2024-06-04, 11:37
Medlem
Nä det är så mycket fel på bilen nu så jag funderar på att skrota den.
Är i ekonomisk kris och vill få ut nåt av biln och ser att man kan få tre tusen av en bilskrot om biln är komplett och att man kör bilen dit. Dom kan hämta i närheten men då blir det 1500

Skattad och försäkrad men inte besiktad. Felen är av arten , exempel, krockkudde passagerarsida, Lås paj. Det vill säga inget som har med trafiksäkerheten att göra.

Den här som betalar bra ligger tio mil bort.

Jag undrar vad ni tycker om att jag kör bilen dit. Jag känner så klart till att lagen säger att man inte ska göra så men jag känner att jag litar på bilen i sig, broms och annat kommer inte svika mig.

Vill gärna höra om någon har gjort detta.
Senast redigerad av Brodrude 2024-06-04 kl. 11:42.
Citera
2024-06-04, 11:42
Medlem
Du får köra till besiktning obesiktad om du har en tid, men till skroten får du bärga bilen.
Citera
2024-06-04, 11:43
Medlem
Galejans avatar
Kör på. Vem bryr sig? Svenska lagar är ändå mer av riktmärken än absoluta lagar så same same. Ingen kommer att påverkas av att krockkudden på den tomma passagerarsidan är trasig.
Citera
2024-06-04, 11:43
Medlem
Vad ska vi säga? Det är olagligt och du kommer få böter om Polisen stoppar dig, men med tanke på hur ofta man blir stoppad i trafiken så går det förmodligen bra om det inte är inom/genom en större stad. Kanske kör mindre vägar där det är mindre troligt att stöta på de myndiga?
Citera
2024-06-04, 11:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Vad ska vi säga? Det är olagligt och du kommer få böter om Polisen stoppar dig, men med tanke på hur ofta man blir stoppad i trafiken så går det förmodligen bra om det inte är inom/genom en större stad. Kanske kör mindre vägar där det är mindre troligt att stöta på de myndiga?
Glöm inte bort polisens nya system som automatiskt skannar regplåtar omkring sig och kan larma om bilen har körförbud.
Citera
2024-06-04, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Glöm inte bort polisens nya system som automatiskt skannar regplåtar omkring sig och kan larma om bilen har körförbud.

Det förutsätter dock att man möter en polisbil

Till TS. Rubriken är lite missvisande. Till besiktningen får du köra om du har en bokad tid. Dock inte till skroten
Citera
2024-06-04, 11:49
Medlem
Citat:

Jo, precis. Därför jag skrev inom/genom en större stad. Här omkring har jag nog inte mött en polis på vägen mer än en gång eller två de senaste 10 åren så det borde ju vara lugnt att åka några mil olagligt.
Citera
2024-06-04, 11:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Det förutsätter dock att man möter en polisbil
Det gör ju det, men om TS nu har ekonomisk kris så vete fan om det är en risk som är värd att ta. Har stött på snutar på småvägar ibland.
Citera
2024-06-04, 11:51
Medlem
Citat:

Hm kanske ska köra i rusningstrafik då kanske ?

Jag brukar ju undvika att bryta mot lagen men har galet med omständigheter just nu 1500 har jag kunnat skita i helt år bakåt men som situationen är så vill jag fan chansa sitter och överväger det nu.

Skulle och kommer aldrig köra bil med knepiga bromsar eller nått annat som kan göra att det blir farligt för andra.

Är det någon som vet vad böterna och andra omständigheter kan bli.

Har någon av er blivit stoppad på väg till bilskrot och vad hände?
Citera
2024-06-04, 11:53
Medlem
Citat:
Det gör ju det, men om TS nu har ekonomisk kris så vete fan om det är en risk som är värd att ta. Har stött på snutar på småvägar ibland.

Det är ju tveksamt om det är värt det. Men jag hade nog chansat om jag ska va ärlig. Iofs kör jag inte så mycket längre men ser en polis var tredje år numer. Känns som trafikövervakning har minskat radikalt? Eller så är det bara mitt körmönster som ändrats.
Citera
2024-06-04, 11:54
Medlem
Citat:
¨

Ja just det.
Bor i storstad, men stället ligger utanför stadsområde tyvvär,,,

Men annars man ser ju sällan polisbilar ute om dagarna och att bli stoppad annars verkar ju ske två gånger om livet.
Citera
2024-06-04, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Det är ju tveksamt om det är värt det. Men jag hade nog chansat om jag ska va ärlig. Iofs kör jag inte så mycket längre men ser en polis var tredje år numer. Känns som trafikövervakning har minskat radikalt? Eller så är det bara mitt körmönster som ändrats.
ja att bli stoppat låter som extremt oturligt.

Men kan ju finnas en del civilare ändå..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in