2024-06-08, 15:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Så om konstnärer, författare, musiker och skådespelare skriver, gestaltar och visar saker de själva inte är eller står för så finns det rimlighet i att folk kan störa sig på det och döda?

Det är en mycket mycket vrickad värld om så…
Ropar man på djävulen så kommer han, man får det man utrycker, sen vad det beror på vad som fick en att utrycka sig det är en annan diskussion, satan kommer för att ”slakta och förgöra”, sjunger man om döden kommer döden. Tyvärr.. det är synd!
Citera
2024-06-08, 15:12
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Detta sägs stup i kvarten i tråden. Hittills har BO hävdats vara utbildad civilingenjör, systemvetare och läkare.
Vilken/vilka utbildningar är det BO påstås ha gått, egentligen? För enkelhetens skull, källhänvisa konsekvent alla påståenden om utbildning i fortsättningen. Jag kommer förmodligen ifrågasätta många av källorna också, men då har vi åtminstone något att hänga upp påståendena på.

Fast det är ju inte ovanligt att folk har trippel-/dubbelexamen, när jag pluggade teknisk fysik(Civ.ing.) så var det många som parallellt läste in en läkarexamen och/eller en examen i civ.ek.

Varför kan inte Gambino ha gjort detsamma?

Sedan håller jag med om att det är ont om källor. Många påståenden i tråden som inte backas upp..
Citera
2024-06-08, 15:19
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Fast det är ju inte ovanligt att folk har trippel-/dubbelexamen, när jag pluggade teknisk fysik(Civ.ing.) så var det många som parallellt läste in en läkarexamen och/eller en examen i civ.ek.

Okej, jag får ta dig på orden. Har aldrig i hela mitt liv stött på någon som läst två linjer parallellt, framförallt inte två svåra linjer i helt olika fält. Ser ingen som helst anledning till att göra det heller. Vad ska man bli? Överläkare på SKF?

Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Varför kan inte Gambino ha gjort detsamma?

För att han var 26, plus att det är närapå omöjligt, plus att han var upptagen med en musikkarriär?
Citera
2024-06-08, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.Bloodworth
Underskatta inte många förortsgrabbars dumhet. Vissa älskar helt enkelt ghetto-fabulous livet och hade valt det livet framför ett vanligt jobb med OK lön.
Och sedan, inte för att låta som en sådan, men är musik din passion och något du vill syssla med så är det rätt val att satsa på det, även om det finns risk för att du aldrig blommar ut och blir succé. Sedan verkar inte ribban vara satt särskilt högt för att lyckas inom svensk gangster-hiphop, så varför inte ge det ett försök.

Jo absolut man ska följa sin passion, men ingen högutbildad person har som passion att rappa om mord och vifta med vapen. Det finns absolut några smarta kriminella, men de ligger lågt, bor i Spanien och styr därifrån.
Citera
2024-06-08, 15:22
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baraettfan96
Ropar man på djävulen så kommer han, man får det man utrycker, sen vad det beror på vad som fick en att utrycka sig det är en annan diskussion, satan kommer för att ”slakta och förgöra”, sjunger man om döden kommer döden. Tyvärr.. det är synd!
Med undantag för norrmännen där för länge sedan så märkligt att så pass många döds- och black metal-musiker lever OK liv och turnerar världen över under ordnade former då.

Att man kan bli så kränkt av vad någon sjunger att man måste döda är sinnessjukt och det är fel i skallen på de som gör det. Det går inte att förhärliga och skylla på omständigheter, ”regler” eller ”så är det” utan det är lågutbildade och lättkränkta idioter som har sett Scarface för många gånger.

I övrigt så ha en fortsatt fin helg. ☀️
Senast redigerad av Marmoth 2024-06-08 kl. 15:28.
Citera
2024-06-08, 15:34
Medlem
Citat:
Så om konstnärer, författare, musiker och skådespelare skriver, gestaltar och visar saker de själva inte är eller står för så finns det rimlighet i att folk kan störa sig på det och döda?

Det är en mycket mycket vrickad värld om så…

Ja, det är en vrickad värld.

När man sägar att han ska kunna rappa/gestalta gangster-livet utan konsekvenser är problemet som följer: om man rappar i 1:a person så rappar man inte OM gangsterlivet utan det tolkas som att du rappar om vem DU är och vad DU själv gör. Därmed buntas du ihop med gangsters och gangsters tror att du är en av dom och plötsligt är du lovligt villebråd.

Jämför exvis med GP som skriver OM nyheter. Exvis: "mannen gick på gatan x och blev då överfallen och skjuten". GP-skribenten skriver inte "jag cappade honom på gatan" eftersom alla då givetvis tänker att skribenten gjort detta. Stor skillnad.

