• 4
  • 5
2024-06-09, 09:58
Medlem
Skogswalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Jag förutsätter att minst en av förarna blir av med körkortet.
Så kommer ej att ske, märk mina ord. Det blir » incident under tjänsteutövning « och för sådana finns en vedertagen dispens eller ett ansvarsfriskrivande, dock ytterst informellt. Enkelt uttryckt, locket kommer att läggas på händelsen.
Citera
2024-06-09, 12:23
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogswald
Så kommer ej att ske, märk mina ord. Det blir » incident under tjänsteutövning « och för sådana finns en vedertagen dispens eller ett ansvarsfriskrivande, dock ytterst informellt. Enkelt uttryckt, locket kommer att läggas på händelsen.
Den ena bilen körde mot rött trots skymd sikt, men du har säkert rätt i att de kommer fuska undan detta.
Citera
2024-06-09, 14:01
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogswald

Inte en sån här händelse som sker öppet och kunde ha klippt oskyldiga.
Citera
2024-06-15, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Alltid fått för mig att Ghost rider sthlm rör sig om flertalet olika förare som kör. Men det kanske är samma snubbe, oavsett så besitter han kunskaper som gemene man/polis inte besitter.

Så kan det vara. Det jag tänkte på var den snubbe som körde Uppsala Run, Stockholm - Uppsala på 15 minuter. Det bör ha varit en och samma person. Han var uppe i 300 km/h i långa perioder. Jävligt skicklig kille. Problemet är väl att vad gäller hoj försöker alla jävlar mörda en oavsett hur skicklig man själv är.

Kolla in Uppsala Run på Youtube.
Citera
2024-06-16, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Det finns ingen rally/racing/cross-förare som klarar av att köra som en riktig utryckningsförare. Att tävlingsköra är en barnlek vid en jämförelse.

Vad är det för jävla uttalande?
En rallyförare är generellt väldigt bra på att köra.
En vanlig polis är inte bättre än random förare från gatan.

Att påstå att det är en barnlek att köra rally jämfört med utryckningsfordon är så befängt att jag knappt finner ord för det.
Citera
2024-06-17, 11:19
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Vad är det för jävla uttalande?
En rallyförare är generellt väldigt bra på att köra.
En vanlig polis är inte bättre än random förare från gatan.

Att påstå att det är en barnlek att köra rally jämfört med utryckningsfordon är så befängt att jag knappt finner ord för det.

En vanlig Polis får inte framföra utryckningsfordonet i ärende som löper under angelägenhetsgraden "trängande fall", för detta krävs specialutbildning som följer publikationerna; "Fri Väg. Skyldigheter -
Rättigheter" samt "Grundläggande kompetensmål för utryckningsförare".

Det är en helt annan sak att tävlingsköra med ett fordon som optimerats för uppgiften i en miljö som säkrats så mycket det bara går för att så lite oförutsebart som möjligt ska kunna inträffa.

En vanlig polisbil kan ha en tjänstevikt på över två ton när den är fullastad och framförs i en ibland okänd miljö där vad som helst kan hända.

Det ställer alltså enormt mycket större krav på föraren att framföra ett fordon som inte är optimerat för uppgiften i en miljö där ingenting är säkrat och på ett sätt som dina medtrafikanter saknar kompetens för att hantera.
Citera
2025-10-23, 17:40
Medlem
2025-10-23:
Polisman orsakade olycka i centrala Linköping – frias helt

'' Istället orsakades olyckan av en felbedömning och ”den mycket olyckliga omständigheten att en annan polisbil körde med hög hastighet genom korsningen”. ''
Citat:
Det var den fjärde juni förra året som trafikolyckan inträffade i korsningen Drottninggatan/Sankt Larsgatan i centrala Linköping.

Två polisfordon larmades till samma pågående villainbrott i stadsdelen Vidingsjö – och efter att en av polismännen fattat beslutet att köra mot rött kolliderade polisbilarna med varandra och körde dessutom in i en stillastående buss.

Samtliga inblandade i olyckan fick föras till sjukhus för kontroll.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/os...ing-frias-helt
Med 28 sekunder övervakningsvideo som filmar hela olyckan
Citera
2025-10-23, 18:26
Medlem
Brantforss avatar
Grov vårdslöshet i trafik.
Citera
2025-10-24, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
2025-10-23:
Polisman orsakade olycka i centrala Linköping – frias helt

'' Istället orsakades olyckan av en felbedömning och ”den mycket olyckliga omständigheten att en annan polisbil körde med hög hastighet genom korsningen”. ''
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/os...ing-frias-helt
Med 28 sekunder övervakningsvideo som filmar hela olyckan

Vaken kille som bara dumpar hojen sin och springer fram. Han börjar banne mig springa innan bilen står helt stilla.
Underbart med folk som fortfarande klarar av att ta in det som sker och agerar för att rädda liv.
Citera
2025-10-24, 23:06
Medlem
Brantforss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Vaken kille som bara dumpar hojen sin och springer fram. Han börjar banne mig springa innan bilen står helt stilla.
Underbart med folk som fortfarande klarar av att ta in det som sker och agerar för att rädda liv.

På två sekunder ser det ut som att han hinner stoppa handen för pannan, börja ta upp telefonen för att larma, inse att det inte behövs och dumpa cykeln.

Ge grabben en medalj.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in