2024-05-30, 18:23
Medlem
Colloidals avatar
Ska börja utbilda mig till lastbilschaufför i aug.
Behöver ett läkarintyg för detta. Vart är smidigast att söka det? På VC eller privat klinik?

Står lite om alkohol problematik i journal när jag var yngre (18-20) men dock inga problem nu så här 11 år senare, kan det ställa till problem?

Hur går en läkarundersökning till när man får intyget? Ni som vet alltså..
Citera
2024-05-30, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Colloidal
Ska börja utbilda mig till lastbilschaufför i aug.
Behöver ett läkarintyg för detta. Vart är smidigast att söka det? På VC eller privat klinik?

Står lite om alkohol problematik i journal när jag var yngre (18-20) men dock inga problem nu så här 11 år senare, kan det ställa till problem?

Hur går en läkarundersökning till när man får intyget? Ni som vet alltså..

Boka tid på VC. Smidigt, enkelt. Rekommenderar att du gör ett syntest hos optiker och tar med det till besöket. Det ingår bara ett status över din kropp, hjärta, lungor, blodtryck och neurologiskt.
Citera
2024-05-30, 18:47
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leledai
Boka tid på VC. Smidigt, enkelt. Rekommenderar att du gör ett syntest hos optiker och tar med det till besöket. Det ingår bara ett status över din kropp, hjärta, lungor, blodtryck och neurologiskt.
Okej tack för svar! Trodde det var mer ingående med journal och sådant. Läste på Transportstyrelsens blankett för läkarintyg om frågor rörande alkohol och sådant men kanske inte nämns.

Gör inte läkaren syntestet?
Citera
2024-05-30, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Colloidal
Okej tack för svar! Trodde det var mer ingående med journal och sådant. Läste på Transportstyrelsens blankett för läkarintyg om frågor rörande alkohol och sådant men kanske inte nämns.

Gör inte läkaren syntestet?

Man kan göra syntestet på vårdcentralen men det är uppskattat med ett färskt syntest eftersom resterande saker också tar tid att genomföra. I blanketten förekommer det frågor om narkotika och alkohol, men har du inget pågående missbruk skall det inte utgöra något hinder.
Citera
2024-05-30, 21:50
Medlem
Om du har tillräcklig syn för bilkörning utan glasögon (linser) så kan VC-läkare enkelt kolla det och intyga. Annars behöver du ta med ett färskt recept. I övrigt handlar det om att VC-läkaren intygar att du inte har sjukdomar som innebär riskmoment, baserat på journal eller intervju. Troligen kostar intyget från VC ca 650 kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in