• 4
  • 5
2024-05-31, 20:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer
Jag har efter diskussion med andra mods kommit fram till att din varning för 0.06 tas bort. Du får gärna vara lite tydligare i dina trådstarter i framtiden.
Stort gjort. Tack.

Självklart ska jag försöka vara mer tydlig om det blir en nästa gång.

Är det ok om jag postar PM:et igen i en ny trådstart.
Citera
2024-05-31, 20:07
Moderator
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tworiders
Detta var beundransvärt och din status som moderator är för mig väldigt hög!
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Stort gjort. Tack.

Självklart ska jag försöka vara mer tydlig om det blir en nästa gång.

Är det ok om jag postar PM:et igen i en ny trådstart.
Vi gör alla fel ibland och nu var det jag som gjorde det. Rätt ska vara rätt

Ja, du kan posta PM:et i en ny tråd.
Citera
2024-05-31, 20:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tworiders
Detta var beundransvärt och din status som moderator är för mig väldigt hög!
Instämmer i båda omdömena.
Citera
2024-05-31, 20:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer
Vi gör alla fel ibland och nu var det jag som gjorde det. Rätt ska vara rätt

Ja, du kan posta PM:et i en ny tråd.
Stort tack, New Deer.

Imponerad, som sagt.
Citera
2024-05-31, 21:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ok, har ingen aning om att man måste skriva att man väntat i över ett dygn i klagotrådar om man inte fått svar, bara att man måste väntat. Så jag vet inte hur detta fungerar. Men detta kan väl knappast vara anledningen till varningen.

Om det är praxis att man kan göra dubbla klagotrådar, kan någon ge ett exempel på en sådan. Eller helst några, så att vi har exempel på hur det fungerar. För detta är total nyhet för mig, varken du eller jag kände till detta, så det är absolut inte allmänt känt. Ska jag vara ärlig tror jag inte man får göra detta utan att detta bara är ett missförstånd. Kanske berörd moderator missat att det handlat om moderering i två olika trådar? För det känns mer rimligt att man kan klaga på modereringen av samma moderator gjord i samma tråd även om det är mer en en åtgärd man har synpunkter på. Men när det som i detta fall handlar om moderering gjort i två olika trådar (samt två olika typer av åtgärder), får man verkligen göra en combo klagotråd då?. Kan någon svara på detta?

Med självinsikt kan du nog hålla med om att du kunde varit tydligare i din papperskorgade TS. Den innehåller ett citerat PM, en rubrik och en mening. Som jag ser det har du följt reglerna, men du har inte gjort så mycket mer en så. Ibland kan det vara bra att vara lite tydligare, det är ju ditt fall ett bevis på. Men att göra en lite för enkel trådstart som är lite otydlig är väl knappast ett regelbrott, när man faktiskt har följt reglerna. Så varför varnades du? Kan någon moderator svara på detta?

Jag tycker att det är fel att du bemöts med tystnad. Moderatorn som du PM om detta kunde ha pekat ut vad det var som inte följde reglerna och förklarat det här med combo klagotrådar. Samt nu skulle någon moderator kunnat svara på dessa frågor i denna klagotråd. Men igen bemöts dina frågor bara med tystnad.

Ett litet moderator svar, är det inte möjligt? Är det så att det är bara utvalda klagotrådar som kan få svar och inte alla är det fel. Vi ska alla kunna få lägga fram vår klagan och få ett svar. Eller är det så att ni moderatorer behöver några dagar till med betänketid, eller bara hoppas att någon annan tar tag i detta?

Angående skriva om en specifik klagan på åtgärd i redan existerade trådar. Det är väl självklart att man inte får göra detta. Man får inte diskutera moderatåtgärder i en tråd om det inte är specifikt den åtgärden tråden handlar om. Bara just den åtgärden som tråden handlar om får diskuteras. I bland går det att lirka lite, den är inte helt statisk. Men man ger sig ut på djupt vatten om man försöker. Själv gör jag det bara om jag tycker att det är värt det och för tillfället inte har för många aktiva varningar. För man vet inte om man kommer få en smäll på fingrarna eller inte.
Tack för vettiga kommentarer och nu har det mycket riktigt löst sig. Moderator NewDeer växte precis två meter.

