2024-06-06, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Vill definitivt inte hålla på med att betala i förväg. Det ultimata är att ha en kreditgräns som man normalt aldrig når men inte heller är svår att höja den månad man behöver mer. Brukar normalt tanka på en truckdiesel men det är inte de som klabbade utan volvos Tanka. Ska undersöka vad truckdieselmacken har för rutiner med höjning av kredit.
Annars blir det att tanka för halva beloppet på Tanka och sedan bankkort i värsta fall.
Nej, det ultimata är att man gör precis som jag gör - har ett kreditkort som inte har någon gräns. Och så betalar man hela summan varje månad och betalar därmed inga räntor eller avgifter.

Jag förstår din irritation gällande övertrasseringsavgifterna, men jag har svårare att förstå varför du inte bara höjer krediten och så är problemet ur världen?
Citera
2024-06-06, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
Vilka konstiga prioriteringar vissa gör. Skicka 12000 kr av sin lön till araber i Mellanöstern, varje månad … SJUKT! Själv laddar jag min bil gratis med solceller och sparar pengarna till att njuta av livet.

Sjukt att det finns människor som tror att alla fordon går att ersätta med el, samt att det alltid funkar att ladda 12h innan man han fortsätta jobba.

Vann du solcellerna på lotto också....
Citera
2024-06-06, 09:53
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fettveken
Nej, det ultimata är att man gör precis som jag gör - har ett kreditkort som inte har någon gräns. Och så betalar man hela summan varje månad och betalar därmed inga räntor eller avgifter.

Jag förstår din irritation gällande övertrasseringsavgifterna, men jag har svårare att förstå varför du inte bara höjer krediten och så är problemet ur världen?
Det är väl just att jag inte är ensam om att utnyttja kontot, och inte vill leda någon i frestelse att missbruka det. Fast det kanske ändå är dags att släppa sargen och höja till typ 30000kr. Har maxat på 1200 liter på en månad men oftast bara 200 liter.
Citera
2024-06-06, 09:55
Medlem
Citat:
Det är väl just att jag inte är ensam om att utnyttja kontot, och inte vill leda någon i frestelse att missbruka det. Fast det kanske ändå är dags att släppa sargen och höja till typ 30000kr. Har maxat på 1200 liter på en månad men oftast bara 200 liter.
Då är lösningen ännu enklare, tycks det. Dela på kortet om kärnan till problemet är att någon annan maxar krediten.

Ett kort till dig och ett kort till den andra personen. Klart.
Citera
2024-06-06, 09:59
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fettveken
Då är lösningen ännu enklare, tycks det. Dela på kortet om kärnan till problemet är att någon annan maxar krediten.

Ett kort till dig och ett kort till den andra personen. Klart.
Tiden får visa vad lösningen blir. Ifrågasätter ändå deras val att låta pumparna gå trots kreditutrymmet är helt utnyttjat.
Citera
2024-06-06, 10:04
Medlem
När jag skaffade nytt tankkort för något år sedan tänkte jag fel när jag satte kreditgränsen.
Jag trodde att den gällde per tankning så jag satte den på 3000 men innan månaden var slut så gick det inte att tanka längre.

Då höjde jag gränsen och problemet var löst.
Citera
2024-06-06, 10:45
Medlem
Citat:
Så igen har man tankat över min kreditgräns, nu på Volvia Tanka. Tidigare har jag råkat ut för det på Okq8.
Hur gör ni för att undvika, höjer ni kreditgränsen in absurdum för att inte köpa den risken!
Har köpt diesel för 12000 sista månaden på flera olika kort, men bortsåg från risken. Förr stannade pumparna när man precis gjort slut på krediten, nu verkar det som om det prövas om man fortfarande har kredit just före tankningen. Så har man tio kr kvar i kredit och tankar för 1500 kr så blir det en övertrassering.
Circle K verkar inte göra så utan där stannar pumpen bara. Okq8 lägger ansvaret att göra anteckningar över gjorda inköp på kunden och uppenbarligen också Tanka.

