2024-05-29, 23:51
Medlem
OJsanSAs avatar
Tjenare!
Som ni kanske har förstått från rubriken så dricker inte jag öl. Spyr nästan när jag dricker vissa öler - speciellt Ey' Bro, Norrlands Guld och Falcon. Ölernas öl dvs, eller i alla fall de vanligaste.

Jag blev dock alltmer intresserad av öl när jag för ett tag sedan fick smaka på en öl (Ipa?) som smakade körsbär. Inte det godaste jag druckit, men det gjorde mig intresserad av hur många olika sorters öler det finns.

Och whipps så satt jag där, klockan 02 på natten, och kollade på Edward Blom och David Kringlund betygsätta Systembolagets dyraste respektive billigaste öl.

Men Edward Blom älskar ju med största sannolikhet de öler jag hatar, dvs de med allt för starka och mycket smaker, David Kringlund lika så...

Nu till min inte alls för tidigt ställda fråga:
Citat:
Vilken jäkla öl skulle ni rekommendera en nybörjare som mig att dricka för att få igång intresset för öl?

Helst en lättdrucken, så man blir van med ölsmaken.

Oseriösa kommentarer undanbedes, låt oss göra denna tråden till "den stora tråden om nybörjaröler!" (om den inte redan finns)

Tack och bock
Senast redigerad av OJsanSA 2024-05-29 kl. 23:54.
Citera
2024-05-30, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OJsanSA
Tack och bock
Något väldigt mer lättdrucket än Norrlands Guld får du nog leta efter. Men kanske Carlsberg Hof.
Citera
2024-05-30, 00:19
Medlem
NollFemNollFems avatar
Nybörjaröl känns nedvärderande.
Om du redan testat ljus standardlager (som ofta kallas nybörjaröl men knappast fullt ut tilltalar allai början) och inte uppskattat det men tyckte att körsbärsöl (kriek/lambic?), som ju är syrligt, var intressant så kanske du främst ska fundera på vilka smaker du i övrigt tycker är gott. Tänk snarae på om du gillar du beska, fruktighet, "brödigt" eller sötare (knäck/honung/etc) osv. Utifrån det så kan du prova öler med matchande smakprofiler.
Citera
2024-05-30, 01:02
Avslutad
En del gillar att börja med en mörk öl.. Brukar vara sötare. Andra kör direkt på norrlands/sofiero etc

Om mörk så new castle öl kanske?
Citera
2024-05-30, 01:06
Medlem
Riddarhusets avatar
Vill du ha en öl som smakar lite öl och mycket annat - frukter t ex?
Lite beska, lite fyllighet och mycket sötma? ja då är det väl en fruktöl som t ex Lindemans Äpple.
Annars tycker jag dessa öl smakar lite: corona, peroni, kronenburg, san miguel, budweiser, asiatiska öl
Gå in på ICA och köp 5 olika som du kan slänga.
-----------
Gå till systemet och fråga och välj fem öl
Ta tre kompisar och ha ölprovning hemma där ni betygsätter ölen.
Citera
2024-05-30, 01:55
Medlem
auruns avatar
Tysk lager. Typ Löwenbrau, Spaten. Hög kvalitet. Lättdrucket och svingott.
Citera
2024-05-30, 02:03
Medlem
anomaligns avatar
Carnegie Porter 3,5%

Trevlig introduktion till både mörka ölsorter eller öl i allmänhet. Lättdrucken, söt och frisk, men ändå hyfsat komplex ölsmak som nästan för tankarna till julmust. Får lageröl att smaka som ättika i jämförelse. Finns att köpa i ungefär alla livsmedelsbutiker. Stor skillnad mellan stark- och folkölsvarianterna, och då till folkölens fördel. Starkölen är inte lika god.
Citera
2024-05-30, 02:32
Avslutad
Newcastle och Erdinger har mycket nybörjarvänliga smaker. Två favoriter för övrigt.
Citera
2024-05-30, 05:55
Medlem
ps870s avatar
Frugan avskydde öl till för något år sedan. Hon hade mest testat Lager men nu fick jag henne att testa Ale och då gick det bättre. Vi började med New Castle och Fjälldimma.
Ni tar hon gärna en öl, dock har hon fortfarande lite svårt för Lager typ Guldkällan, E' Broo med flera. Lager är inte nödvändigtvis rätt väg in för att lära sig uppskatta öl.
Så testa några Ale, det finns mycket stort utbud så börja t.ex med mina förslag.
Citera
2024-05-30, 07:05
Medlem
Mr.Pizzarellis avatar
Om du skall ha en nybörjaröl så är väll just lättdrucken ljus lager där du skall börja.

Inga underliga starka udda smaker som kan vara överväldigande och svåra att ta till sig .

Drick något riktigt ljust och blaskigt som bara rinner ned är mitt nybörjartips tex så som nämnts budweiser , corona , San Miguel light , olika asiatiska ljusa lager.
Citera
2024-05-30, 07:44
Medlem
Arboga 10,2 den perfekta ölen att börja sin alkoholist karriär med
Citera
2024-05-30, 07:51
Medlem
Radler !, öl med olika smaker, typiskt ljus lager blandad med läsk, sprite, fanta eller vad man gillar. vanligt i Europa, och ett alternativ om man inte gillar ölens beska
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in