2024-05-28, 14:51
Medlem
Det är en sak när en tråd just startats, men när tråden redan är flera sidor lång, att då stänga ist för att klistra in i en befintlig, speciellt när det är nya saker som nyheter, nyuppkomna infallsvinklar osv, är det bara idioti eller ren lathet eller varför inte klistra in?
Skrev till "Vf" om det gick att ordna men den bemödade sig inte ens att svara. Ej mindre genomföra(såklart).
Nu är det så att flashbacks sökfunktion är och alltid varit en ren j-vla katastrof. Testa ex att söka på trådar man vet finns, men de dyker inte upp trots både sökord i rubrik samt inlägg, ofta dyker andra saker från andra delforum upp trots att man specificierade ett specifikt delforum också, ibland måste man gå ut på söksidor för att söka med samma ord för att hitta tråden man visste redan fanns(kan vara bra för fb att lägga ner lite energi på att fixa detta).
Citera
2024-05-28, 14:52
Avslutad
Ja och tråden har en livlig diskussion, sen dör den när den klistras in i en annan.
Citera
2024-05-28, 15:02
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadgorvinukorvi
Det är en sak när en tråd just startats, men när tråden redan är flera sidor lång, att då stänga ist för att klistra in i en befintlig, speciellt när det är nya saker som nyheter, nyuppkomna infallsvinklar osv, är det bara idioti eller ren lathet eller varför inte klistra in?
Skrev till "Vf" om det gick att ordna men den bemödade sig inte ens att svara. Ej mindre genomföra(såklart).
Nu är det så att flashbacks sökfunktion är och alltid varit en ren j-vla katastrof. Testa ex att söka på trådar man vet finns, men de dyker inte upp trots både sökord i rubrik samt inlägg, ofta dyker andra saker från andra delforum upp trots att man specificierade ett specifikt delforum också, ibland måste man gå ut på söksidor för att söka med samma ord för att hitta tråden man visste redan fanns(kan vara bra för fb att lägga ner lite energi på att fixa detta).

Utan ett konkret exempel så är det omöjligt att bemöta din kritik.
Jag anser att det i vissa sammanhang är korrekt att stänga trådar pga att det redan finns en tråd, men jag anser också att det i många fall är ett felaktigt beslut. Jag har mer än en gång öppnat en tråd som blivit låst, då jag anser beslutet felaktigt. Samma sak gäller att flytta vissa trådar in i större samlingstrådar. Detta fungerar förvisso i vissa sammanhang, men i majoriteten av fallen så är det ett extremt dåligt beslut. Så hellre stängda trådar, som kan öppnas ifall beslutet är felaktigt, än att sammanfoga dem ifall man inte är helt säker på beslutet.

admin
Citera
2024-05-28, 15:36
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Så hellre stängda trådar, som kan öppnas ifall beslutet är felaktigt, än att sammanfoga dem ifall man inte är helt säker på beslutet.

admin
Vad finns det för anledning till att inte sammanfoga trådarna?
jag tänker mig att svaret kan bli
- ja, det är kanske så att tråden man sammanfogar till en annan äldre inte är passar innehållsmässigt.
Men i så fall behöver man ju inte stänga den för då är det ju två olika trådar? den kan vara öppen tills man fattat nytt beslut?
Citera
2024-05-28, 18:10
Medlem
Citat:
Jag anser att det i vissa sammanhang är korrekt att stänga trådar pga att det redan finns en tråd, men jag anser också att det i många fall är ett felaktigt beslut. Jag har mer än en gång öppnat en tråd som blivit låst, då jag anser beslutet felaktigt. Samma sak gäller att flytta vissa trådar in i större samlingstrådar. Detta fungerar förvisso i vissa sammanhang, men i majoriteten av fallen så är det ett extremt dåligt beslut. Så hellre stängda trådar, som kan öppnas ifall beslutet är felaktigt, än att sammanfoga dem ifall man inte är helt säker på beslutet.

