2024-12-26, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krampusnacht
Det är fortfarande vanligt att ge barn veckopeng i kontanter. Föräldrar som swishar sina barn riskerar att de inte lär sig att hantera sina pengar på ett bra sätt. När barn kan få mer pengar snabbt genom att bara be om det via swish, förlorar de möjligheten att lära sig om budgetering och ansvar. Det är viktigt att föräldrar hjälper sina barn att förstå värdet av pengar och hur man hushåller med dem.

Du swishar dina barn, sluta snacka shit, om du är laglig, har man en väska kanske det är annat? Tvätta pengar genom barnen?
Senast redigerad av TorpareBlod 2024-12-26 kl. 22:52.
Citera
2024-12-26, 23:16
Medlem
Krampusnachts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorpareBlod
Du swishar dina barn, sluta snacka shit, om du är laglig, har man en väska kanske det är annat? Tvätta pengar genom barnen?
Swish är för WT-pundare, swish är bra om man vill ens barn ska hamna i fängelset för de börjar langa
Citera
2024-12-26, 23:30
Medlem
11år, får 75kronor i veckan.

Krav på att hålla sitt rum någorlunda rent, göra läxorna utan gnäll och hjälpa till med nån hushållssyssla då och då.
Citera
2024-12-27, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krampusnacht
Swish är för WT-pundare, swish är bra om man vill ens barn ska hamna i fängelset för de börjar langa

Vem fan slänger åt ungarna nån sedel, ja kanske nån som äger nåt. vad har du gert dina ungar svart idaag, kanske en ny grej. Ungarna tröttnar fort på drönaren de inte ens får flyga oavsett v a pappa säger.
Senast redigerad av TorpareBlod 2024-12-27 kl. 00:41.
Citera
2024-12-27, 00:49
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Nu är mina barn över 30 men dom fick vecko/månadspeng. Dom fick det för att dom skulle lära sig hantera pengar. Det har gått bra för dom och inget har någonsin misskött sin ekonomi utan dom ha en nykter bild på pengar och saker.

Hur går TS barn för att spara till saker dom vill ha? Blir det inte snett när dom växer upp i tron att man får pengar till det man behöver utan motprestation? Jag kan tänka mig att dom växer upp till att bli såna personer som inte förstår varför dom ska behöva jobba och vänta på lönen.
När jag var barn fick vi veckopeng men det var ju hur självklart som helst att vi var tvungna att hjälpa till. Något annat fanns inte på kartan. Man tycker att det borde vara självklart idag också men det är väl som allt annat, dagens bortskämda snöflingor behöver inte göra ett dugg.
Citera
2024-12-27, 01:52
Medlem
Krampusnachts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorpareBlod
Vem fan slänger åt ungarna nån sedel, ja kanske nån som äger nåt. vad har du gert dina ungar svart idaag, kanske en ny grej. Ungarna tröttnar fort på drönaren de inte ens får flyga oavsett v a pappa säger.
Det är helt galet att lära dem att föräldrarna swishar så fort de behöver något. Det kommer bara att leda till att de blir socialfall som alltid vill bli swishade. Att hushålla med egna pengar är inget de lär sig hos dig. Kanske vill du ha den dominansen över barnen för att du är rädd att förlora dem, Münchhausen by proxy.
Citera
2025-07-19, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Kort och gott, hur mycket får era barn i vecko/månadspeng? Jag kan tänka mig att det swishas hejvilt från föräldrar när ungarna hör av sig och vill köpa någonting, annat var det förr i tiden när man fick en sedel i näven från bankomaten eller växlingsmynt. Jag kan mycket väl tänka mig att dagens ungdomar rör sig med 5-10 000 i månaden.

Jag fick 5-10 kr i veckopeng av mina föräldrar. Jag tror knappast att inflationen har gått upp med 100 000 % sedan dess.
Citera
2025-07-19, 12:18
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Mitt ex ville alltid ge barnen veckopeng, så att det skulle "lära sig hålla i pengar".
Jag vägrade, och betalade för allt barnen behövde. Skämde bort dem till och med.
Idag är de tonåringar, jobbar extra och sparar.

I min generation är föräldrar ofta fixerade vid att styra upp och organisera allt, helt i onödan anser jag. De har bara för lite att göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in