En del tycker kanske att det le självklart som kredittagare att hålla koll på sina inköp, att vara vuxen och ansvarsfull typ. Men för det första så har det alltid förr fungerat så att man inte kunnat övertrasserat, och för det andra så är bränslleverantören den som sitter med datorerna och har full koll på mina tidigare inköp och hur stort utrymme jag har kvar.
Jag vet inte om det lider av slapphet att konfigurera sina system bättre, eller om det finns någon baktanke att tjäna en extra hacka på en del kunder.
Åtgärden för mig blir iaf att betala skulden och avgiften för övertrassering för att sedan gå vidare och säga upp kortet. Vägrar ha med klåpare alternativt trixare att göra.

Höj krediten!
Citera
2024-06-06, 10:48
Medlem
Citat:
Jag använder olika maskiner och eltruckar har jag haft urlänge.
Nu finns de flesta maskiner i någon elversion och används de tillräckligt mycket varje vecka( men inte för mycket) skulle även de kunna komma ifråga.
Men mångsidigheten är klart större med diesel maskiner. Och är det mer begränsade uppgifter kan de även vara rejält gamla maskiner. Svårt att se en 40 åriga batterimaskiner stå stilla ett par år för att sedan göra fulla dagsverken under en period.

Fast nu pratar vi inte om handverktyg. Nu pratar vi om personbilar. Där fungerar det enormt bra med elektriska drivlinor. Du har postat detta i FBs bilforum.

Vill du diskutera kreditkort, betalningssystem, revolverande krediter, fakturering, etc. så finns det forum för ekonomi på FB där den typen av diskussion hör hemma.
Senast redigerad av mtflash 2024-06-06 kl. 10:51.
Citera
2024-06-06, 10:49
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
Höj krediten!
Vi får se vad de säger imorgon. Använder en truckdeselmack som huvudtapp men har några kort till som reserv. Men ska ringa Tanka imorgon.
Citera
2024-06-06, 10:53
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Fast nu pratar vi inte om handverktyg. Nu pratar vi om personbilar. Där fungerar det enormt bra med elektriska drivlinor.
Jag pratar om olika slag av maskiner och de senaste tio åren har det kommit många olika på batteridrift. Fast det enda jag vet som är helnöjda är en bonde som kör foder till djuren ett par timmar varje dag. Väldigt lika körningar varje dag med laddning däremellan.
Citera
2024-06-06, 10:59
Medlem
Citat:
Jag pratar om olika slag av maskiner och de senaste tio åren har det kommit många olika på batteridrift. Fast det enda jag vet som är helnöjda är en bonde som kör foder till djuren ett par timmar varje dag. Väldigt lika körningar varje dag med laddning däremellan.

Du är medveten om att du postar detta i ett forum för Personbilar?
Citera
2024-06-06, 11:13
Medlem
Citat:
Så igen har man tankat över min kreditgräns, nu på Volvia Tanka. Tidigare har jag råkat ut för det på Okq8.
Hur gör ni för att undvika, höjer ni kreditgränsen in absurdum för att inte köpa den risken!
Har köpt diesel för 12000 sista månaden på flera olika kort, men bortsåg från risken. Förr stannade pumparna när man precis gjort slut på krediten, nu verkar det som om det prövas om man fortfarande har kredit just före tankningen. Så har man tio kr kvar i kredit och tankar för 1500 kr så blir det en övertrassering.
Circle K verkar inte göra så utan där stannar pumpen bara. Okq8 lägger ansvaret att göra anteckningar över gjorda inköp på kunden och uppenbarligen också Tanka.

En del tycker kanske att det le självklart som kredittagare att hålla koll på sina inköp, att vara vuxen och ansvarsfull typ. Men för det första så har det alltid förr fungerat så att man inte kunnat övertrasserat, och för det andra så är bränslleverantören den som sitter med datorerna och har full koll på mina tidigare inköp och hur stort utrymme jag har kvar.
Jag vet inte om det lider av slapphet att konfigurera sina system bättre, eller om det finns någon baktanke att tjäna en extra hacka på en del kunder.
Åtgärden för mig blir iaf att betala skulden och avgiften för övertrassering för att sedan gå vidare och säga upp kortet. Vägrar ha med klåpare alternativt trixare att göra.
Ja jag tycker det fetade, lita aldrig på andra, speciellt inte bolag som vill göra vinst...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in