2025-06-18, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BalkanBurek
Ingen fara. Han är snart "rehabiliterad" och ute på vägarna för att köra ihjäl någon som är på väg hem från jobbet igen.

Ja kanske. Blir ju några år i buren iaf.
Citera
2025-06-18, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErichvonStalhein
Det ska bli intressant att följa hur Solna Tingsrätt dömer i de här fallet jämfört med moped olyckan på Nockebybron.

(FB) En person död i smitningsolycka vid Nockebybron, Ekerö/Stockholm (2023-10-27)

Omständigheterna är ju likartade. En kraftigt berusad bilförare som avviker från olycksplatsen efter att ha kört ansvarslöst och orsakat en dödsolycka.

Någon som har några teorier?

Har du själv en uppfattning, berätta gärna i så fall.
Citera
2025-06-26, 11:26
Medlem
ErichvonStalheins avatar
Varför engagerar jag mig i i tråden?

Jag kört MC i många år och och försöker köra förutseende och undvika de faror som hela tiden uppstår i trafiken. Här är två fall där föraren av MC/mopeden inte har kunnat göra någonting överhuvudtaget utan blir tragiskt dödade av en totalt ansvarslös bilförare.

Finns de likheter mellan olyckorna?

Nästan samma plats
Kraftigt berusad förare
Förhandling i Solna Tingsrätt
Offret avlidet omedelbart/nästan omedelbart
Båda smiter men grips av en privatperson
Båda bilförarna "kommer inte ihåg någonting"

Olikheter.

Mopedföraren påkört på kvällstid vid sämre ljusförhållande.
Personen som körde på mopeden är etablerad och inte straffad tidigare medan den andre saknar körkort och har en historik av rattfylleri mm.

Jag är ingen jurist men det ska bli intressant och se hur tingsrätten bedömer de olika fallen.
Det blir väl vållande till annans död, grovt rattfylleri och smitning som blir de tunga åtalspunkterna i båda fallen antar jag.

Ni som är kunniga i juridik kan väl skriva och berätta om hur ni ser på det hela.
Senast redigerad av ErichvonStalhein 2025-06-26 kl. 11:28. Anledning: typo
Citera
2025-06-26, 12:46
Medlem
Han fick 3 år och 3 månader.
Citera
2025-06-26, 15:35
Medlem
ErichvonStalheins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LStonehammer

Vem av dom?
Citera
2025-06-26, 19:55
Medlem
ErichvonStalheins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LStonehammer

Jag ser nu att domen gäller den som som kolliderade med motorcyklisten.
Tack för info ändå...
Citera
2025-06-26, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErichvonStalhein
Varför engagerar jag mig i i tråden?

Jag kört MC i många år och och försöker köra förutseende och undvika de faror som hela tiden uppstår i trafiken. Här är två fall där föraren av MC/mopeden inte har kunnat göra någonting överhuvudtaget utan blir tragiskt dödade av en totalt ansvarslös bilförare.

Finns de likheter mellan olyckorna?

Nästan samma plats
Kraftigt berusad förare
Förhandling i Solna Tingsrätt
Offret avlidet omedelbart/nästan omedelbart
Båda smiter men grips av en privatperson
Båda bilförarna "kommer inte ihåg någonting"

Olikheter.

Mopedföraren påkört på kvällstid vid sämre ljusförhållande.
Personen som körde på mopeden är etablerad och inte straffad tidigare medan den andre saknar körkort och har en historik av rattfylleri mm.

Jag är ingen jurist men det ska bli intressant och se hur tingsrätten bedömer de olika fallen.
Det blir väl vållande till annans död, grovt rattfylleri och smitning som blir de tunga åtalspunkterna i båda fallen antar jag.

Ni som är kunniga i juridik kan väl skriva och berätta om hur ni ser på det hela.

Det skulle bli en grandios uppgift att ta sig förbi en dom på 3 år och 3 månader i en återfallsskärpning utan billighetsskäl. Men vad vet jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in