2024-05-30, 12:49
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Jag må vara anal och eventuellt lida av Saga Norén-diagnosen

Jag föreslår att vi i tråden diskuterar om M Uggla är helt bakom flötet på riktigt eller bara som en gimmick. Vilka andra fakta har han missförstått?
Ja du är helt anal.
När påstod Magnus Uggla att alla hans texter var dokumentära verklighetsskildringar?

Här har du en låt till som inte beskriver verkligheten sanningsenligt.
https://www.youtube.com/watch?v=hjpuETVbbPU
Citera
2024-05-30, 15:24
Medlem
eyeeyeeyes avatar
Att ugglor kan heta Magnus.
Citera
2024-05-30, 15:29
Medlem
Joey killer:

…ingen så smart ser så klart
För mamma vet bäst vad sin superstar vill ha

Det ska ju givetvis vara hennes men det är en stavelse för långt.

Men vem orkar bry sig, han är Sveriges bästa och mest kreativa textförfattare genom tiderna.
Citera
2024-05-30, 17:47
Medlem
ReijoHervonens avatar
Du bör söka hjälp.
Citera
2024-05-30, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
I Kung för en dag:
"Sen man svurit aldrig mera äta
Nudlar ifrån Tokyo"

Jag misstänker ju starkt att de flesta nudlar vi äter inte är tillverkade just i Tokyo.

Vanligaste snabbnudlarna i svenska butiker är väl Samyang, och dom är koreanska.
Citera
2024-05-30, 18:29
Medlem
Citat:
Jag må vara anal och eventuellt lida av Saga Norén-diagnosen men håll med om att få textförfattare har fått så många saker om bakfoten som Magnus Uggla. Jag har sammanställt en lista med några exempel:

Baby Boom (1989)
Baby Boom handlar om det här med graviditeten men här har Uggla missförstått hur reproduktionen går till.
Och redan samma dag som den första kom,
så börjar tanten be om mera rom.

[...]
Och när jag tröttnat tar jag paus som far,
går upp och bjuder barnflickan kaviar.
Inom fiskvärlden kommer rom/kaviar från honan och motsvarar ägg. Hanen befruktar romen med mjölke, fiskens sädesvätska/fisksperma. Det vore alltså mer logiskt om det i texten sjöngs att tanten och barnflickan tillhandahåller rom/kaviar och att dessa ber att få befruktas med Magnus Ugglas mjölke. Obegripligt att någon så sexfixerad som M Uggla inte känner till hur fortplantningen ter sig.

Astrologen (1983)
Så du är en tvilling, jag visste det
Det såg jag nästan direkt
Styrd utav Solen och Mars kan jag se
Vi är så gott som redan släkt
De som kan sin astrologi vet att tvillingarnas tecken styrs av Merkurius, planeten som symboliserar kommunikation, skrivande och rörelse. Mars styr istället väduren som är mer energisk och ilsken. Även den som inte tror på humbug bör hålla med att en sångtext om astrologi bör hålla sig till denna uråldriga vetenskaps inbördes logik. Det vore enkelt att byta ut ordet i texten till: så du är en vädur, jag visste det...

Dyra tanter (1989)
I denna uppgörelse med klassresenärer har M Uggla begått ett rent geografiskt misstag.
Fina Katarina som bara heter Persson, 22 år och från Höör
Vars make är 60 och välbärgad bankdirektör
Har ljugit om sin bakgrund och sagt hon heter Sporre och kommer från bourgeoisien
Och småländskan är ersatt mot östermalmska i:n

Höör ligger i Skåne och dialekten som talas där är skånska och inte småländska. På kartan ligger Höör mitt i landskapet och gränsar inte till Småland, vilket gör texten helt obegriplig.

Jag föreslår att vi i tråden diskuterar om M Uggla är helt bakom flötet på riktigt eller bara som en gimmick. Vilka andra fakta har han missförstått?

Men snälla det e rim och ordlekar ingen faktabok han skrivit
Citera
2024-05-30, 18:53
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattemeettt
A'men! De handlar ju om rim. Åh inte att allt ska bygga på fakta.
Dessutom när dom där sångerna skrevs så var folk inte lika upplysta som idag.
Idag har vi Google att tacka.

