Citat:
Ursprungligen postat av
Eponumos
Att du inte röstar förändrar dock inte detta.
Det innebär bara att någon annans röst på något motsatt parti än vad du skulle röstat på väger mer.
Ja, såklart. Men jag tar ett beslut att sluta låtsas som om min röst gör skillnad. Oavsett vilket parti som "vinner EU-valet" så kommer ingenting förändras. Tror man på allvar att man har makt att påverka så börjar åtminstone jag ifrågasätta den personens intelligens. Det tar emot tillräckligt att göra tillfälligt avkall på personliga principer för att rösta i riksdagsvalet, och jag behöver inte detronisera min tro på demokratin som teater ytterligare genom att delta i ytterligare ett "val" - och, till råga på allt, ett tramsigare sådant.
Förändring av rådande samhällsklimat - oavsett om vi pratar fetlagda EU-politiker med massiva löner, massinvandring eller radikalfeminism på dagis - kommer
inte att förändras inom demokratins ramar. Demokrati är av sin natur inte ett fullgott mått på rådande samhällsdiskurs, utan snarare rådande propagandanivåer, då folk i gemen (och svenskar i synnerhet) är lättlurade och överlag ganska dumma.