Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2024-05-28, 11:51
Medlem
Vi behövde inte ha färdigt kontrakt nör vi skrev på nytt men vi fick lov att ha färdigt kontrakt senast 3 veckor innan inflytt till nya bostaden. Så det är bra att ha ett sent inflyttningsdatum så man hinner. Vår bank ville dock att vi skulle ha deras mäklare, vilket i efterhand var bra då banken hade förtroende att vi skulle klara av att sälja vårt.
Citera
2024-05-28, 17:20
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Tänker snarare att vi har olika syn på vad bra lön är eller snarare vad bra sparande.
Bara ordet lön, får mig att ruska.

Vad är en bra lön enligt dig då, så vi diskuterar samma sak?
Citera
2024-06-06, 07:22
Medlem
Så om man förlitar sig på lån så måste man I princip ha sålt sin bostad innan man börjar leta ny? Känns ju som en stor risk att man står med familjen utan en ny bostad helt plötsligt? Eller att man får ta vad som finns i ren desperation?
Citera
2024-06-06, 08:00
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanola12
Så om man förlitar sig på lån så måste man I princip ha sålt sin bostad innan man börjar leta ny? Känns ju som en stor risk att man står med familjen utan en ny bostad helt plötsligt? Eller att man får ta vad som finns i ren desperation?

Det beror på hur stora marginaler ni har i er ekonomi. Om banken bedömer att ni är helt beroende av att få ett visst försäljningspris för er nuvarande bostad och det är tighta marginaler, då är det rimligt att ni säljer först för att veta exakt vad ni har att röra er med.

För att minska risken i de här scenarierna kan man lägga frånträdesdatum på den gamla bostaden långt fram, så ni har gott om tid att hitta en ny bostad.
Citera
2024-06-06, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Det beror på hur stora marginaler ni har i er ekonomi. Om banken bedömer att ni är helt beroende av att få ett visst försäljningspris för er nuvarande bostad och det är tighta marginaler, då är det rimligt att ni säljer först för att veta exakt vad ni har att röra er med.

För att minska risken i de här scenarierna kan man lägga frånträdesdatum på den gamla bostaden långt fram, så ni har gott om tid att hitta en ny bostad.

Ja men det tar bort möjligheten att bara hålla koll efter den perfekta bostaden och slå till när den dyker upp. Man får då bestämma sig att det är flyttdags och sen får man köpa något av det som finns tillgängligt under en relativt kort tidsperiod oavsett hur bra man gillar dessa. Hade nog fortsatt bo i hyresrätt några år till om jag hade haft bra koll på detta. Köpte ett boende att mellanlanda i och komma in på marknaden när den verkade rusa runt 2020, men nu är man nästan fast här eller tvingas riskera ett icke-trivsamt boende.

Alternativt hyra en bostad ett tag.
Citera
2024-06-06, 08:53
Jag behövde inte sälja först när jag köpte ny lägenhet förra året, men då var det vissa kriterier jag var tvungen att uppfylla:

1) Kunna betala 15% av köpesumman direkt vid köpet, utan extra lån eller försäljning av min gamla lägenhet.

2) Ha en tillsvidareanställning, plus att banken gjorde en analys av hur arbetsmarknaden ser ut och hur konkurrenskraftig jag är på den, ifall jag skulle förlora jobbet.

3) Klara KALP-kalkylen med dubbla boenden.

Har fortfarande kvar min gamla lägenhet med 50% belåningsgrad och min nya med 80% belåningsgrad. Pyntar ca 30 tsek i månaden för detta nöje och avvaktar ljusare tider på bostadsmarknaden.

Ett sparkapital försvinner sjukt fort och med tanke på den tröga bostadsmarknad vi haft är det inte konstigt att banken vill ha ordentligt på fötterna innan de beviljar ett lån till.
Citera
2024-06-06, 14:14
Medlem
GustavAdams avatar
Hur illa är det egentligen. Har större delen av den svenska befolkningen så dålig månadslön att de inte klarar dagens räntenivå?
I så fall är det kört att bygga nytt för byggbolagen (bostadsutvecklarna). Om bankerna anser att folk inte har råda att handla av befintlig bestånd, då är det ingen vits med att bilda nya bostadsrättsföreningar. Ska de bygga så får det bli hyresrätter i så fall då.
Eller är det bankerna som av någon outgrundlig anledning bara vill stoppa pinne i framhjulet på bostadsmarknaden?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in