2024-05-30, 21:31
Medlem
ejonT1s avatar
https://ibb.co/qy4CkY4

Vad kan NFTs säkra? Jag vet att jag kan NFT:a själva bilden såsom den är, men det kommer ju finnas gratisversioner och fakes som förmedlar samma bakomliggande (universella/vetenskapliga) idé bakom rimmet: att man går en viss väg från en säker startpunkt (se bild).

Kan jag NFT:a själva idén och inte bara dess digitalMateriella uttryck? Det är ju en universell/vetenskaplig idé såsom Pythagoras sats (men den rimmar).

Kan jag NFT:a själva startpunkten, vägen och slutsatsen - hade Pythagoras kunnat NFT:a sin sats? Alltså inte en enskild triangel/ritning, utan den bakomliggande kunskapen om hans trianglar.

Om man kan NFT:a det universella i bilden... hur gör man?
Senast redigerad av ejonT1 2024-05-30 kl. 21:33.
Citera
2024-05-30, 22:16
Medlem
Jooncs avatar
Alltså, en NFT har inga som helst upphovsrättliga eller juridiska implikationer. Du kan göra en NFT av Disneys eller Coca-Colas loggan och sälja den. NTF:er var ju bara en bubbla/scam/sätt att tvätta pengar, och värdet på dem har i princip fallit till noll efter att gemene man insett detta.

Citat:
Vad kan NFTs säkra?
Absolut ingenting. En NFT är en textsträng på en blockchain.
Citera
2024-05-30, 22:48
Medlem
ejonT1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joonc
Alltså, en NFT har inga som helst upphovsrättliga eller juridiska implikationer. Du kan göra en NFT av Disneys eller Coca-Colas loggan och sälja den. NTF:er var ju bara en bubbla/scam/sätt att tvätta pengar, och värdet på dem har i princip fallit till noll efter att gemene man insett detta.

Absolut ingenting. En NFT är en textsträng på en blockchain.
Okej.

En följdfråga... dvs jag undrar ändå: jättespekulativt: kan blockchain-teknologin på något sätt lägga i blockchain följande:
- själva jpg:n (alltså bilden),
- det som ChatGPT bidrog i att organisera informationen dvs att det är ett AA BB AA BB AA BB... rimm. Jag tror det formatet/den strukturen på den underliggande idén är universell, även om engelska språket verkar vara specifikt för jorden.
- att gå från cogito (säker sanning) via en universell väldefinierad väg (stepping stones) till en universell slutsats (man kan rita den på olika sätt, men att avbilda universum som slutsats är något som görs universell).
Detta är den underliggande idén - själva innehållet.

Det är alltså 3 lager av information: kan blockchain NFT:a alla 3? eller bara kombinationen av dem?

Jag ser något intressant i att blockchaina enbart det djupaste universella mönstret - alltså det längst bort från själva jpg:n/bilden...
Senast redigerad av ejonT1 2024-05-30 kl. 22:50.
Citera
2024-05-30, 23:07
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ejonT1
https://ibb.co/qy4CkY4

Vad kan NFTs säkra? Jag vet att jag kan NFT:a själva bilden såsom den är, men det kommer ju finnas gratisversioner och fakes som förmedlar samma bakomliggande (universella/vetenskapliga) idé bakom rimmet: att man går en viss väg från en säker startpunkt (se bild).

Kan jag NFT:a själva idén och inte bara dess digitalMateriella uttryck? Det är ju en universell/vetenskaplig idé såsom Pythagoras sats (men den rimmar).

Kan jag NFT:a själva startpunkten, vägen och slutsatsen - hade Pythagoras kunnat NFT:a sin sats? Alltså inte en enskild triangel/ritning, utan den bakomliggande kunskapen om hans trianglar.

Om man kan NFT:a det universella i bilden... hur gör man?
NFT är en värdelös scam och du har inte vad som krävs för att scamma andra när du ställer frågan här. Sorry, men good for you.
Citera
2024-05-31, 00:45
Medlem
ejonT1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
NFT är en värdelös scam och du har inte vad som krävs för att scamma andra när du ställer frågan här. Sorry, men good for you.
Jag tänkte något i stil med att om man får universum (nån blockchain-liknande teknologi) att lagra essensen av universum (det som syns i bilden).
Citera
2024-05-31, 05:57
Bannlyst
Citat:
Jag tänkte något i stil med att om man får universum (nån blockchain-liknande teknologi) att lagra essensen av universum (det som syns i bilden).
Istället för att lagra 1 bittkojn på blockkedjan så vill du lagra exempelvis en jipegg?
Citera
2024-05-31, 08:50
Medlem
Leastons avatar
Vad du tror att du skall åstadkomma med "universum lagrar essensen av universum"? Det låter som en idé som kanske lät bättre under påverkan?

Men ja, du kan göra en NFT av din bild. Lättast är att du googlar dig fram hur du gör. Youtube har massor av info.

Snacket om scam hit och dit har inte med din fråga att göra. Du kan göra din NFT och om någon vill köpa den och du vill sälja den så är det helt upp till er att förhandla om det.
Citera
2024-05-31, 09:22
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise

Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Vad du tror att du skall åstadkomma med "universum lagrar essensen av universum"? Det låter som en idé som kanske lät bättre under påverkan?

Men ja, du kan göra en NFT av din bild. Lättast är att du googlar dig fram hur du gör. Youtube har massor av info.

Snacket om scam hit och dit har inte med din fråga att göra. Du kan göra din NFT och om någon vill köpa den och du vill sälja den så är det helt upp till er att förhandla om det.

Tror inte någon av er, hur rätt/fell ni ön har eller hur pedagogiska ni lyckas vara, kommer kunna ge de svar som TS söker. Kolla tidigare trådar...
Citera
2024-05-31, 12:03
Medlem
ejonT1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston

Jag var inte under påverkan.

Att lagra universums essens i universum (att blockchaina själva idén) är som Michelangelo's David - det är som en staty som lagrar essensen fast lite bättre än originalet. David var finare är en vanlig människa; min bild är finare (rimmar) än universum i sig.
Citera
2024-05-31, 12:04
Medlem
ejonT1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toalettborsten
Istället för att lagra 1 bittkojn på blockkedjan så vill du lagra exempelvis en jipegg?
Nja, själva idén som jpg'n rimmar.

Inte en triangeln, utan Pythagoras sats.

Det behöver inte vara just blockchain/NFT, men någon liknande teknologi.
Citera
2024-05-31, 14:21
Bannlyst
Citat:
Nja, själva idén som jpg'n rimmar.

Inte en triangeln, utan Pythagoras sats.

Det behöver inte vara just blockchain/NFT, men någon liknande teknologi.
Antingen får du lära dig svenska eller blockchain först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in