Citat:
Ursprungligen postat av
Torch-McFly
Hur gör ni med veckopeng till barn, har ni en fast summa varje vecka eller hur funkar det?
Mina barn, 7, 10 och 12 får ingen veckopeng, men vi köper såklart lördagsgodis på helgerna. De vill sällan ha saker heller, typ leksaker, de tillhör mer gaming generationen så de har ett game pass som uppdateras.
Vad är tanken att barnen ska använda pengarna till och hur mycket får dem?
Vad är det för ålder på barnen?
Som du säger är denna generations barn något annorlunda mot den vi förmodat kom ifrån då vi kunde få en peng och antingen spara till någon pryl eller ha för att skaffa snask på discot och ha att "röra" sig med när man skulle ut på byn med kompisar.
Nu lever vi i generation swish och digitalt umgänge och då har jag sett lite olika lösningar.
1. Vissa tror på idén om att barn lättare förstår pengars värde genom att ge dem en fysisk veckopeng och sedan låta dem handla med den. Vill de t.ex ha ett "skin" i något spel få de ge pappa sin 50-lapp och få 19 kr tillbaka.
2. Vissa har istället i någo form ha halv curlinganda avsatt ett mer eller mindre exakt belopp som de vid behov kan swisha sina barn varje månad när behovet uppstår.
3. I vart fall några banker erbjuder ungdomkort och ungdomskonto där ungarna kan få en veckopeng och sedan själva få hålla koll på den via bankid.
4. Vissa bara pröjsar för barnen när de känner att det är befogat.
Finns säkert många fler varianter på lösningar.
Det viktigaste är väl att känna av dina barns mognad och utvecklingsbehov. Det går ju att testa sig fram och göra på ett sätt vid en viss åler och ett annant när de blir lite äldre.
Mina har olika inställningar till pengar. Den yngsta lägger allt på banken nästa för denne vill spara till en pryl medan den äldre gärna shopar lite med kompisar på stan och prioriterar att kunna köpa en lunch ute.