2024-05-27, 10:55
Medlem
Soulwells avatar
Letar efter liggunderlag för ca. 500-600 kr. Verkar finnas så pass många alternativ på marknaden att jag blir väldigt förvirrad. Kollade t.ex. på denna https://www.outnorth.com/se/varumark...0777-P201-1845 men uppfattade från recensioner att den inte är tillräcklig, utan man behöver en madrass under annars blir det obekvämt.

Har någon förslag på hyfsat liggunderlag för 500-600 som är mjuk, inte behöver kombineras med ytterligare liggunderlag och låter en sova både på sidan och ryggen?
Citera
2024-05-27, 10:57
Medlem
SovietUnions avatar
Tunna uppblåsbara luftmadrasser kostar inte mer än några hundra kronor, tar liten plats och är klart det mest bekväma. Varför måste du envisas med att ha vanliga liggunderlag när du kan använda luften i madrasser som underlag när du ligger och knullar eller sover?
Citera
2024-05-27, 11:01
Medlem
Har typ ett sånt. Kan verka dyrt med ett "vanligt" liggunderlag som är så dyrt men det är skitbra. Enormt mycket bekvämare än ett helt platt

https://www.outnorth.com/se/varumark...-50802-P859645
Citera
2024-05-27, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SovietUnion
Tunna uppblåsbara luftmadrasser kostar inte mer än några hundra kronor, tar liten plats och är klart det mest bekväma. Varför måste du envisas med att ha vanliga liggunderlag när du kan använda luften i madrasser som underlag när du ligger och knullar eller sover?

En gång i tiden gjorde jag research i samma ämne.
Kom fram till att (enligt en mängd kommenterar/recensioner/åsikter), att ett dyrt uppblåsbart underlag är i princip inte mycket tåligare mot punktering än ett billigt Jula/Biltema. Så. Om ett dyrt lika enkelt/svårt, hur man ser det, blir punkterat, så är ju frågan om det är värt att riskera.
Jag menar, blir det punka, så sover man på marken...
Så, jag har kvar ett vanligt, icke-uppblåsbart.

Sover man i möblerade rum, så kanske risken för punka är lägre, och därmed hade jag kanske accepterat risken att sova med ett lakan som madrass.
Citera
2024-05-27, 11:10
Medlem
SovietUnions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Om du vill investera i en riktigt bra luftmadrass så köper du en med flera sektioner så att det inte gör något om en sektion får punka", dvs ungefär så som moderna krigsfartyg är konstruerade till skillnad mot tex Titanic som tillät allt vatten strömma in överallt har jag för mig.
Citera
2024-05-27, 11:12
Medlem
Citat:
En gång i tiden gjorde jag research i samma ämne.
Kom fram till att (enligt en mängd kommenterar/recensioner/åsikter), att ett dyrt uppblåsbart underlag är i princip inte mycket tåligare mot punktering än ett billigt Jula/Biltema. Så. Om ett dyrt lika enkelt/svårt, hur man ser det, blir punkterat, så är ju frågan om det är värt att riskera.

Sover man i möblerade rum, så kanske risken för punka är lägre, och därmed hade jag kanske accepterat risken att sova med ett lakan som madrass.

Typen som jag länkade ovan skulle jag säga är mins tlika bra som ett uppblåsbart och väger inte mer. Enda nackdelen är att det tar mer plats. Sen har jag inget emot uppblåsbara heller, har använt mycket utan problem men mer känsligt är det ju.
Citera
2024-05-27, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SovietUnion
Om du vill investera i en riktigt bra luftmadrass så köper du en med flera sektioner så att det inte gör något om en sektion får punka"

Det såklart.

Sen får man bedöma risken för punktering. I mitt fall större, då den skulle nyttjas i skogen, vilket gör att i ditt fall med sektioner så kanske nattsömnen ändå blir ok, men en dyr madrass troligen kommer kasseras.
Citera
2024-05-27, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Typen som jag länkade ovan skulle jag säga är mins tlika bra som ett uppblåsbart och väger inte mer. Enda nackdelen är att det tar mer plats. Sen har jag inget emot uppblåsbara heller, har använt mycket utan problem men mer känsligt är det ju.

Mm, jag skulle nog köpa nåt sådant.

Nu ska jag också säga att jag HAR ett uppblåsbart, typ Biltema. Och det har inte gått sönder än.
Men OM, så vet jag inte om det blir likadant igen.
Citera
2024-05-27, 11:22
Medlem
Citat:
Mm, jag skulle nog köpa nåt sådant.

Nu ska jag också säga att jag HAR ett uppblåsbart, typ Biltema. Och det har inte gått sönder än.
Men OM, så vet jag inte om det blir likadant igen.

Det är inte alls säkert dyrare är mer hållbara är min uppfattning. Däremot är de ofta lättare. Men beor ju på, campar man från bil är ju vikten skit samma.
Citera
2024-05-27, 12:36
Medlem
Prisbilligaste liggunderlägget får du om du vänder dig till någon butik som levererar material till dem som bygger plastbåtar.
Cellplasten, som ligger mellan plastskalen på en båt, finns/fanns i olika tjocklek från 10 mm till 30 mm.
Själv valde jag 20 mm när jag isolerade en bil!!!!!!!
Också lämplig tjocklek för liggunderlägg.
Ju tjockare, desto besvärligare att rulla ihop, men bekvämare att ligga på.
Citera
2024-05-27, 20:23
Medlem
Permafloxs avatar
Gå efter tjocklek så garanterar jag att du blir nöjd. Visst, luftmadrass kan vara nice, men dom är känsliga. Specielt för dom pengarna. Gå för tjocklek.
Citera
2024-05-28, 07:12
Medlem
Använder inte försvaret ett självuppblåsande liggunderlag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in