I en perfekt värld hade det funkat att lajva gangster men i denna idiotvärld tror kidsen och gäng-bebekarna att det är på riktigt. Om du är författare och skriver en bok är det typ noll risk eftersom dessa individer knappt vet vad en bok är, pop/rock/metal existerar inte och dom är helt ointresserade av annat än att hävda sig och blinga men så fort du är i deras domän kastas alla regler ut genom fönstret.
Citera
2024-06-08, 15:34
Medlem
Haha så killen är utbildad civilingenjör med dubbelexamen när han är 26 år med en musik karriär på sidan. Fan va ni ljuger många mytomaner här
Citera
2024-06-08, 15:38
Avslutad
*

Citat:
Med undantag för norrmännen där för länge sedan så märkligt att så pass många döds- och black metal-musiker lever OK liv och turnerar världen över under ordnade former då.

Att man kan bli så kränkt av vad någon sjunger att man måste döda är sinnessjukt och det är fel i skallen på de som gör det. Det går inte att förhärliga och skylla på omständigheter, ”regler” eller ”så är det” utan det är lågutbildade och lättkränkta idioter som har sett Scarface för många gånger.

I övrigt så ha en fortsatt fin helg. ☀️
Såvitt jag vet har jag aldrig vetat av någon ”rockare”, punkare , metall band etc som dissat någon , eller haft beef med varandra, bara rappkulturen.. även inte sett några rockare viftat med pistoler i videos*
Senast redigerad av Baraettfan96 2024-06-08 kl. 15:40. Anledning: Glömde skriva en grej*
Citera
2024-06-08, 15:39
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BennyBoi
Ja, det är en vrickad värld.

När man sägar att han ska kunna rappa/gestalta gangster-livet utan konsekvenser är problemet som följer: om man rappar i 1:a person så rappar man inte OM gangsterlivet utan det tolkas som att du rappar om vem DU är och vad DU själv gör. Därmed buntas du ihop med gangsters och gangsters tror att du är en av dom och plötsligt är du lovligt villebråd.

Jämför exvis med GP som skriver OM nyheter. Exvis: "mannen gick på gatan x och blev då överfallen och skjuten". GP-skribenten skriver inte "jag cappade honom på gatan" eftersom alla då givetvis tänker att skribenten gjort detta. Stor skillnad.

I en perfekt värld hade det funkat att lajva gangster men i denna idiotvärld tror kidsen och gäng-bebekarna att det är på riktigt. Om du är författare och skriver en bok är det typ noll risk eftersom dessa individer knappt vet vad en bok är, pop/rock/metal existerar inte och dom är helt ointresserade av annat än att hävda sig och blinga men så fort du är i deras domän kastas alla regler ut genom fönstret.
Tack som tusan! 👍🏻

Tydligt, rimligt och nog väldigt väldigt så…

Skrämmande!
Citera
2024-06-08, 15:44
Medlem
Citat:
Såvitt jag vet har jag aldrig vetat av någon ”rockare”, punkare , metall band etc som dissat någon , eller haft beef med varandra, bara rappkulturen.. även inte sett några rockare viftat med pistoler i videos*

Varg vikernes?
Det finns nog mycket fucked up som sker runt alla genrer skulle jag säga, även om det inte alltid kommer till ytan
Citera
2024-06-08, 15:47
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Nu gick jag på din mening ”sjunger man om döden kommer döden” men jodå det har absolut förekommit men lite old school så brukar det sluta med vanligt slagsmål.

Det här att man måste döda är så overkligt lättkränkt att klockorna stannar.

Det är en jäkla gangsterkultur plockad från USA och filmer och jag tycker på allvar genuint synd om de som har ramlat in i detta och tror det är livet att bo i förort och leka gangster med en pistol i handen.

Och som någon skrev tidigare så sitter ju de som cashar in säkra utomlands medan fotsoldaterna knäpper av varandra här hemma.

Dumheten slår verkligen nya rekord…
Senast redigerad av Marmoth 2024-06-08 kl. 15:50.
Citera
2024-06-08, 16:04
Medlem
Fibonaccitals avatar
Jag undrar vilket vapen hen/de använde när hen/de sköt honom.

Det verkar vara spridda skurar.

Kan det vara det klassiska Scorpio?

En polis ihjälskjuten, Biskopsgården Göteborg 2021-06-30
(FB) En polis ihjälskjuten, Biskopsgården Göteborg 2021-06-30

Scorpio:
https://www.youtube.com/watch?v=mpbLPANcMBA

Jag har inte sett eller hört något om hylsor.
Kanske en revolver då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in