2024-05-27, 23:43
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Det är en avskyvärd man, men det är uppenbart att isoleringen är obefogad i förhållande till vad som gäller för andra brottslingar och används som en form av hämnd. Breivik mår psykiskt dåligt av den ständiga isoleringen som av all erfarenhet fungerar som en form av tortyr och det är därför han isoleras.

Rätt avancerat hyckleri av domstolarna.
Citera
2024-05-27, 23:47
Medlem
Sitter han med restriktioner?
Citera
2024-05-27, 23:49
Medlem
FredochFrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prdtr
Mandela var terrorist och dödade många under sin aktiva tid, innan han blev fängslad. En enda bomb han var ansvarig för dödade 19. Tror han personligen dödade fler än Breivik. Som ledare var han ansvarig för väldigt många fler dödsfall än Breivik.

Varför älskar du en terrorist, men vill döda en annan? Märkligt.

Är du på riktigt? Breivik sköt personligen ihjäl 67 ungdomar på en enda dag. Utklädd till polis. Totalt dog 69 personer på Utöya, ytterligare 8 därefter. Han är anledningen till att 77 människoliv slocknade, på en enda dag. Han är ett monster.

Breivik förtjänar om något att flås levande, helst mycket långsamt, över lång tid.
Senast redigerad av FredochFrid 2024-05-27 kl. 23:55.
Citera
2024-05-27, 23:49
Medlem
Herregud
Han har tv rum eget kök sovrum undulater med mera
Han kan hålla käften
Citera
2024-05-27, 23:50
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är en avskyvärd man, men det är uppenbart att isoleringen är obefogad i förhållande till vad som gäller för andra brottslingar och används som en form av hämnd. Breivik mår psykiskt dåligt av den ständiga isoleringen som av all erfarenhet fungerar som en form av tortyr och det är därför han isoleras.

Rätt avancerat hyckleri av domstolarna.

Ja, det är synd om Breivik som mår dåligt enbart pga att han är isolerad och inte att han kallblodigt mördat typ 70 pers.
Citera
2024-05-27, 23:54
Citat:
Ursprungligen postat av FredochFrid
Är du på riktigt? Breivik sköt personligen ihjäl 67 ungdomar på en enda dag. Utklädd till polis. Totalt dog 69 personer på Utöya.

Breivik förtjänar om något att flås levande, helst mycket långsamt, över lång tid.
Man borde rista blodörn på honom. Fornnordisk innovation. Det borde han uppskatta.
Citera
2024-05-27, 23:54
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mingla101
Breivik borde avlivas, inte ges några privilegier.
Ett fängelsestraff som aldrig blir tidsbestämt är i alla fall för mig ett mycket värre straff än döden som tar slut direkt när det verkställs.

Personer som överlevde Utøya och är jämnåriga med massmördaren kan när de är 85 år gamla veta att massmördaren som de undkom fortfarande inte har sett utsidan av cellen han sitter i sedan alla år som gått sedan han låstes in där. Vissa kommer att överleva honom och veta att han dog i fångenskap, gammal och skröplig.

Deras tillvaro är i frihet medan hans frihet är helt fråntagen honom, med undantag för friheten till liv. Kanske värderar han inte frihet så mycket, inte ännu i alla fall. När han börjar längta efter friheten och förstår att den aldrig kommer blir det en plågsam längtan.
Citera
2024-05-28, 00:06
Medlem
FantomenOchGurans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Att han anser att isolering är tortyr får stå för honom;

Nä, varför det?

Normalt är det väl så att man sitter isolerad om man missköter sig, och det under begränsad tid. Breivik har hållits isolerad i 13 år.

För min del får de gärna hålla honom isolerad tills han dör, men det är betydligt mer psykiskt påfrestande att avtjäna ett straff på det sättet än bland andra.

Citat:
Han förtjänar heller ingen specialbehandling, han borde ha exakt samma omständigheter som andra livstidsdömda.

Ok, men nu specialbehandlas han ju, med isolering.
Senast redigerad av FantomenOchGuran 2024-05-28 kl. 00:09.
Citera
2024-05-28, 00:13
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mingla101
Ja jag förstår Norges lagar och rättvisa. Jag förstår också Sverige och vår syn på grova brottslingar. Men har man begått ett sådant brott förtjänar man döden

Kanske är det som du säger men inte i Norge eller Sverige.
Det är viktigt att staten är behärskad och strikt även när det är tungt.
Vi har regler för att hjälpa oss att hantera svåra tider. Känslomässiga beslut fattade i affekt är inte lösningen .

Nu kommer Breivik att få sitta på anstalt tills hans 21 åriga straff är avtjänat för att sen få avtjäna förvaring. Han har ett långt och straff framför sig som aldrig kommer att ta slut.

Allt är bara sorgligt och dumt, Breivik har inte åstadkommit ett förbannat dugg och nu kommer han att få ruttna i ett fängelse i sin ensamhet.
Jag kan inte påstå att jag är avundsjuk
Citera
2024-05-28, 00:24
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Ja, det är synd om Breivik som mår dåligt enbart pga att han är isolerad och inte att han kallblodigt mördat typ 70 pers.

Saker och ting kan vara fel eller rätt, sanna eller falska, utan att det påverkas av hur synd det är om någon. Jag påpekar bara det uppenbara, jag går inte och tycker synd om Breivik.
Citera
2024-05-28, 00:53
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Rätt eller fel att trakassera honom med isolering?

Han bör helst av allt avrättas. Han har mördat 69 ungdomar och ytterligare 8 stycken vanliga tjänstemän. Isoleringscellen är till för honom själv, men tyvärr verkar han inte fatta det. Så fort man sätter honom på en öppen avdelning blir han mördad.
Citera
2024-05-28, 01:04
Medlem
Rätta mig gärna om jag har fel men sitter han inte isolerad för, som dom säger, hans egen säkerhets skull? Att risken finns att han blir överfallen eller mördad om han sätts på vanlig avdelning.
För mig är det tudelat faktiskt. Jag tycker inte ett dugg synd om honom. Han förtjänar inga förmåner eller rättigheter! Dom har han försuttit chanserna till. Å andra sidan, vill han så gärna ut bland en massa andra mördare och psykopater så kanske han slipper sin "tortyr . Åtminstone blir den nog kortare Ur askan i elden typ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in