Magnus Uoogle från framtiden passar nog en sån som dig bättre.
Nej, det är ju tur att man kan googla fram att Höör ligger i Skåne och inte i Småland. Det var det knappt någon som kände till innan vi fick internet.
Citera
2024-05-30, 18:56
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Det blir ofta slirigt när han ska hitta rimord. Har svårt att tänka mig att han satt och pratade Johnny Marr med sin mer än 70-åriga farsa vilket han påstår i "Jag och min far".
Eftersom det inte är Uggla som skrivit Jag och min far så kan han inte hållas ansvarig för faktafel i texten. Möjligen kan han hållas ansvarig för att välja att framföra en cover med en orimlig text.
Citera
2024-05-30, 19:08
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Jag må vara anal och eventuellt lida av Saga Norén-diagnosen men håll med om att få textförfattare har fått så många saker om bakfoten som Magnus Uggla. Jag har sammanställt en lista med några exempel:

Baby Boom (1989)
Baby Boom handlar om det här med graviditeten men här har Uggla missförstått hur reproduktionen går till.
Och redan samma dag som den första kom,
så börjar tanten be om mera rom.

[...]
Och när jag tröttnat tar jag paus som far,
går upp och bjuder barnflickan kaviar.
Inom fiskvärlden kommer rom/kaviar från honan och motsvarar ägg. Hanen befruktar romen med mjölke, fiskens sädesvätska/fisksperma. Det vore alltså mer logiskt om det i texten sjöngs att tanten och barnflickan tillhandahåller rom/kaviar och att dessa ber att få befruktas med Magnus Ugglas mjölke. Obegripligt att någon så sexfixerad som M Uggla inte känner till hur fortplantningen ter sig.

Astrologen (1983)
Så du är en tvilling, jag visste det
Det såg jag nästan direkt
Styrd utav Solen och Mars kan jag se
Vi är så gott som redan släkt
De som kan sin astrologi vet att tvillingarnas tecken styrs av Merkurius, planeten som symboliserar kommunikation, skrivande och rörelse. Mars styr istället väduren som är mer energisk och ilsken. Även den som inte tror på humbug bör hålla med att en sångtext om astrologi bör hålla sig till denna uråldriga vetenskaps inbördes logik. Det vore enkelt att byta ut ordet i texten till: så du är en vädur, jag visste det...

Dyra tanter (1989)
I denna uppgörelse med klassresenärer har M Uggla begått ett rent geografiskt misstag.
Fina Katarina som bara heter Persson, 22 år och från Höör
Vars make är 60 och välbärgad bankdirektör
Har ljugit om sin bakgrund och sagt hon heter Sporre och kommer från bourgeoisien
Och småländskan är ersatt mot östermalmska i:n

Höör ligger i Skåne och dialekten som talas där är skånska och inte småländska. På kartan ligger Höör mitt i landskapet och gränsar inte till Småland, vilket gör texten helt obegriplig.

Det är dåligt hantverk helt enkelt. Det är som att vissa målare aldrig skulle lämna ett jobb där man ser penseldragen i färgen, medan andra prioriterar att måla så många väggar som möjligt och skiter i att det inte är perfekt.

Men att en text, om det nu är en låttext, en dikt eller en roman, är helt språkligt och faktamässigt korrekt tycker iallafall jag är viktigt och är ett adelsmärke för författaren.

Men givetvis kan en hantverkare anpassa sig efter kundens förutsättning. En målare som målar väggarna i huvudkontoret för Sveriges Synsvagas Riksförbund kanske tillåter sig att slarva lite mer än annars. På samma sätt kanske Uggla har tillåtit sig att anpassa den intellektuella nivån på sina texter till den publik de är avsedda för.
Citera
2024-05-30, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Eftersom det inte är Uggla som skrivit Jag och min far så kan han inte hållas ansvarig för faktafel i texten. Möjligen kan han hållas ansvarig för att välja att framföra en cover med en orimlig text.

Nu är det ju Uggla som har skrivit det textraden. Hans cover är en omarbetning av originalet.
Citera
2024-05-30, 19:18
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PinballtheDolphin
Joey killer:

…ingen så smart ser så klart
För mamma vet bäst vad sin superstar vill ha

Det ska ju givetvis vara hennes men det är en stavelse för långt.

Men vem orkar bry sig, han är Sveriges bästa och mest kreativa textförfattare genom tiderna.
Han hade ju kunnat skriva ”för mamma vet bäst vad en superstar vill ha” så hade han fått det språkligt korrekt och minimal förändring i betydelsen.
Citera
2024-05-30, 19:20
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Nu är det ju Uggla som har skrivit det textraden. Hans cover är en omarbetning av originalet.
Så han har tagit en text och försämrat den? Det visste jag inte men det förbättrade i alla fall inte mitt intryck av Uggla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in