Hatten av.
Citera
2024-05-31, 22:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Tittade över den korgade klagotråden som lyder enligt följande;

Rubrik:

Berört PM:

Texten i klagotråden:

Enda möjliga felet är väl att trådstarten kan anses vara något torftig. Men från ett annat perspektiv är rubriken som synes tydlig och PM:et bifogat, vilket i sin tur bör föranleda att tråden godkännes. Att det inte framgår hur länge den klagande väntat på svar är en brist, dock ser moderatorerna sådana detaljer.

En tanke som kom är att i och med att det rör sig om en radering ser inte användaren vem som utfört åtgärden. I det här fallet kan det således även vara moderator Rostighink som raderat inlägget i fråga. Men det kanske har klarlagts på andra vägar. Dessutom ser moderatorerna varandras ingrepp. Visar det sig vara Rostighink i alla fall så faller definitivt anledningen till korgningen. Visserligen åligger det den klagande att ta reda på vem som utört raderingen, alternativt skicka PM till båda. Men det är betydelselöst i sammanhanget, för det är ändå bara för moderatorn att vidarebefodra PM:et eller meddela vem som ligger bakom berörd radering.

Därmed får det anses att villkoren för att starta en klagotråd uppfyllts, även om det finns lite mindre detaljer som kunnat förtydligas och presenterats mer utförligt.

Att uppmanas att posta klagomålet i en annan tråd som först och främst handlar om en annan typ av åtgärd, en varning, kan väl ändå inte vara praxis?
Därutöver är det inte ens samma ämne.

En rätt absurd följd av det här är i så fall att en användare som en gång riktat ett klagomål mot en specifik moderator, vare sig det gäller varning, radering eller annat, för all framtid är hänvisad till den ursprungliga tråden i det fall ett nytt ärende uppkommer gällande samma moderator.

Rent praktisk skulle det medföra att klagotrådar i vissa fall bli helt oöverskådliga och förvirriande för läsare, samt deltagande skribenter.
Samma här. Tack för vettiga och konstruktiva kommentarer och nu har det mycket riktigt löst sig.
Citera
2024-06-01, 02:48
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Tack för vettiga kommentarer och nu har det mycket riktigt löst sig. Moderator NewDeer växte precis två meter.

Hatten av.
Tack själv. Jag har egentligen inte tillfört mer en vad du redan skrivit, bra upprepat det jag såg att du satte finger på.

Din tråd var väldigt provocerande att läsa, du verkar ha en mobb efter dig i dina klagotrådar. Första inlägget efter din TS handlar om vuxensäris och tillför ingenting, sedan bara fortsätter det så. Den enda som håller normal ton är du. Samtidigt som det var uppenbart att du hade en poäng i det du framförde.

Ibland kanske det bara ska till att några andra ser felet också.

Ja, jag håller med att NewDeer växte. Jag blir förbluffad varje gång, men det händer faktiskt ganska ofta att en moderator backar. Speciellt när det bara handlat om ett missförstånd som denna gång. Samtidigt blir det en enorm frustration om de inte gör, när det är som i ditt fal tydligt att det var medlemmen som hade rätt. Så det är fint att se att NewDeer kan backa och hellre ser att det blir rätt fast det kanske kan svida att erkänna sitt fel. Men fel begår vi ju alla upprepat, det måste man vara stor nog att acceptera.
Citera
2024-06-02, 12:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Tack själv. Jag har egentligen inte tillfört mer en vad du redan skrivit, bra upprepat det jag såg att du satte finger på.

Din tråd var väldigt provocerande att läsa, du verkar ha en mobb efter dig i dina klagotrådar.
Inte bara i mina klagotrådar. Kolla in vaccintrådarna. Mycket är lyckligtvis raderat men här ser jag definitivt en bakomliggande orkestrering och kan bara spekulera i vilka som ligger bakom och varför.

