• 1
  • 2
2025-01-20, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.image
Kanske inte helt relevant, förra veckan jag blev erbjuden jobb som svetsare/reparatör på depån i Hammarby med en lön på 33k, för skiftarbete. Skrattade rakt ut när jag fick svaret!
För kanske 15år sen kollade jag på jobb i depån i Hagalund, hade noll erfarenhet av verkstadsjobb men blev ändå erbjuden 28k som ingångslön.

Inte så jävla konstigt att MTR sökt personal konstant i flera år...

vad brukar en svetsare tjäna på if-metall kollektivavtal då år 2025? är det inte så at kollektivavtalet säger ingångslön på 33k. du har ingen aning om du efter ett år kan begära 40? säkert ett jobb som inte kan ersättas av vem som helst?
Senast redigerad av fonzen 2025-01-20 kl. 13:45.
Citera
2025-01-20, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
vad brukar en svetsare tjäna på if-metall kollektivavtal då år 2025? är det inte så at kollektivavtalet säger ingångslön på 33k. du har ingen aning om du efter ett år kan begära 40? säkert ett jobb som inte kan ersättas av vem som helst?

Så kan det säkert vara. Men för skiftarbete förväntar jag mig betydligt mycket bättre betalt. Snarare börja på 40k. Eller 33k under "inskolningen", sen direkt upp.
Sen tycker jag de själva borde inse att om ingen tar jobbet så måste ju nått va fel..

Lite roligt också det här med fackens löner samtidigt som staten kräver högre lön om du ska få uppehållstillstånd... Men den diskussionen kan vi ta i en annan tråd.
Citera
2025-01-20, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.image
Så kan det säkert vara. Men för skiftarbete förväntar jag mig betydligt mycket bättre betalt. Snarare börja på 40k. Eller 33k under "inskolningen", sen direkt upp.
Sen tycker jag de själva borde inse att om ingen tar jobbet så måste ju nått va fel..

Lite roligt också det här med fackens löner samtidigt som staten kräver högre lön om du ska få uppehållstillstånd... Men den diskussionen kan vi ta i en annan tråd.

kan hålla med, det låter lågt. sökte ett jobb på 2 skift på coca cola, där var lönen 25900 år 2023. problemet är att om de följer kollektivavtal och håller sig till denna ingångslön så är det svårt att höja lönen. om man har individuella samtal så kan de bara säga att facket höjde med 4% och det högsta vi kan ge dig är 4,5. eller nåt. det är verkligen arbetsgivarens marknad och de kör fulspel och verkar shackmatta varenda jävel som ber om löneförhöjning. så kanke en inviduell ingångslön blir desto viktigare numera. enda branchen jag vet om där lönetrappan verkligen tas på allvar är typ IT och banking. Det är inte ovanligt att lönerna höjs med 15-25.000 årligen, i alla fall enligt flashback själv. Kanske stagnerar vid typ 100 000 i månaden dock men när man är uppe i dom lönerna så har man gjort bra karriär.
Senast redigerad av fonzen 2025-01-20 kl. 16:14.
Citera
2025-01-22, 18:41
Medlem
Haha kul att den här tråden är tillbaka! Jag var faktist på "speedintervju" för att jobba som tunnelbanereperatör på Hammarbydepån i somras. Men i kön var det tre killar som redan jobbade där, men som var på en annan avdelning och ville byta till aktuell tjänst, så nån av de fick nog det jobbet. slösade halva dagen på att åka till spånga, för att köa i över en timme för att svara på samma frågor som jag redan fått svara på i ett onlineformulär. Riktigt sunkig arbetsgivare
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in