2024-06-04, 16:58
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Slår man upp ordet 'Remedy' så dyker denna förklaring upp: "a successful way of curing an illness or dealing with a problem or difficulty." (Cambridge Dictionary) Och det är en träffande beskrivning av situationen när det här bandet bildades. När pandemin härjade så blev det mycket svårt att spela live, så Roland 'Rolli' Forsman började fila på musik och sätta ihop ett band som skulle kunna kunna bli något - när pandemin lagt sig. Sagt och gjort, Remedy föddes.

Består av:
• Roland 'Rolli' Forsman - Founding member, guitarist, songwriter and producer
• Robert Van Der Zwan - Lead singer and guitarist
• Jonas Öijvall - Keyboards
• Jonas Dicklo - Bass
• Fredrik Karlberg - Drums

Inte några namn som jag kände till sen tidigare. Hur som helst, bandet har hunnit med att leverera två st. album:
• "Something That Your Eyes Won't See" (2022)
• "Pleasure Beats The Pain" (2024)

Andra albumet hade en beskrivning från leverantören: "Remedy ett dynamiskt och banbrytande melodiskt rockband med ursprung från Stockholms hjärta, andra albumet "Pleasure Beats The Pain", en enorm resa mellan catchy melodier, kraftfulla riff, enormt ljud och fascinerande gitarrsolon. Mixat och mastrat av Erik Martensson (Eclipse) på Mass Destruction Production."

Jag vill inte drista mig till att påstå att Robert Van Der Zwan är en av världens bästa vokalister, men han är då tillräckligt bra i mina öron. Vissa kanske vill få det till att Remedy tillhör rock-facket mer än vad man spelar hårdrock, jag vet inte. Det finns ingredienser åt båda håll.

Den låt jag rekommenderar som allra mest är "Marilyn", det låter som en typisk hit-låt i mina öron. Sedan har vi en låt som "Sin For Me" som har lite tungt riffande men lättas upp rejält när gitarrmelodin dyker upp i refrängen. Deras mest kända låt verkar vara "Crying Heart" där inledande riffet egentligen skulle till Joe Lynn Turner. Ändå tunnsått med superbra låtar men det kanske trillar in senare under bandets karriär? Verserna kan verka lite svajiga men tycker man kommer till rätta med mycket när det vankas refränger. Så det är blandade känslor man slås av.

Remedy pysslar inte med något superoriginellt men man håller sig en bit över medelklassen i genren, tycker jag då. Har ni hört något av detta band hittills? Hur känner ni att detta står sig i den stora konkurrensen som finns i musikvärlden?
Senast redigerad av CtrlAltDelThis 2024-06-04 kl. 17:22.
Citera
2024-06-04, 17:07
Medlem
Magnums avatar
Har lyssnat en del på debuten senaste året och den är riktigt bra. Nya plattan har jag endast hört ett par gånger men går i samma fotspår och kommer lyssnas på igen, typ nu.
Citera
2024-06-07, 15:47
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Remedy är aktuella med intervju (May 21st) i Metal Covenant nu när nya albumet "Pleasure Beats The Pain" är i ropet.

Infogar ett smakprov:
Citat:
Berätta om er nya skiva Pleasure Beats The Pain.

