Citat:
Ursprungligen postat av
Congelado
Svårt att förlika sig med tanken att saker som detta hade kunnat förutses i tidig ålder senast tonårsålder för att undvika lidande för patienten det har varit en hel del aja nu är bara 25ish år gångna och mitt liv halvt förstört enligt mitt tycke fick bara en kronisk depression ett benzoberoende på kuppen plus jag har druckit oerhörda mängder men lagt ner pga magsmärtor annars var det en vana innan också samt massa cannabisrök har man packat lungan med.
Jag förstår att det är svårt att acceptera den tanken.
Samhället i stort är fortfarande mycket okunnigt när det gäller mental hälsa och diagnoser. Det finns barn och tonåringar som självdiagnostiserar sig för att det är trendigt, vilket säger en hel del om vår bristande förståelse.
Det analytiska förhållningssättet som jag beskrev är inte bara begränsat till hur du förhåller dig till din diagnos; det kan lika effektivt appliceras på de problem du nämnt.
Börja med att ställa dig själv följande frågor:
Hur motverkar jag kronisk depression?
Hur hanterar jag ett drogberoende?
Hur förbättrar jag maghälsan?
Hur förbättrar jag lungkapaciteten?
För alla dessa frågor finns det omfattande och välbelagd forskning.
Ta ett problem i taget. Börja med det problem som du upplever som minst problematiskt. När du löser det problemet minskar du din börda, vilket ger dig mer energi och bättre kapacitet att hantera mer krävande problem.
Jag hade börjat med magen, därefter lungorna. Att börja lösa detta problem kommer antagligen innebära att du behöver optimera din kost och kanske börja motionera.