2024-05-24, 19:16
Medlem
Valkompass.eu är en site där man kan göra tester för att se vilket parti man borde rösta på i EU-valet.

Bland annat. Kolla själva på

www.valkompass.eu

Dock ägs domänen av Alternativ För Sverige.

https://whois.eurid.eu/sv/search/?domain=valkompass.eu

Varför har AfS gjort detta?
Är det en slags påverkanskampanj?

Vad tror ni?
Citera
2024-05-24, 19:19
Medlem
Tja kanske. SVT har också en valkompass, och där är väl inga journalister som sympatiserar med AfS eller ens SD. Kanske ingen kristdemokrat heller längre. Adaktuson fanns förr men...

Vi alla försöker påverka varandra, hela tiden. Du gör det med din tråd. Och jag vet inte ens vem du är eller vad ditt namn är.
Citera
2024-05-24, 19:37
Avstängd
OnkelUnkass avatar
Patetiskt. Ledande frågor utan objektiv analys utöver AfSs skeva narrativ. Propaganda av lågintelligenta, för lågintelligenta.
Citera
2024-05-24, 19:37
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Tja kanske. SVT har också en valkompass, och där är väl inga journalister som sympatiserar med AfS eller ens SD. Kanske ingen kristdemokrat heller längre. Adaktuson fanns förr men...

Vi alla försöker påverka varandra, hela tiden. Du gör det med din tråd. Och jag vet inte ens vem du är eller vad ditt namn är.

Skillnaden är att här på forumet har du inte med att göra vem TS är eller vad hen heter.

Startar man en publik hemsida som som vill påverka ett val så är det dock en annan femma kring huruvida det är intressant vem avsändaren är.
Citera
2024-05-24, 20:01
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Herregud vilket jävla skämt. Här snackar vi rysk påverkansoperation med dold agenda, jävla idioter.
Citera
2024-05-24, 20:40
Medlem
Beaver14s avatar
Något får mig att tro att 9 av 10 partier inte besvarat påståendena så som de är formulerade i denna kompass.
Citera
2024-05-24, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm

Skillnaden är väl att SVT inte är ett politiskt parti.

Är det några andra partier som har valkompasser registrerade anonymt?

Det framgår inte någonstans från själva siten att det är ett politiskt parti som äger domänen.

Jag tror att de helt enkelt vill ha en valkompass där de själva finns redovisade som ett av alternativen, jämte de större partierna som redan finns representerade i parlamentet.

Ett sätt att framställa sig själv som ett rimligt alternativ, trots att man endast fick några få röster i det senaste valet 2019. Både Piratpartiet och Feministiskt Initiativ fick fler röster än AfS, men de är inte med i listan på valkompassen.eu när man har klickat igenom sig de 8 frågorna.

Så ja, ännu ett anonymt ”konto” av ett högerparti, i tider av trollfabriker och dyl
Citera
2024-05-24, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrValeriana
Skillnaden är väl att SVT inte är ett politiskt parti.

Är det några andra partier som har valkompasser registrerade anonymt?

Det framgår inte någonstans från själva siten att det är ett politiskt parti som äger domänen.

Jag tror att de helt enkelt vill ha en valkompass där de själva finns redovisade som ett av alternativen, jämte de större partierna som redan finns representerade i parlamentet.

Ett sätt att framställa sig själv som ett rimligt alternativ, trots att man endast fick några få röster i det senaste valet 2019. Både Piratpartiet och Feministiskt Initiativ fick fler röster än AfS, men de är inte med i listan på valkompassen.eu när man har klickat igenom sig de 8 frågorna.

Så ja, ännu ett anonymt ”konto” av ett högerparti, i tider av trollfabriker och dyl

Jag håller med dig. Mitt inlägg var liksom mer ett sätt att tänka mer allmänt kring hur information sprids, och hur vi ofta inte kan veta vem avsändaren är. Och vi får hålla hårt i karusellvagnen, därför att skillnaden mellan verklighet och fiktion kommer att bli blurrigare och blurrigare i och med AI. Allt detta talade postmoderna filosofer om redan för 40 år sedan. Med termer som simulacra. Och jag kan nog tycka att redan vid det första Irak-kriget så började dessa fenomen användas i stor skala.
Citera
2024-05-24, 23:23
Medlem
InnesIs avatar
Återigen bitter smak i munnen. Först lurar man C-kändisar att säga bra saker om AFS. Sedan skapar man ett test med ledande frågor för att folk som gör det ska bli AFS-alternativet. Varför inte bara göra något med rak rygg utan krussiduller? Jag tycker de framstår som ett skämt när de gör saker som detta.
Citera
2024-05-25, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Patetiskt. Ledande frågor utan objektiv analys utöver AfSs skeva narrativ. Propaganda av lågintelligenta, för lågintelligenta.
Precis som ABs,DNs,SVDs och SVTs patetiska valkompasser.. var denna särdeles patetisk.

Symd att ingen försöker göra en vettig valkompass, som inefattar alla partiers åsikt som ansökt om valsedlar. EU-valet har ju ingen 4-proent-spärr så att välja ut de största partierna och utelsluta Piratpartiet och andra mindre partier ur jämförelserna är gravt odemokratiskt, och bör klassas som påverkankampanjer
Citera
2024-05-25, 10:43
Moderator
Pontiac-Garages avatar
EU --> Politik: inrikes
/Moderator
Citera
2024-05-25, 11:41
Medlem
Tranquility Bass avatar
Varför vågar AfS inte vara ärliga och tydligt stå bakom sin egen valkompass? Tror man inte ens själv på den? Men veterligen är detta den enda kompassen där det inte tydligt framgår vem som står bakom. Sedan kan man fråga sig varför man har med AfS när man påstår sig ha Sveriges tio största partier med. Om man kollar på senaste Riksdagsvalet borde man haft med Partiet Nyans om man nu ska ha Sveriges tio största partier.

Att komma med falska uppgifter i första meningen ger inget vidare förtroende men det är väl i linje med hur folk i allmänhet ser på AfS.

Citat:
Ursprungligen postat av KramOPuss
Precis som ABs,DNs,SVDs och SVTs patetiska valkompasser.. var denna särdeles patetisk.

Symd att ingen försöker göra en vettig valkompass, som inefattar alla partiers åsikt som ansökt om valsedlar. EU-valet har ju ingen 4-proent-spärr så att välja ut de största partierna och utelsluta Piratpartiet och andra mindre partier ur jämförelserna är gravt odemokratiskt, och bör klassas som påverkankampanjer

Varför bara partier som beställt valsedlar? Varför utesluter du partier som ställer upp i valet i "din" valkompass? Driver du en påverkanskampanj?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in