Citat:
Första inlägget efter din TS handlar om vuxensäris och tillför ingenting, sedan bara fortsätter det så. Den enda som håller normal ton är du. Samtidigt som det var uppenbart att du hade en poäng i det du framförde.

Ibland kanske det bara ska till att några andra ser felet också.
Precis. Ju fler som uppmärksammar felaktigheter och misstag från moderatorer och admins ju större chans att det hela klaras upp.

Och här är jag som sagt tacksam för dina och övriga vettiga användares insatser.

Citat:
Ja, jag håller med att NewDeer växte. Jag blir förbluffad varje gång, men det händer faktiskt ganska ofta att en moderator backar. Speciellt när det bara handlat om ett missförstånd som denna gång. Samtidigt blir det en enorm frustration om de inte gör, när det är som i ditt fal tydligt att det var medlemmen som hade rätt. Så det är fint att se att NewDeer kan backa och hellre ser att det blir rätt fast det kanske kan svida att erkänna sitt fel. Men fel begår vi ju alla upprepat, det måste man vara stor nog att acceptera.
Instämmer till 100%.

Tack.
Citera
2024-06-02, 15:39
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Inte bara i mina klagotrådar. Kolla in vaccintrådarna. Mycket är lyckligtvis raderat men här ser jag definitivt en bakomliggande orkestrering och kan bara spekulera i vilka som ligger bakom och varför.

Precis. Ju fler som uppmärksammar felaktigheter och misstag från moderatorer och admins ju större chans att det hela klaras upp.

Och här är jag som sagt tacksam för dina och övriga vettiga användares insatser.

Instämmer till 100%.

Tack.
Jag känner att jag inte fått sagt det jag vill säga riktigt. Det är något med denna klagotråd som stannar kvar och bockar på att bli tillsynliggjort. Jag tänkte försöka sätta ord på det.

Nej det är inte bara i dina klagotrådar, eller i denna tråd. Jag känner också igen mobben, att den finns och varför är sekundärt tycker jag. Det är ett fenomen och kommer alltid att finnas så länge det finns människor som roas av ett sådant beteende.

Att andra medlemmar skriver vettigt runt ett klagomål spelar roll för utgången, det är jag övertygad om. Liksom om mobben samlas eller inte spelar också roll. Det är just detta som jag tycker är ett problem och just detta som jag vill höja ett frågetecken runt.

Du klargjorde problemet redan i din TS. Bara inom de första dagarna eller kanske timmarna borde detta blivit klargjort. Alla som läser din TS och som har lite kännedom om reglerna vet att du hade rätt. Men då mobben samlas och anfaller händer inget. Jag har sett andra klagotrådar som möter samma öde. När enbart mobben håller hov bryr sig inte modsen om dem. Medlemmens frågor, rättfärdiga eller inte blir inte besvarade.

Det är inte mobben som ska avgöra om modsens närvaro finns eller inte i en klagotråd. När jag visade mitt stöd för din fråga tror jag att jag påverkade dina möjligheter att få din fråga sedd och när Thurizas-09 synliggjorde dina frågor ytterligare visste jag att nu kommer du kunna få ett svar och att detta missförstånd kommer att ordnas upp.

Du behöver inte tacka mig, min uppfattning kanske inte heller stämmer. Men om den gör det är det inte jag som ska ha ett tack utan du som borde få en ursäkt. I fem dagar höll mobben hov och ingen moderator brydde sig om att svara, fast det måste varit uppenbart att du hade en poäng i din klagan och förtjänade ett svar och får diskutera detta på ett vettigt sätt.

Jag vill rikta mig till modsen och hoppas att någon läser detta. Det är inte mobben/eller stöd som ska avgöra om vi ska få en klagan besvarad eller inte. Jag hoppas att ni kan ta er till det som hänt i denna tråd och fundera på om inte alla förtjänar ett svar oavsett. Är det verkligen riktigt att det ska vara som det är nu?
Senast redigerad av virvelbagg 2024-06-02 kl. 16:06.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in