Citat:
Ursprungligen postat av
Briascca
Jag tänker så här. Eftersom inflation och räntor toppat, efter en kris som pågått sedan pandemistarten i mars 2020, så vänder människor/konsumenter nu gradvis fokus när tiderna blir bättre (även om det dröjer till 2026 innan vi har ett glatt 20-tal om inte Putin skjuter iväg sina raketer mot oss).
De aktier som var vinnare före pandemin/kriget sitter sannolikt på en framgångsidé som tillhörde 2010-talets värderingar, och det är slumpartat vilka som som överlever till sent 2020-tal. Sannolikt vill människor ha andra varor och tjänster än de som gälle på 2010-talet.
Jag har alltid varit tveksam till småbolag för att jag inte förstår vilka som ska tjäna pengar eftersom de just är småbolag. Även om de kan tillfälligt öka 100 % skulle jag aldrig våga gå in men en halv/hel miljon, eftersom allt kan vara borta imorgon.
Ibland sägs att man ska endast satsa på börsen om man har råd att förlora det man satsat. För mig är det nonsens och tramsargument. Jag går in för att öka och vinna.
Så här gör jag: Jag köper stora bolag som jag vet har bra drivna ledningar. Jag har alltid ratat sådant som kallas för "folkaktier", sådan som gemene man älskar. Det är alltid relativt säkra förluster.
Innehaven jag skulle vilja göra mig av med utgör en mindre, men inte obetydlig del av portföljen.
Förstår helt ditt tänk kring att bolagen behöver ligga rätt i tiden, och att under en längre kris kan en teknik bli föråldrad redan innan den fick genombrott på marknaden och bolaget går i stöpet för det, även om det var en bra produkt eller teknik.
Ska man hitta vinnare bland microcap kommer man gå på en del nitlotter. När bolaget utvecklas åt fel håll ska man dumpa innehavet, men ifall förutsättningarna för bolaget är detsamma men det är andra faktorer, t ex man uppfattar marknaden som irrationell, det behövs kapitaltillskott eller som nu, höga men övergående räntor, så ska man hålla kvar eller rentav öka innehavet. Man får sen inte sälja för tidigt utan våga rida på vinnarna. Så det är svårt spel.
T ex är Viva svårt att göra sig av med nu, då det är ansatt från fyra håll med växelkurser, räntehöjningar, konjunktur och fasta priser på systembolaget. Det har verkligen förutsättningar till en högre värdering i det korta perspektivet och min position är bra, men givet alla yttre faktorer så hålls försäljning och vinsten nere för bolaget, dock kan det vända väldigt snabbt. Får dessutom genomslag med prishöjningar på bolaget från och med q3.
Det är mindre huvudbry med en slimmad indexportfölj där man inte behöver hålla sig uppdaterad.
Men håller räntesänkningar i sig och konjunkturen vänder så kommer det svida att jag inte gav några innehav mer tid.
Det känns tråkigt att sälja något man egentligen tror på, men vill gå ifrån min portföljmodell med för många innehav.