Citat:
Ursprungligen postat av
JontenZ
Ja, det kanske jag gör. Tycker man att jag är en "usel människa" så är det bättre att skjuta mig i huvudet än och komma fram och kränka/förnedra mig.
Bättre för vem?
Dig, för att du tycker att det är så fruktansvärt att du hellre dör än att någon säger något du känner dig kränkt av?
Eller bättre för samhället, för att om det finns något som kan kritiseras (det finns alltid någon person kan uppfatta valfri form av kritik som en kränkning) så borde den som kan kritiseras dö?
Jag försöker alltså förstå om du är sällsynt känslig för att kränkas, eller om du verkligen tror att samhället hade fungerat bäst om vi införde dödsstraff för de som kan bli kränkta?
Jag skulle tippa på att det är det förstnämnda, eftersom du enligt trådstarten tycks vara villig att offra ditt sociala liv och ditt liv i frihet om du blir kränkt?
Då blir ju den stora frågan varför du tycker att din uppfattade heder (någon annans åsikt om dig enligt dig själv) är viktigare än dig, ditt faktiska liv?
Att du verkar värdesätta någon annans åsikt om dig — högre än dig själv, låter i inte särskilt hedersamt mot dig själv, ur mitt perspektiv.
Om någon hade haft den ståndpunkten om mig så hade i alla fall jag kallat det för en kränkning (och en såpass urlöjlig sådan att jag nog inte brytt mig nämnvärt).
Och ja, jag kallar det urlöjligt för att jag vill understryka hur irrationellt jag tycker att det isåfall är — för att kanske kunna hjälpa dig att värdesätta dig själv högre, inte för att kränka dig