Citat:
Samlat på mig blancolån på totalt 800.000 :- under många års destruktivt spelande/börs placeringar. Nu är det dock ändring på mitt beteende, och jag har under senaste året betalat av 100.000:- av mina lån och verkligen snålat in på varenda liten krona.
I samband med det så har jag nu fått bort alla kreditupplysningar (de ligger kvar 12 mån i systemet, ju fler upplysningar destu högre risk anses det), vilket kommer underlätta när jag söker nytt lån. Har försökt få ner räntan förut men hade över 10 kreditupplysningar, så jag fick avslag direkt.
Lån 1: 450.000:- 11% ränta
Lån 2: 350.000:- 9.5% ränta
Jag har alltid betalat mina räkningar i tid, har inga betalningsanmärkningar samt har en fast anställning sedan flera år tillbaka där jag tjänar runt 35.000 / brutto. Min kreditvärdighet är bra enligt vissa tjänster.
Problemet är räntan på lånen, de stiger och stiger varje månad känns det som. Som ni kan förstå kostar dessa lån mig en sjuklig summa pengar varje månad och det finns verkligen ingen möjlighet att spara undan pengar. Nästan allt jag betalar i månaden går till räntan inte amortering, så jag är helt fast i en ond cirkel där räntan höjs hela tiden, så lånets totalbelopp bara stiger snabbare än jag kan betala av..
Jag vill ha tips hur jag ska gå tillväga nu när jag lägger om mina lån, det känns som jag endast har 1-2 försök innan kreditupplysningarna blir ett problem igen.
Är det någon vettig bank som lånar ut 800.000 utan säkerhet? Vissa långivare lånar ut upp till 600.000 har jag sett men räntan brukar inte vara shysst.
Jag vill betala och göra rätt för mig om det är rimligt, men ibland känns det som att jag bara ska sluta betala och ge upp.
Tacksam för eventuella svar som kan styra upp mitt liv
I samband med det så har jag nu fått bort alla kreditupplysningar (de ligger kvar 12 mån i systemet, ju fler upplysningar destu högre risk anses det), vilket kommer underlätta när jag söker nytt lån. Har försökt få ner räntan förut men hade över 10 kreditupplysningar, så jag fick avslag direkt.
Lån 1: 450.000:- 11% ränta
Lån 2: 350.000:- 9.5% ränta
Jag har alltid betalat mina räkningar i tid, har inga betalningsanmärkningar samt har en fast anställning sedan flera år tillbaka där jag tjänar runt 35.000 / brutto. Min kreditvärdighet är bra enligt vissa tjänster.
Problemet är räntan på lånen, de stiger och stiger varje månad känns det som. Som ni kan förstå kostar dessa lån mig en sjuklig summa pengar varje månad och det finns verkligen ingen möjlighet att spara undan pengar. Nästan allt jag betalar i månaden går till räntan inte amortering, så jag är helt fast i en ond cirkel där räntan höjs hela tiden, så lånets totalbelopp bara stiger snabbare än jag kan betala av..
Jag vill ha tips hur jag ska gå tillväga nu när jag lägger om mina lån, det känns som jag endast har 1-2 försök innan kreditupplysningarna blir ett problem igen.
Är det någon vettig bank som lånar ut 800.000 utan säkerhet? Vissa långivare lånar ut upp till 600.000 har jag sett men räntan brukar inte vara shysst.
Jag vill betala och göra rätt för mig om det är rimligt, men ibland känns det som att jag bara ska sluta betala och ge upp.
Tacksam för eventuella svar som kan styra upp mitt liv
För exakt ett år sedan skapade jag en tråd på flashback som jag citerar ovan, på ett år har mina lån inte minskat med en krona trots att jag betalar sjuka summor varje månad. Anledningen är att räntorna höjs i samma takt som jag betalar av lånen vilket jag börjar bli jävligt less på vid det här laget.
För ett år sedan var detta mina lån och räntan, i dag är räntan på 1:a lånet 13.5% och räntan på lån 2 13% trots att jag betalat över 100,000:- på ett år har det inte hänt ett skit?!
Lån 1: 450.000:- 11% ränta (1 år sedan) - I dag 13.5% lånebelopp oförändrat..
Lån 2: 350.000:- 9.5% ränta (1 år sedan) - I dag 13% lånebelopp oförändrat..
Förut när jag samlade på mig massa lån var det lätt att bli beviljad blancolån på runt 8% för flera hundratusen som jag spelade upp, nu är det omöjligt att ens bli beviljad ett samlingslån hos banken.
Jag hade enbart 1 kreditupplysning men ändå fick jag inte ett enda lån för att få ner räntan och samla ihop lånen. Ingen vill låna ut 800,000 i en klumpsumma.
Har jobbat som fan sedan förra året och sedan dess har jag köpt en bil för 100,000, sparat ihop 120,000:- samt att jag startat eget och kan ta ut kanske 50,000:- från firman om jag måste.
Det känns som att jag måste betala av mitt ena lån för att komma någonstans, helst vill jag bli av med mitt skitlån på 450,000:- men det har jag inte råd med.
Ska jag verkligen sälja allt jag äger för att betala av mitt lån på 350,000:-? Det kan jag nog göra om ett halvår om jag går den vägen..
Vad ska jag göra? Någon som varit i liknande situation? Väldigt tacksam för hjälp!