Rolli: Pleasure Beats The Pain blir vårt andra album nu, och det är lite grann gjort i svallvågorna av första albumet. Vi släppte ju album nummer ett i december 2022 och då gjorde vi det helt utan promotion. Vi bara gjorde en platta tillsammans helt enkelt. Vi gjorde musik som vi själva gillar och tänkte inte mer på det. Och släppte det på en jättedålig dag, säger alla nu, att ”Hur kan ni släppa en platta i slutet av december?”. Men det gjorde vi, för vi gjorde bara en platta för oss själva. 16:e december släppte vi den och 17:e december minns jag att min mejlkorg svämmade över. Det var liksom mejl från hela världen då. Jag vet inte hur det här gick till, om någon hade rippat albumet eller vad som kan ha hänt. Dagen efter vi släppte, då började det plötsligt rassla till, och sedan sålde vi slut i Sverige två gånger om, hamnade på albumlistan och i maj var vi tvåa efter Ghost, och så fick vi en turné med Takida. Allt det här hände inom första halvåret, utan någon promotion överhuvudtaget. Sedan så blev vi lite klokare, efter allt som hände då. Nu har vi fått ihop ett team med management, promotion manager och nytt skivbolag, Escape Music har vi, och släpper en platta, men denna gång inte i december då, utan i slutet av maj. Så det är väl berättelsen om hur vi kom hit. Under Takida-turnén började vi med den här skivan, för man blev så uppfylld av kärlek och positivitet från alla som gillade oss.
Robban: Nya skivan är lite mer varierad.
Rolli: Jo, vi är nöjda med första plattan, men den är lite i boxen för hur man tänker att en melodisk rock-platta ska vara.
Robban: Och vi vågade inte ta ut svängarna mer än så då, men kände nu att ”Det blir kul.”. Vi slänger in en vocoder och vi har till och med munspel liksom.
Rolli: Ja, vi har saxofon, munspel och vocoder. Vi har en akustisk ballad, och så leker vi lite med olika genrer inom rocken. Vi har en låt som är en stor blinkning åt Dio ’83, och så försöker vi vara lite moderna med Crying Heart med en lite modern metal-touch på det hela, och sedan lite klassisk AOR har vi vävt in där också.
Robban: Det är en större Gott & Blandat den här gången, vilket gör att den spretar, även fast den känns homogen, tycker jag. Vi är modigare nu.
Citera
2024-06-12, 16:32
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Gary Hernandez (recensent) på Metal Temple Magazine blev inte värst imponerad av Remedys debutalbum när verket recenserades där.

Skivan fick 5 av 10 i betyg.
Citera
2025-01-08, 21:33
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
En musikbloggare (Musiktipsaren) gjorde en summering av skivåret 2024 och i denna mylla hamnade Remedy och deras senaste album.

Eftersom det var en kortare recension så drar jag mig inte från att lägga in hela:

Citat:
Remedy - Pleasure Beats The Pain

Svensk, melodisk hårdrock. Nestor har banat väg för svensk hårdrock. Svenska Remedy lirade förband till Kee Marcellos soloturne med Europelåtar och överraskade många med sin medryckande hårdrock. Pleasure Beats The Pain är bandets andra platta. Roland Forsman, gitarrist i bandet, har jobbat som låtskrivare och producent åt band som Eagle Eye Cherry, Måns Semmelröv och Petra Marklund (men bara i September), men 2022 fick han nog och startade då Remedy, med fokus att ta över världen med allsmäktande hårdrock.

Moon Has The Night, Bad Blood, Caught By Death, Hearts On Fire, 6/10

Tyckte det var en intressant best of 2024-lista som denne musikbloggare fått ihop.
Senast redigerad av CtrlAltDelThis 2025-01-08 kl. 21:36.
Citera
2025-02-25, 20:28
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Remedy håller igång och ska spela live i Göteborg på:

🇸🇪 Valand lördagen den 3:e maj 2025.

Det ska också bandet Care Of Night göra, som jag inte känner till något om. Arrangören (Wind UP Production) säger att "En fantastisk kväll med svensk melodiös rock utlovas". Ja, det återstår att se. Fasligt dyrt är det dock inte, bara 269 kronor per biljett.
Citera
2026-02-28, 13:09
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Remedy hamnade på Sweden Rock Magazine-skribenten Janne Mattssons årsbästalista 2024:

Citat:
REMEDY “Pleasure beats the pain”
Remedys debutalbum “Something that your eyes won’t see” slog ned som en melodisk bomb i slutet av 2022. Tajmingen var kanske inte den bästa och många årslistor missade dem helt och hållet. Det misstaget gör inte Stockholmarna om två gånger och “Pleasure beats the pain” är ämnad för stordåd inom den melodiska hårdrocken. Melodierna, refrängerna och i synnerhet Robert Van der Zwans lidelsefulla sång gör att Remedy sticker ut från den polerade myllan som få andra band gör.

Riktigt så underbar skulle jag inte säga att den är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in