Citat:
Ursprungligen postat av
a-mortal
Håll käft, ingen har bett om att få höra om varför du faller utanför normen. Börjar du prata på det sättet vill ingen ha med dig att göra. Visa förståelse för andra istället för att kräva förståelse från andra. Om du gör det till en grej kommer andra börja reta sig på dig. Släpp det bara.
Din ADHD gör att du inte förstår andra lika bra, för att förstå andra måste man kunna fokusera. Observera andras beteende med distans, det finns inget som säger att du någonsin kommer kunna förstå andra så som andra gör. Lägg det åt sidan.
Har en bekant som fått autism-diagnos och föreläser om sin autism när man träffas, väldigt märklig situation. Man drar sig för att ses. Antar att syftet är att jag ska anpassa mig och ha förståelse för konstiga beteenden hon har, men för mig är hon ju samma person som före diagnosen. Tycker också att hennes beteenden förvärrats efter att hon fått diagnosen och misstänker att hon faktiskt blivit mindre varsam mot sin omgivning då hon ju försöker lära oss att stå ut med allt, vilket kanskevgör att hon hänsynslöst bara "kör på".