2024-05-25, 18:06
Medlem
Är det någon kunnig här som kan en del om lastkapacitet ?
Det finns som bekant en metall platta/märke på trucken som anger hur mycket den klarar av att lyfta.

Frågorna jag vill ha svar på är hur man räknar ut det på rätt sätt? Håller på med teorin (ja jag vet att den är enkel överlag) men när det kommer till all form av matte så slår det slint.
Jag trodde jag visste hur man läser av märket på trucken men uppenbarligen är det fel uträknat.

Exempelvis hur högt man får lyfta en last som är en viss längd eller väger en visst vikt. Hur gör jag det enklast med uträkningen ? Kanske är en tråd som passar matte mer än trafikfrågor men eftersom det handlar om truck teori så håller jag mig i denna sektion.
Citera
2024-05-25, 18:25
Medlem
Ser nu att man kallar det för: Tyngdpunktsdiagram (kapacitetsskylt) om jag var lite otydlig förut
Citera
2024-05-25, 18:29
Medlem
penisavunds avatar
Lägg upp en bild på skylten,så ska jag nog kunna hjälpa dig.
Citera
2024-05-25, 19:13
Medlem
Mr.Jordklots avatar
Hur tolkar du den?
Citera
2024-05-26, 09:16
Medlem
yz44s avatar
Du behöver inte räkna ut något, skylten visar tillåten last vid olika tyngdpunktsavstånd och höjder.
Längden på godset är ingen faktor i sammanhanget.

Det du behöver är att lära dig tolka tabellen.

En EUR-pall har storleken 120 x 80 cm, om den lyfts från kortsidan blir tyngdpunktsavståndet 60 cm (förutsatt att vikten är jämt fördelad på pallen).
Då följer du linjen för det tyngdpunktsavståndet och ser vad som gäller för vikt och höjd.
Citera
2024-05-26, 09:30
Medlem
Det är väl inte höjden utan avståndet från stativet till tyngdpunkten på lasten som är viktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in