. Praktexemplet är när din granne går på toa och du har hens skitlukt i ditt badrum.
Tack för svar. Testade lägga en bit toapapper i kanalen, den sugs verkligen inte upp, utan bara liksom ligger och vibrerar lite. Väldigt svagt drag verkar det som.
Citera
2024-06-06, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vad menar du med detta? Lade firman som hittade asbest ner verksamheten helt?
Firman som utfört bl.a. sanering, gick i någon slags konkurs. Jag rotade inte noggrannt i det och det var ett tag sedan, så jag har inte detaljerna i huvudet. Han som var chef, var den förste som jag påpekade "materialet" för. Tror dom hade anställda från annat företag också.

Kan försöka kolla närmare på det, så att jag vet exakt. Men företaget ifråga existerar inte mer iaf, som jag minns det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in