Framför allt beror det på att dagens textilfärger är oerhört mycket bättre än vad de var för 50 år sen och bättre än för 30 år sen. Det kan fortfarande hända att kläderna fäller i första tvätten men även det är ovanligt nu för tiden.
Själv har jag i åtminstone 20 år tvättat vitt för sig och gladeligen blandat allt färgat i samma tvätt.
Man får vara lite försiktig för det finns vissa plagg som kan färga av sig en liten bit men där avgör också hur varmt man tvättar. Kör du på 30, 40, 60 eller 90? Det kan vara bra att ha koll på. Hur länge? Viket tvättmedel? Bra att det inte är något missfärgat iaf.
Jag själv brukr också blanda lite fritt men försöker att hålla typ vita skjortor för sig i alla fall. Sist tvättade jag 6 skjortor där det var mest vitt med svarta stråk men en av de var en ljusblå linneskjorta. Gick ganska bra. Tvättar heller inte varmare än 60. Man ska tydligen kunna komma undan med 30 grader på nästan allt men just underkläder kör jag nog alltid 60 på. Vill inte riskera något ur renhetsperspektiv.