• 1
  • 2
2024-05-26, 18:27
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik justerad. Tidigare "AI programmering?"

Mod.
Citera
2024-05-26, 18:28
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Utbildning och studier
/Moderator
Citera
2024-05-26, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alexxanderhamilton
Jag vill ha ett lätt sätt att tjäna pengar.
Gör ett smart val då som synergerar med den demografiska situationen, t.ex. vården eller något yrke som utför underhåll på kritisk infrastruktur - där kan vi förvänta oss stora pensionsavgångar och löner satta av desperation. Dumpa allt du kan spara i blandade tillgångar, komplettera med lån allt eftersom räntan sänks.
Citera
2024-05-26, 18:58
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Herregud, jag vill bara ha kodning som en yrkestitel jag har inga ambitioner att bli professor i något.

Det där va inte ens halvvägs till att bli professor. Det skulle jag säga förmodligen är minimikravet om 5-10 år.

Att sitta och lattja med React och lite coolt Python kommer inte hålla många år till.

Men du gör som du vill. Gör på riktigt eller flamsa bort det på någon meningslös YH-utbildning (som alltid i slutändan folk normalt är missnöjda med).
Citera
2024-05-26, 21:16
Medlem
alexxanderhamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det där va inte ens halvvägs till att bli professor. Det skulle jag säga förmodligen är minimikravet om 5-10 år.

Att sitta och lattja med React och lite coolt Python kommer inte hålla många år till.

Men du gör som du vill. Gör på riktigt eller flamsa bort det på någon meningslös YH-utbildning (som alltid i slutändan folk normalt är missnöjda med).
Jag har varken tid eller intelligensen för att läsa massa fysik. Jag vill bara ha ett jobb inom kodning så jag har nåt att försörja mig på.
Citera
2024-05-27, 07:23
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Jag har varken tid eller intelligensen för att läsa massa fysik. Jag vill bara ha ett jobb inom kodning så jag har nåt att försörja mig på.

Fast du specificerade dig i din rubrik. Du skriver alltså att du vill jobba med AI-programmering. Har du lämnat den tanken.
Citera
2024-05-27, 14:30
Medlem
alexxanderhamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Fast du specificerade dig i din rubrik. Du skriver alltså att du vill jobba med AI-programmering. Har du lämnat den tanken.
Bara för att syssla med ai programmering behöver jag inte doktorera i fysik, eller ens för den delen läsa fysik, det räcker bra med kurser i programmering. Det är rent utsagt dumt att ”upfinna hjulet på nytt” när det gäller ai algoritmer även om det så klart inte själper en. Men jag tänkte i detta fall applicera ai algos utan att för den dkull vara särskilt insatt i matematiken bakom. Men det kanske är omöjligt, vad vet jag…
Citera
2024-05-27, 15:25
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Bara för att syssla med ai programmering behöver jag inte doktorera i fysik, eller ens för den delen läsa fysik, det räcker bra med kurser i programmering.

Vem har sagt något om att doktorera? Professor, doktorera va yrar du om? Jag har inte talat om det.

Citat:
Det är rent utsagt dumt att ”upfinna hjulet på nytt” när det gäller ai algoritmer även om det så klart inte själper en.

Man märker tydligt att du inte vet vad du pratar om. Tror du på gud också eller?

Citat:
Men jag tänkte i detta fall applicera ai algos utan att för den dkull vara särskilt insatt i matematiken bakom. Men det kanske är omöjligt, vad vet jag…

Vad är det för "algos" du har tänkt att applicera och var?

Vad menar du egentligen med att du vill arbeta med AI-programmering? Låter mer som att du vill skapa webbsidor åt Vaggeryds Hemtjänst där DU INSTALLERAR en AI-komponent som någon ANNAN HAR GJORT som beräknar när dagens personal måste börja köra ut dagens lunch till gamlingarna.

Helt säkert finns det behov av såna programmerare i MINST 4-6 år till. Så go for it. Det räcker att du studerar kurser på Youtube.
Citera
2025-06-22, 22:11
Medlem
Finns det någon utbildning på yrkeshögskola som har öppet för sen ansökan? Helst något där man senare kan jobba som AI utvecklare eller liknande
Citera
2025-06-24, 17:35
Avstängd
psychicsailors avatar
Det jag läser in är att du har starkt tekniskt intresse, snarare än AI-affärsutveckling eller mer "humanistisk IT".

Det du bör ta med i dina beräkningar är:
1) Extremt många akademiska yrken kommer "utveckla AI" i någon mening i framtiden. Att utveckla sina prompter och chattbibliotek är AI-utveckling i bred mening.
2) Om du är intresserad av det tekniska just inom AI, dvs koda själva motorerna så skulle jag välja datavetenskap eller möjligen teknisk matematik.
3) Om du är mer intresserad av tillämpningar men ändå vill satsa på en teknisk/matematisk "edge" så skulle jag titta på program i Data Science.

Tänk på att AI-fältet är under stark utveckling. Ingen har en aning om vad en "AI-programmerare" gör om 20 år, akta dig för dem som säger att de vet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in