Citat:
Ursprungligen postat av
Joonc
Alltså, en NFT har inga som helst upphovsrättliga eller juridiska implikationer. Du kan göra en NFT av Disneys eller Coca-Colas loggan och sälja den. NTF:er var ju bara en bubbla/scam/sätt att tvätta pengar, och värdet på dem har i princip fallit till noll efter att gemene man insett detta.
Absolut ingenting. En NFT är en textsträng på en blockchain.
Okej.
En följdfråga... dvs jag undrar ändå: jättespekulativt: kan blockchain-teknologin på något sätt lägga i blockchain följande:
- själva jpg:n (alltså bilden),
- det som ChatGPT bidrog i att organisera informationen dvs att det är ett AA BB AA BB AA BB... rimm. Jag tror det formatet/den strukturen på den underliggande idén är universell, även om engelska språket verkar vara specifikt för jorden.
- att gå från cogito (säker sanning) via en universell väldefinierad väg (stepping stones) till en universell slutsats (man kan rita den på olika sätt, men att avbilda universum som slutsats är något som görs universell).
Detta är den underliggande idén - själva innehållet.
Det är alltså 3 lager av information: kan blockchain NFT:a alla 3? eller bara kombinationen av dem?
Jag ser något intressant i att blockchaina enbart det djupaste universella mönstret - alltså det längst bort från själva jpg:n/bilden...