2025-03-25, 00:59
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WolfgangStark
Domen verkar inte vara överklagad av någon part va? Det betyder att den vunnit laga kraft och att GM då rimligtvis är flyttad från häkte till fängelse.

Vore intressant att veta var/hur Kriminalvården placerar en tidigare ostraffad 49-årig man, dömd för ett rätt brutalt mord?

J. Runnemark var ostraffad och fick livstid.
Menar du att de ska ha specialla anstalter för ostraffade dömda för mord?

Undrar varför M.E inte överklagat till HR?
Senast redigerad av Lilett 2025-03-25 kl. 01:12.
Citera
2025-03-26, 08:35
Medlem
portnoys avatar
Båda sidor har överklagat...

https://www.sverigesradio.se/artikel...dom-overklagas
Citera
2025-03-26, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
https://gofile.io/d/TGmcd4

Tusen tack!
Citera
2025-03-26, 21:11
Medlem
WolfgangStarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Båda sidor har överklagat...

https://www.sverigesradio.se/artikel...dom-overklagas

Ser man på... Jag tror som sagt inte hovrätten skärper straffet, det finns liksom inte utrymme för det. Om man lägger större vikt vid utpressningen och den pressade situation GM befann sig i är det möjligt att man sänker straffet något men det vettefan...
Citera
2025-03-27, 04:33
Medlem
Svaagdrickas avatar
Varför tar åklagaren inte upp förundersökningen igen? ”Skogsaffären” är så skruvad och osannolik att den faller på sin egen orimlighet.
VJ:s polare är ju förfarande i livet och åtminstone den ene kommer undan ganska lindrigt i förhören. Och kan inte polisen skruva åt ME lite mer? De borde väl kunna knäcka honom i förhören?
Citera
2025-03-27, 09:31
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svaagdricka
Varför tar åklagaren inte upp förundersökningen igen? ”Skogsaffären” är så skruvad och osannolik att den faller på sin egen orimlighet.
VJ:s polare är ju förfarande i livet och åtminstone den ene kommer undan ganska lindrigt i förhören. Och kan inte polisen skruva åt ME lite mer? De borde väl kunna knäcka honom i förhören?

Håller med.. de visar ju noll intresse för en hel del grejer...

Det är alldeles uppenbart att ME ljuger som en häst travar. Men hans story är fylld med detaljer från verkligheten, som är twistade något för att passa hot-narrativet.

Jag tror att min favoritdel i rättegången är när han, utan att bli frågad om det, i sin fria berättelse berättar att hans far ju hade hörselnedsättning. Så han hörde ju såklart inte hur VJ skrek i telefonen åt ME under restaurangbesöket.

Ok, ME. Whatever you say.

Det är vid flertalet tillfällen i fria berättelsen jag tänker på Chris Watts när han börjar beskriva i detalj vad han bar ut till bilen... En sanningsenlig person berättar inte på det sättet.
Senast redigerad av portnoy 2025-03-27 kl. 09:56.
Citera
2025-04-28, 00:01
Medlem
Intressant fall.

Instämmer att det är uppenbart att ME ljuger genom hela rättegången.

Jag undrar fortfarande vad det är i mobilen och i sim-kortet som han vill dölja (?)

Kontraktsmordsteorin på ex-frun och barnens mamma är en naturlig spekulation, men jag tror att polisen och åklagaren hade drivit den hårdare om de hade trott på den. Det görs inga antydningar i det jag lyssnat på. Och jag tror inte Flashback är först med tanken. Om polisen hade en minsta misstanke om kontraktsmord så hade nog också ex-frun blivit underrättad. Även om ME sitter i finkan.

Men jag förstår att sådana funderingar dyker upp när det är ett tomrum utan svar.
Citera
2025-04-28, 23:30
Medlem
Liletts avatar
Vet någon när överklagandet kommer upp i hovrätten?
Citera
2025-04-29, 18:28
Medlem
Finns det någon som har möjlighet att lägga upp hela FUPen igen? Den länk som ligger uppe verkar inte fullständig.
Citera
2025-05-06, 16:13
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilett
Vet någon när överklagandet kommer upp i hovrätten?

Det verkar ha gått ganska rejält under radarn: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...r-filmskaparen

TLDR: Hovrättsförhandlingar avklarade. Inväntar dom...

Jag undrar också varför Herr Åklagare bara hoppar över besöket till Ingo-macken mitt i allt flängande på torsdagen... Detta finns det ingenting om, varken i förhör eller i första rättegången... Bara betalningen som är gjord med MEs bankkort...
Senast redigerad av portnoy 2025-05-06 kl. 16:16.
Citera
2025-05-06, 16:42
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Det verkar ha gått ganska rejält under radarn: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...r-filmskaparen

TLDR: Hovrättsförhandlingar avklarade. Inväntar dom...

Jag undrar också varför Herr Åklagare bara hoppar över besöket till Ingo-macken mitt i allt flängande på torsdagen... Detta finns det ingenting om, varken i förhör eller i första rättegången... Bara betalningen som är gjord med MEs bankkort...

Tack! Det har verkligen gått under radarn i media.
Då får vi se vad hovrättens dom blir.
Citera
2025-05-12, 11:02
Medlem
diseuses avatar
Pressmeddelande från domstolen (Hovrätten skärper straff för mord med hammare):
Citat:
Hovrätten dömer, liksom tingsrätten, en 48-årig man för mord på Prennegatan i Lund men skärper straffet till 18 års fängelse.

På morgonen den 31 maj 2024 befann sig en 20-årig man i den nu 48-årige mannens lägenhet på Prennegatan i Lund. Enligt 48-åringen krävdes han på pengar av 20-åringen kopplat till en skogsaffär. 48-åringen har uppgett att han kände sig hotad och hade hindrats att lämna lägenheten sedan föregående kväll. På morgonen ska han därför ha beväpnat sig med en hammare. 20-åringen låg i soffan när han fick ta emot ett 20-tal hammarslag mot huvudet.

48-åringen har hävdat nödvärn då han kände sig utsatt för olika brottsliga angrepp. Hovrätten gör dock samma bedömning som tingsrätten, att han inte vid något tillfälle befunnit sig i en situation som medför rätt till nödvärn. Mannen döms därför för mord. Hovrätten skärper straffet från 16 år till 18 års fängelse.

Hovrätten gör därmed en något annorlunda bedömning gällande de försvårande omständigheterna. 48-åringen har överrumplat 20-åringen bakifrån när denne låg ner i soffan. Han har i princip överfallit honom och angripit honom på ett sätt som inneburit att 20-åringen haft svårt att freda sig. Det finns även förmildrande omständigheter som gör att straffvärdet inte motsvarar livstids fängelse.

I övrigt fastställer hovrätten tingsrättens dom vilket bland annat innebär att 48-åringen ska betala cirka 275 000 kronor i skadestånd till 20-åringens närstående.
Hovrätten över Skåne och Blekinge, mål: B 910-25

(Lunds tingsrätt, mål: B 3431-24)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in