2024-05-27, 23:00
Medlem
Tjena!
Skulle söka föräldrapenning och blev tillsagd att FK behöver utreda om jag är försäkringstillhörig. Förstod inte att det fanns något sådant! Nu har jag jobbat i Sverige över ett år och trodde att de hade redan koll på det.
Någon ide om hur länge det kan ta att få beslut? Alltså hur lång är handläggningstiden för försäkringstillhörighet

mvh!
Citera
2024-05-27, 23:26
Avstängd
Det ligger väl på dig, att själv uppdatera din SGI hos Försäkringskassan.
Citera
2024-05-27, 23:45
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattenzapill
Tjena!
Skulle söka föräldrapenning och blev tillsagd att FK behöver utreda om jag är försäkringstillhörig. Förstod inte att det fanns något sådant! Nu har jag jobbat i Sverige över ett år och trodde att de hade redan koll på det.
Någon ide om hur länge det kan ta att få beslut? Alltså hur lång är handläggningstiden för försäkringstillhörighet

mvh!

Du har bott utomlands och du måste vara försäkringstillhörig.
Handlägningstid beror väl på vart du bor.
Hur länge har du väntat?
Senast redigerad av PatsyStoneHC 2024-05-27 kl. 23:47.
Citera
2024-05-28, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Du har bott utomlands och du måste vara försäkringstillhörig.
Handlägningstid beror väl på vart du bor.
Hur länge har du väntat?
Jag bor i Stockholm och de påbörjade utredningen 9 maj så inte länge sedan. Undrar bara för framtiden, nämligen så har jag sökt för maj, juni och juli och kommer då förmodligen få det utbetalt i efterskott men liksom när??? Har inte hittat mycket info online förutom en skrämmande artikel där det står att det kan ta upp till ett år??!!
Ska ringa FK imorgon och fråga hur långt dom har kommit i utredningen
Citera
2024-05-28, 00:12
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattenzapill
Jag bor i Stockholm och de påbörjade utredningen 9 maj så inte länge sedan. Undrar bara för framtiden, nämligen så har jag sökt för maj, juni och juli och kommer då förmodligen få det utbetalt i efterskott men liksom när??? Har inte hittat mycket info online förutom en skrämmande artikel där det står att det kan ta upp till ett år??!!
Ska ringa FK imorgon och fråga hur långt dom har kommit i utredningen

Då får du (i värsta fall) vara beredd att vänta.

"Om du har väntat i mer än 6 månader
Ibland kan det dröja innan du får ditt beslut. Om vi behöver göra en mer omfattande utredning av ditt ärende det kan ta lite längre tid.

Om det har gått mer än 6 månader sedan du ansökte om ersättning, så kan du skriva till oss och kräva att vi fattar ett beslut. Då måste vi fatta beslut inom 4 veckor.

När vi har all information kan vi fatta ett beslut i ditt ärende. Om vi inte har det, så fattar vi beslut om att det inte går att besluta i ditt ärende."

https://www.forsakringskassan.se/pri...laggningstider

Så om du nyss ansökt så bör du nog ta det lugnt... du vill väl inte framstå som tjafsig.
Knappt tre veckor sen de började handlägga.. det är faktiskt kort tid.
När dom fattar beslut så får du retroaktivt.
Så sitt du lugnt i båten.
Citera
2024-05-28, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Man kan endast uppdatera inkomst vid en ansökan vilket jag aldrig gjort innan nu.
Citera
2024-05-28, 20:32
Medlem
Citat:

När ska man göra det? Jag hade inte haft med försäkringskassan att göra sedan 2002. Ska man uppdatera sin SGI menar du?
Citera
2024-05-28, 21:05
Medlem
Citat:

Det kan man inte göra i ett FTH-ärende, utan bara när man ansöker om en förmån som är avhängig din inkomst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in