2024-06-01, 10:42
Medlem
Folketstempels avatar
Man läser oftast att rensa apparnas cache av lagrad data skulle snabba upp systemet mot lagg och seg lur.
Ja, nästan det enda som sajter har att komma med i hundratals, men vad är cacheminne och
Webbläsarnas sparade filer och bilder till för?

Jag har lärt mig att cachelagring är till för att just snabba upp då appen inte behöver hämta in samma filer igen de de redan är lagrade.
Samma sak med alla appar som har datalager antar jag?

Är det inte då dumt att rensa bort detta och gör tvärtom att telefon /paddan känns segare då arbetstiden förlängs när allt måste hämtas hem innan en webbsida laddas klar som redan besökts, samt appdata av all slag som rensats bort som lagras av en bra anledning kan jag tycka?

Arbetsminnet RAM är en sak, men är osäker om det läsar in disk-cache som då fylls av ev. onödig data som denna "optimering" då undviker. Det är min teori ifall det skulle ha en nytta med att rensas, men jag bara gissar.

Jag frågar och vill lära om jag tänker fel, rensa eller inte? Samt varför.
Citera
2024-06-01, 11:10
Medlem
Som du skriver är cache huvudsak att behålla information som du vanligtvis använder så den slipper hämta det igen, men med tiden kan det bli en hel del filer som inte längre är intressanta. Du kanske gick in på 20 hemsidor en enda gång på ett år eller använde någon app sporadiskt. Då vill man hellre ta bort det de hämtat för att inte lagra en massa onödigt som du ändå inte använder. Dock är det också så att sidor och appar du regelbundet använder ibland hämtar data som inte används längre. Det kan vara något säsongsanpassat eller temporärt som fanns då men inte nu. Där är det också gammalt som du inte har nytta av som bara tar plats.

Det enda som händer om du rensar cache är att laddningen av en sida blir någon sekund segare, om ens det, första gången du laddar den igen efter rensningen. Inget riktigt märkvärt skulle jag vilja påstå i vardagen. Rensningen av ALLT som ligger och skvalpar dock kan frigöra mer utrymme och hantering för telefonen vilket i sin tur gör den lite snärtigare (tills det fylls på igen). Ibland kan det också "fixa" sidor som kanske slutat fungera pga. problem med just lagrade filer.
Citera
2024-06-01, 12:00
Medlem
Folketstempels avatar
Jag har en app som heter 3C Toolbox för Android.
https://3c71.com/android/

Funktionen stänga bakgrunds appar man valt genom att stänga och sätta på skärmen
är det bästa på en billig telefon med 2-3Gb ram-minne
med min låga kunskap.

Det är för svårt att fatta utan utbildning på högre nivå allt som kan göras. Men grunderna som vanliga dödliga har nytta av får ni gärna lära ut. För många har fel eller snackar om saker de inte begriper tyvärr på internetz.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in