• 4
  • 5
2024-06-08, 22:48
Medlem
Jag har inte haft några missbruk eller riskbruk. Men slutade med alkohol ändå. Känns inte värt det. Ger sämre sömn. Lätt att bara skita i. Tar hellre en glass eller något annat lite onyttigt, om jag känner ett sug efter något.

Kan nästan inte förstå hur en del bara orkar supa, år in och år ut. Måste slita något enormt. Fullt begripligt att många som har missbruk bara tröttnar på det till slut, av sig självt.

Det som är bra med att vara nykterist, är ju bl.a. att man då inte har någon risk alls för att utveckl alkoholism eller alkoholrelaterade skador.

Kanske om jag blir ihop med någon kvinna, och vi är ihop länge, och känner att det vore kul och bli aspackade ihop någon enstaka gång utomlands. Det skulle kunna vara ett undantag.
Citera
2024-06-09, 01:47
Jag gjorde några radikala livsstilsförändringar för ett antal år sedan som låg bättre i linje med mitt sanna jag. Jag upptäckte att livet med att festa och dricka hängde mer ihop med att leva upp till andras förväntningar än mina egna, vilket jag tror ofta är fallet med folk som dricker. Dessutom hade alkoholen en motsatt effekt på mig, den förstärkte de negativa känslorna i högre grad än de positiva. Är det verkligen gott med alkohol i stora mängder? Sprit, är det gott alls? Hur många tycker detta genuint? För min del räcker det numera med alkofri öl.

Detta sagt så vet jag ändå inte om jag vill kalla mig själv nykterist, jag kan säkert dricka ett glas rödvin vid rätt tillfälle men jag har mycket svårt att se att jag någonsin skulle dricka mig själv redlös igen eller ens rejält onykter. Jag tycker om att vara nykter. Basta.
Senast redigerad av RobRoys 2024-06-09 kl. 01:49.
Citera
2025-05-12, 17:46
Medlem
HCSLVRs avatar
Hej! Vet inte om det är någon aktiv på den här tråden men jag har lite panik. Är så sjukt sugen på ett eller tre glas vin och försöker sluta dricka och vill vara hel nykterist.

Behöver bara lite pepp men vet inte vart jag ska vända mig. Hoppas någon e online och kan skriva ett par rader så man håller sig på banan
Citera
2025-05-12, 18:04
Medlem
Jag blev nykterist efter 20 års alkoholmissbruk. Jag var alltid en fungerande alkolist med jobb, fru och barn, även om jag tryckte i mig 10-15 öl + sprit en vanlig vardag varje dag, lägg därtill helgerna och alla gånger man skulle ut med "polarna" och ta en öl. Det som fick mig att vakna upp var när jag åkte in i fängelse efter ett bråk ute på stan som slutade väldigt olyckligt.

Skulle aldrig röra alkohol numera men har inga problem med att umgås med folk som druckit eller knarkat.
Citera
2025-07-20, 20:36
Medlem
Ciao, tänkte bara skriva några ord som kanske hjälper någon som vill sluta dricka.

Jag är 48 år och började mitt nya nyktra liv i oktober 2023. Dessförinnan hade jag under 15 års tid stora problem med alkoholmissbruk. Hela min vardag kretsade kring tankar på alkohol och jag drack i stort sett vid varje tillfälle som gavs.
Jag förstod att detta var fel o fattade inte hur jag låtit problemet eskalera till att jag nu var som en slav under drogen.
2021 sa jag till mig själv att jag ska sluta dricka och aldrig ge upp tanken på att leva helt nykter oavsett om jag felar. Det har blivit många misstag på vägen men då provade jag en ny väg och en ny och en ny igen. Tillslut har jag hittat rätt.

Tips- ta råd från personer som blivit nyktra, gå till AA, ta antabus, följ nykterister på youtube/instagram mm. Alltså gör aktiva val för att lyckas.
Att försöka på viljestyrka själv och hålla tummarna att man ska bli nykter är dömt att misslyckas. Man fixar 1 månad eller 2, mår sedan fint och glömmer bort allt elände alkoholen skapade o så dricker man igen. Och så upprepas detta beteende om o om igen.
Man behöver en plan och tillvägagångssätt för att lyckas.
Första steget är att ta beslutet. Att säga jag ska sluta dricka giftet o leva ett roligt liv utan droger.
Sedan börjar man planera hur det ska göras.

Ta reda på dina triggers, undvik dem så suget kommer mer sällan. Vad är din plan när suget kommer och när kan det förväntas?
Rösten många hör om varför man ska få dricka när man varit nykter ett tag blir svagare och hörs mer sällan ju längre tid som går.
Att bli nykter är en spännande resa där man får lära sig mkt om sig själv.

Personen jag fann som hjälpte och passade min syn på alkoholmissbruk heter Kevin O'hara och finns på flera olika sociala plattformar.
Han levererar både gratis material och sådant som kostar några kronor. Jag började titta på hans 100- tals videos på Youtube som är gratis och övergick sedan till ett abonnemang för ca 100 kr/månad.
Ni finner honom på nätet och Youtube under namnet "habitsv2".

Lycka till och ge aldrig upp!
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in