Jag tror de har en plan...
Och den planen är nollränta och ökad leasing, men jag tror inte att det blir så....
Sen är det ju alltid företagare som aldrig betalar vad det kostar, farsan bytte bil var annat eller var tredje år men alltid på företaget.
Tror han aldrig ägde en bil privat under den tiden, så mycket enklare och billigare att låta företaget ta kostnaden. Sen använde han ju aldrig bilen i jobbet, den hade vi för att åka och handla, bada någon roadtrip till Tyskland och två gånger Spanien.
Kompisarna flög men vi åkte bil, tror det var för att allt gick att dra av.
Hade varit intressant om företag skulle behöva redovisa på ett adekvat sätt hur bilarna används.
Varför står skåpbilar från Elföretag, Rörföretag, Snickarfirmor på ICA´s parkering på söndagar???
Utför de jobb eller är det lite gött att åka gratis :-)
Citat:
Ursprungligen postat av
Holdem
Väldigt svårt att säga. Ägarna gick ju in med 500 MSEK ytterligare eget kapital nu, så uppenbarligen finns en vilja och tro från deras sida att de kommer kunna vända det.
Har ett tag haft bilden att företaget expanderade så snabbt att de inte längre kunde hantera verksamheten. Vad jag hör är att det är ett väldigt centralstyrt bolag, med en del frågetecken kring intern kultur och struktur - så vid en explosiv tillväxt, driven av förvärv, skulle en sådan typ av organisation kunna få stora svårigheter.
Mitt tips har varit att delar av rörelsen skulle avyttras (men - finns det köpare idag) eller läggas ner för att kunna fokusera på de delar där man tjänar pengar.
Lyckas de inte vända lönsamheten rätt snabbt så blir det såklart stora problem i 2027 när obligationen förfaller. Selin är ju en resursstark ägare - så där är väl frågan mest hur mkt han har lust att satsa. Hur mkt privata medel Hedin sitter på, om ytterligare tillskott skulle behövas, har jag ingen aning om.
Tror personligen kanske inte det slutar i en ren konkurs, men en större omstrukturering av koncernen. De har ju pratat om eventuell börsnotering också - känns svårt i nuläget. Men, kanske försöker få in några nya ägare?
Vad tror du?