2024-05-28, 15:40
Medlem
https://x.com/sdriks/status/1795439415990599935?s=46

Posten är fruktansvärd och kränkande. Den gör gällande att somalier i genomsnitt kostar 6,9 miljoner över en livstid.
Detta är hat som gränsar till folkmordsretorik.
Som om allt bara kan mätas i pengar? Att somalierna berikar landet med kultur, arbetskraft, kreativitet och nya traditioner som komplement till de svenska töntiga traditionerna (exempelvis midsommar) verkar man blunda helt för.

Det var exakt så här det började, på 30-talet!
SD verkar vara besatta av att förstöra Sverige som land med sin rasistiska retorik och hatiska försök att stoppa fri invandring från Afrika.
Jag har gråtit, grubblat och ringt vänner hela morgonen men vet varken in eller ut längre.
Är det så här vi ska ha det?
Måste Sverige vara världens mest rasistiska land?
Kan detta tilltala annat än landets mest ointelligenta nazister?

Jag tycker det är hög tid att överväga att kriminalisera SD och fängsla deras medlemmar för att rädda demokratin.
Citera
2024-05-28, 15:40
Moderator
Strix m/94s avatar
Från originallänken från Nyhetsbyrån NB:
https://nyhetsbyran.org/charlie-weimers-artionden-av-desinformation-kring-invandringens-kostnader/

Citat:
Kostnaden för varje invandrare varierar dock stort och beror till stor del på ursprungskulturen. I genomsnitt bidrar västerländska invandrare positivt med +290 000 SEK per person och livstid, medan icke-västerländska invandrare kostar -3 200 000 SEK per person och livstid.

Beräkningarna kommer från Nederländerna och kan i varierande grad vara tillämpliga i Sverige.

Strix/Mod
Citera
2024-05-28, 15:45
Moderator
Meijis avatar
Länk till rapporten “Borderless Welfare State”:

https://demo-demo.nl/wp-content/uploads/2023/06/Borderless_Welfare_State-2.pdf

Länk till Technical Appendix för “Borderless Welfare State”:

https://demo-demo.nl/wp-content/uploads/2023/06/Borderless_Welfare_State_Technical_Appendix-2.pdf

Författare till rapporten är Jan H. van de Beek, Hans Roodenburg, Joop Hartog, Gerrit W. Kreffer

/Moderator
Citera
2024-05-28, 16:03
Medlem
Det var dyrt, dem borde vi kanske inte ta emot
Citera
2024-05-28, 16:06
Medlem
supremanics avatar
Jag känner mig ju godare än Jesus när jag hör den prislappen. Under alla dessa år så har jag ju alltid sagt att de är helt värdelösa vilket ju var extremt generöst när de egentligen har ett minus värde.
Citera
2024-05-28, 16:12
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porrneger

Posten är fruktansvärd och kränkande. Den gör gällande att somalier i genomsnitt kostar 6,9 miljoner över en livstid.
Som om allt bara kan mätas i pengar? Att somalierna berikar landet med kultur, arbetskraft, kreativitet och nya traditioner som komplement till de svenska töntiga traditionerna (exempelvis midsommar) verkar man blunda helt för.

SD verkar vara besatta av att förstöra Sverige som land med sin rasistiska retorik och hatiska försök att stoppa fri invandring från Afrika.
Jag har gråtit, grubblat och ringt vänner hela morgonen men vet varken in eller ut längre.

Jag tycker det är hög tid att överväga att kriminalisera SD och fängsla deras medlemmar för att rädda demokratin.

Var står det något om folkmord? Det är krassa siffror vad invandringen kostar. Ska det hemlighållas enligt dig?
Citera
2024-05-28, 16:19
Medlem
Nu vet jag inte om du är sarkastisk eller inte med tanke på ditt namn här på flashback, men det är heller inte konstigt att SD gör såhär. Ingen nyhet vad de tycker och tänker även om de lyckats förfina det med åren till att gå från ren rasism till "nationalism" eller vad de nu kallar det idag.

En summa är dock inte det värsta. Allt kan tekniskt sätt mätas i pengar eftersom allt handlar om resurser. Hur mycket resurser en människa kräver gentemot hur mycket denne bidrar. Alla människor kräver resurser och jag vill påstå att absolut ingen enskild människa är i plus när det kommer till om de kostar eller bidrar mest. Vi är krävande varelser. Ingen bidrar mer än vad de använder. Jag har iaf inte sett det någonstans men det är också det ett samhälle handlar om och varför vi är sociala varelser.

Problemet är, precis som när vissa bara visar en enda siffra som säger t.ex. "Kolla vad många svarta/muslimer/araber/etc som är inlåsta, alltså är de problemet!", att en siffra inte visar hela bilden.

Denna typen av propaganda är extremt vanlig. De dumma faller för den eftersom de ser en skräcksiffra i vakum och tänker "ojdå, det där måste stämma då det är ute bland medierna!" och så är bollen i rullning. Idag är främlingsfientlighet väldigt lätt att anamma för gemene man för allt skylls på de. Dyrare varor? Sämre levnadsstandard? Sämre miljö? Sjukhusen är fulla? Skolorna failar? Oavsett ämne kan dessa människor knyta det till något de inte gillar istället för att se hela problemet. Det är sorgligt men sådana är vi som varelser. Fragila idioter som inte tar tiden till att tänka "Det kanske ligger något mer i det här som sägs" utan så fort något förklarar våra problem tar vi första bästa och applicerar det.
Citera
2024-05-28, 16:23
Medlem
Q-Trons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porrneger

Somalier. Det är väl det lite finare ordet för vinkännare, va? Varför kostar den yrkesgruppen sådana ofantliga summor pengar?

Är glad att siffrorna äntligen skrivs ut, svart på vitt. Vänsterkärringar gapar sig i regel hesa om att man inte får sätta en prislapp på människor. Men det gör man varje dag i alla andra politiska och förvaltningsmässiga sammanhang. Men inte när det kommer till bl a Afrikas romer, då får man inte yppa ett ord.

Vi skulle alltså kunna göra hur många "svenska" somalier som helst till miljonärer och sen be dem åka tillbaka till Somalia, och ändå spara enorma summor pengar än om de hade bott kvar.
Citera
2024-05-28, 16:26
Medlem
grungewhores avatar
Det är väl bara för Sandro Scocco att motbevisa.
Citera
2024-05-28, 16:30
Medlem
Somalierna i Norge kostade 15 mnkr för typ 10 år sedan . Då stod kronkursen 1,25. Någon som tror det är billigare i Sverige?

100,000*15,000 000 = 150 000 000 000 000 kr.

Tack för att ni valde Sverige!
Citera
2024-05-28, 16:32
Medlem
Jo det kan man ju ha i minnet när man tar en promenad genom centrum och på bara ett par minuter ser ett par dussin somalier i olika åldrar.

Att var och en av dem innebär en kostnad på 6 900 000 kronor för Sverige.

Det är många svenskar med hyfsad lön som får arbeta och betala skatt hela sina liv för att vi skall ha råd att ha dem alla här.

Det är ju tur att de är så trevliga att titta på och att de förgyller vår tillvaro så mycket att vi alla tycker att det är värt det.
Citera
2024-05-28, 16:34
Medlem
Trolltestets avatar
Hur kom de fram till dessa siffror?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in