2024-06-02, 01:51
Medlem
Såg nyligen Godzilla Minus One.
Klart underhållande.

Bra musik. Snygga effekter. Sköna karaktärer. Fet Godzilla.

Började tänka lite.
1. Filmen är ju någon form av metafor för de kärnvapen som släpptes på Japan.
Japan stödde tyskarna. Japanerna var inte nazister va? Hitler och Mousellini hade väl någorlunda liknande ideologier, men hur resonerade japanerna?

2. Varför vill man lite hela tiden att Godzilla skall vinna? Är det för att han är ensam och söt?

3. I slutet gör de honnör för top G. Är det för att de respekterar honom som krigare?

4. Vad tyckte du om filmen?
Citera
2024-06-02, 03:00
Medlem
1. Japanerna var inte direkt nazister, nej, även om det fanns ideologiska likheter i det då nationalistiska landet. Vad jag kunnat läsa mig till var det framförallt Japans krigande med Sovjetunionen i Mongoliet, samt Sovjets militära stöd till Kina som fick dem att söka en allians med rivaliserande Tyskland.

2. Det är för att han är så cool.

3. Vad jag hört så förklaras det i filmens romanisering (skriven av filmens regissör) att de ser Godzilla som ett offer för människan. Kanske nån "respekt för naturen"-grej?

4. Jag gillade den! Har aldrig sett några Godzilla-filmer tidigare så har ingen direkt referensram, och ärligt talat var jag nog mer investerad i huvudkaraktärens relation till sin flickvän och adopterade dotter, blödig som jag är.

Senast redigerad av Clavicles-Vile 2024-06-02 kl. 03:05.
Citera
2024-06-02, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clavicles-Vile
1. Japanerna var inte direkt nazister, nej, även om det fanns ideologiska likheter i det då nationalistiska landet. Vad jag kunnat läsa mig till var det framförallt Japans krigande med Sovjetunionen i Mongoliet, samt Sovjets militära stöd till Kina som fick dem att söka en allians med rivaliserande Tyskland.

2. Det är för att han är så cool.

3. Vad jag hört så förklaras det i filmens romanisering (skriven av filmens regissör) att de ser Godzilla som ett offer för människan. Kanske nån "respekt för naturen"-grej?

4. Jag gillade den! Har aldrig sett några Godzilla-filmer tidigare så har ingen direkt referensram, och ärligt talat var jag nog mer investerad i huvudkaraktärens relation till sin flickvän och adopterade dotter, blödig som jag är.

Juste svar. Ja, den var bra. Inte bara som Godzilla-film utan en bra film.
Det var en fin kärlekshistoria där också ja.
Gillade allt det grabbiga med. Det där flygplanet som var en prototyp t.ex.
Coolast var Mr. Gs blåa taggar innan attack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in