2024-05-29, 17:40
Medlem
Tjena!

Någon som har bra koll på studielån? Som jag har förstått det räknas schablonintäkten från ISK som inkomst när det kommer till studielån. Då jag lyckats spara ihop en ganska bra summa , undrar jag om det går att placera pengarna i fonder på annat sätt så att de inte räknas med i fribeloppet. Fungerar kapitalförsäkring exempelvis? Vill gärna maxa studielån, jobba vid sidan och investera det, utan att överstiga fribeloppet.

Tack för hjälpen!
Citera
2024-05-29, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dibzz
Tjena!

Någon som har bra koll på studielån? Som jag har förstått det räknas schablonintäkten från ISK som inkomst när det kommer till studielån. Då jag lyckats spara ihop en ganska bra summa , undrar jag om det går att placera pengarna i fonder på annat sätt så att de inte räknas med i fribeloppet. Fungerar kapitalförsäkring exempelvis? Vill gärna maxa studielån, jobba vid sidan och investera det, utan att överstiga fribeloppet.

Tack för hjälpen!
Ja, kapitalförsäkring syns inte i din inkomstdeklaration.
Citera
2024-05-29, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Ja, kapitalförsäkring syns inte i din inkomstdeklaration.

Så om jag sparar i en kapitalförsäkring, har jag skyldighet att meddela det egentligen eller inte?
Citera
2024-05-29, 18:56
Medlem
Citat:
Så om jag sparar i en kapitalförsäkring, har jag skyldighet att meddela det egentligen eller inte?

Ingen skyldighet alls. Du ska inte se det som att du gömmer någon inkomst via kapitalförsäkringen, utan att du sparar på ett sätt som faktiskt inte ger någon kapitalinkomst (enligt statens sätt att se det, vilket kommer till uttryck genom hur beskattningen sker).
Citera
2024-05-29, 20:35
Medlem
Citat:
Tjena!

Tack för hjälpen!
Förstår inte vad du menar med "schablonintäkt från ISK som inkomst..".

Du har ju vanlig värdeökning/minskning på aktier och fonder på ett ISK, men någon schablonintäkt får du inte.
Citera
2024-05-29, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Förstår inte vad du menar med "schablonintäkt från ISK som inkomst..".

Du har ju vanlig värdeökning/minskning på aktier och fonder på ett ISK, men någon schablonintäkt får du inte.

Statslåneräntan + 1 procentenhet = 3,62% av värdet för ens innehav vid varje kvartal och insättningar under året / 4 blir ju schablonintäkten. Som jag förstått det räknas den in som "inkomst" när man beräknar fribeloppet.
Citera
2024-05-29, 20:44
Medlem
Citat:
Statslåneräntan + 1 procentenhet = 3,62% av värdet för ens innehav vid varje kvartal och insättningar under året / 4 blir ju schablonintäkten. Som jag förstått det räknas den in som "inkomst" när man beräknar fribeloppet.
Ah, okej. Det har du nog rätt i.
Citera
2024-05-29, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Ah, okej. Det har du nog rätt i.

Har du koll på om man kan öppna kapitalförsäkring via Avanza, eller måste det ske via storbankerna?
Citera
2024-05-29, 21:04
Medlem
Citat:
Har du koll på om man kan öppna kapitalförsäkring via Avanza, eller måste det ske via storbankerna?
Det ska funka hos Avanza, https://www.avanza.se/konton-lan-pri...orsakring.html
Citera
2024-05-29, 23:55
Medlem
Libertarismuss avatar
Ta bort
Senast redigerad av Libertarismus 2024-05-30 kl. 00:02.
Citera
2024-05-29, 23:58
Medlem
Libertarismuss avatar
ta bort
Senast redigerad av Libertarismus 2024-05-30 kl. 00:02.
Citera
2024-05-30, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
ta bort

?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto