Citat:
Ursprungligen postat av
wins
Hej,
Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med min fråga.
Jag har fått ett samtal från Ekobrottsmyndigheten där de informerade mig om att jag är misstänkt för bokföringsbrott.
Jag hade ett företag som en familjemedlem drev. Vi kom överens om att han skulle sköta allt medan jag arbetade på mitt jobb. Företaget gick dåligt och det har nu blivit köpt/övertaget av någon annan.
Vad innebär detta för mig? Jag vet inte mycket om företagets verksamhet mer än att jag står som VD. Personen som skötte allt försäkrade mig om att jag inte behövde oroa mig, då allt skulle vara i ordning under den tid jag var ansvarig.
Behöver jag vara orolig?
Grattis till jobbet som målvakt. Beklagar att det inte gick så bra.
Du kanske borde ha kollat upp vilka skyldigheter och vilket ansvar en verkställande direktör har.
Tänker t.ex. på:
"Den verkställande direktören skall sköta den löpande förvaltningen enligt styrelsens riktlinjer och anvisningar."
8 kap. 29 § 1 st. ABL
"Den verkställande direktören skall vidta de åtgärder som är nödvändiga för att bolagets bokföring skall fullgöras i överensstämmelse med lag och för att medelsförvaltningen skall skötas på ett betryggande sätt."
8 kap. 29 § 3 st. ABL
Att du inte kände till dessa skyldigheter eller vad som pågick i bolaget (trots denna lagstadgade skyldighet) är inte ett fångbart försvar.