admin
Här är exemplet, (FB) Putin vill ha fredssamtal den tråden stängdes och refererades till en annan med helt annorlunda utgångspunkt, "Putin: Fred blir det när vi har uppnått våra mål, när vi har rensat Ukraina" medan den nystartade inte alls handlade om fred på uppnådda mål utan med nuvarande gränser. Och det är nyheter länkat som är färska så att bara stänga tvärt med flera sidors diskussion verkar underligt.
Citera
2024-05-28, 20:24
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:
Här är exemplet, (FB) Putin vill ha fredssamtal den tråden stängdes och refererades till en annan med helt annorlunda utgångspunkt, "Putin: Fred blir det när vi har uppnått våra mål, när vi har rensat Ukraina" medan den nystartade inte alls handlade om fred på uppnådda mål utan med nuvarande gränser. Och det är nyheter länkat som är färska så att bara stänga tvärt med flera sidors diskussion verkar underligt.
Ja, det var riktigt dålig, länka till en tråd är ingen har skrivit ett inlägg sen 2023
Citera
2024-05-28, 22:43
Avslutad
Är ju inte direkt förvånad över att det är vf du pratar om som verkar tycka att postcount är för bögar. Andelen korgade trådar är det man ska slå världsrekord i.
Citera
2024-05-29, 03:22
Avslutad
Citat:

admin
Jag köper det grundläggande resonemanget, men du får det att låta att det bara är att öppna en låst tråd så kommer den igång igen och allt är som om den aldrig låstes. Det vet både du och jag att det är så långt ifrån sanningen man kan komma. Det dödar diskussioner som fan.

Vissa jävligt triggerhappy moderatorer, som vf, är ett stort problem på det sättet.
Citera
2024-05-29, 05:52
Medlem
Citat:

Postar man ett konkret exempel så kan man ge sig fan på att någon idiot rapporterar för 0.06. och sedan blir man belönad av en moderator.
Citera
2024-05-29, 07:30
Administrator
admins avatar
Citat:

Jag tycker spontant att det var fel att stänga den tråden. Kanske var det pga rubriken, men då går det alltid att fixa den efteråt. Att Putin vill ha fredssamtal säger absolut ingenting. Det säger han hela tiden. Däremot, ifall vi läser artikeln du länkar till så tycker jag spontant att trådstarten är tillräckligt bra för att tråden ska få vara kvar. Har som sagt inte fördjupat mig i ämnet, och hört vad berörd moderator tycker om min slutsats. Men eftersom jag efterlyste ett exempel, så ville jag inte att du skulle tvingas vänta på mitt svar. Vid en första granskning så tycker jag att det var fel att stänga tråden.

admin
Citera
2024-05-29, 07:38
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag köper det grundläggande resonemanget, men du får det att låta att det bara är att öppna en låst tråd så kommer den igång igen och allt är som om den aldrig låstes. Det vet både du och jag att det är så långt ifrån sanningen man kan komma. Det dödar diskussioner som fan.

Vissa jävligt triggerhappy moderatorer, som vf, är ett stort problem på det sättet.

Det var inte mitt syfte att förminska problemet med stängda trådar. Jag hänvisade inte till ett större problem (sammanfogningen med samlingstrådarna) för att flytta fokus. Det är helt rätt att man oftast dödar en diskussion när man låser tråden. Åtminstone ifall tråden är låst under en längre tid. För några dagar sedan upptäckte jag en tråd som jag ansåg vara felaktigt stängd efter bara några timmar, och den fortsatte som inget hade hänt när jag öppnade den. Men att stänga en tråd, för att öppna den tre dagar senare, är oftast ett effektivt sätt att döda diskussionen.

admin
Citera
2024-05-29, 07:47
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Vad finns det för anledning till att inte sammanfoga trådarna?
jag tänker mig att svaret kan bli
- ja, det är kanske så att tråden man sammanfogar till en annan äldre inte är passar innehållsmässigt.
Men i så fall behöver man ju inte stänga den för då är det ju två olika trådar? den kan vara öppen tills man fattat nytt beslut?

Jag anser att sammanfogningen av trådar ofta tar död på vissa disksuisoner. Man flyttar in en mindre och smalare diskussion i en större tråd som diskuterar ett ämne från alla tänkbara aspekter. Ibland funkar det, men minst lika ofta så blir det en tydlig försämring.

Ibland kan man sammanfoga en aktiv tråd långt senare, när värdet av den senare tråden inte längre har så stor betydelse. Detta händer exempelvis ibland när någon avlidit, och det startats en tråd om händelsen. Att långt senare, när händelsen inte längre är en nyhet, sammanfoga tråden med en större och mer allmän tråd om personen, kan gynna diskussionen. Istället för att ha två trådar.

Vad det gäller att stänga tråden så tycker jag inte att man ska göra detta innan man känner sig säker. När en tråd väl blivit stängd, så är man förhoppningsvis rätt säker på att beslutet är korrekt.

admin
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in