Citat:
Ursprungligen postat av
Briascca
Har ingen konkret kunskap men kan anta att demonstranterna är finansierade på olika sätt, t,ex genom sitt CSN-studielån (skolka från studierna), crowd funding från vänner, finansiering av mamma och pappa (tror nog också många bor hemma som unga gör nu upp i sena 20-årsåldern så de är betalda därifrån), tror också att många inte är med i hela perioden utan vissa dagar/delar av dagar.
Jag tror att välgörenhetsorganisationer (oavsett hur de är finansierade) ger demonstranterna plakat att hålla i och skriva slagord, kaffe och smörgås, kanske filtar och tält, men inga pengar för att demonstrera. Förstås kan enskilda donatorer finnas, men inte som grundidé. Istället styr stark övertygelse, och det är nog bränsle nog om man inte behöver jobba för sin brödföda eller har hyra och lån att betala.
Det var en övertygande utläggning. Det kan säkert gälla ibland.
Källan till dessa funderingar jag har, kommer egentligen ur Michael Franzese och hans erfarenheter med Al Sharpton. Al Sharpton är vad de kallar i USA för race baiter, och många är av uppfattningen att han inte är en ledare för äkta medborgerliga rättigheter för svarta, utan istället tjänar han pengar på det.
Enligt Franzese så sa Al Sharpton till honom att om han gav honom pengar så "skulle Al Sharpton ha 'bussloads of n*ggers' att demonstrera och skapa oreda" och av den anledningen började jag fundera.
Och ja, det var Al Sharpton som sa "n*ggers" inte Franzese, och Al Sharpton är också den som ligger bakom termen n-word, alltså att man inte ens ska säga n*gger i något som helst sammanhang.
Så jag tror nog att vi kan särskilja från äkta demonstrationer och fejkade demonstrationer. Och skillnaden verkar vara om pengar är involverade, och i vems fickor dessa pengar landar i.
Edit: Jag hittade videon där Franzese talar om den här incidenten. Första halvan handlar om Henry Hill, och andra om Al Sharpton. Det är betydligt mer illa med Al Sharpton än vad man kan utläsa om mitt inlägg ovan.
https://www.youtube.com/watch?v=8f8qY3SnzG0