Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Scriptum
Nja, när han i sina memoarer dissar sin ungdoms "finlitterära" ambitioner är det kanske lite av ett missförstånd av sådan litteratur, men jag ser inte hur han projicerar sin bild på någon författares likartad diss. Han ser ju inte sig själv i de författarna utan driver med sig egen självbild. Fast samtidigt känns självironin lite "planerad" och hans extrema ego har väl inte många konkurrenter.
Jag kanske var otydlig, jag syftade förstås på Hamilton, Arn et al.
Citat:
Minns inte mycket av Giovannis rum men Baldwin är väl lite intressant i självupplevt-sammanhanget - han skrev om sina personliga erfarenheter men fick lite status som skildrare av afroamerikansk tillvaro?
Han skrev också essäer, "The Fire Next Time" är väl den mest kända, där han försöker höja sig över det personliga och göra mer en allmän beskrivning av "the negro" s a s.
Däremot i intervjuer var han väldigt frispråkig och personlig, han berättar öppenhjärtat om Malcolm X homofobi och hur han freudianskt var tvungen att "dräpa" sin mentor Richard Wright.
Han var ju outsider i alla läger, Svarta Pantrarna var öppet homofober, för den vita publiken var han för sexuellt vulgär och svart. Vilket gör hans mest framgångsrika böcker så oerhört unika, då han väldigt tidigt försökte överbrygga både interracial relations och en mer ambivalent hållning till manlighet och sexualitet, utan att vara någon aktivist på det området. Aktivismen höll han sig till i medborgarrättsrörelsen.
Men framförallt var hans begåvning språket. En av de främsta storytellers av sin tid med känsla för språkets kraft.