2024-05-24, 01:04
Medlem
Jag förstår att man börjar få frihetskänslan, speciellt i vissa åldrar. i ung ålder efter körkort tagits. Men det är ju samma sak varje vår, några unga dör och sen babblar de runt omkring om varför och vem man ska skylla på. Uppenbarligen är ju problemet mer djupt än så. Här är mina:

* Unga har mycket mindre "vilja leva"-känsla än äldre
* Unga har inte konsekvenstänk
* Unga kör bil sämre pga mindre erfarenhet i trafiken
* Unga har grupptryck och föraren vill inte egentligen trycka gasen i botten, men gör det ändå. Det kan vara förarens val också.
* Vuxna/Föräldrar har ansvar att veta var och hur de kör, vet inte riktigt hur den punkten ska fungera.
* Vuxna måste vara mer på alert med vilka ens egna barn umgås med, och vara lite stark där om man känner att turbotrimmaren 16:år gammal i sällskapet är ditt barns bästa vän.

...

Det finns flera saker men.

Vilket ansvar har föräldrarna?
Vilket ansvar har kompisarna i samma ålder?
Vilket ansvar har alla andra?
Citera
2024-05-24, 01:10
Avslutad
Ansvaret kommer alltid att hänga på individen.
Lägg därtill att fontanellen inte är ihopväxt och konsekvens tänket skriker med sin frånvaro i unga år.
Då kan det många gånger bli galet.
Citera
2024-05-24, 02:09
Medlem
Konsekvenstänk kommer med ålder och erfarenhet. Helt rätt, dessa ungtuppar har inte detta. Min sons a-traktor har 220 hk upp till 20 km/h, det är häftigt för honom. Men när han övningskör i 90 pissar han nästan på sig för att det är läskigt. Han har insett att hastighet är farligt (Enligt Clarkson så är det det plötsliga stillaståendet som dödar) och har fått insikt. Jag som förälder är med hela tiden och ser till att barnen begriper vad de håller på med.
Citera
2024-05-24, 02:50
Medlem
maktspels avatar
Folk tycker väl att det är en del av livet. Alla i jag känner i USA har en släkting som blivit handikappad eller avlidit i en trafikolycka, men likväl kör de bil hellre än går om de så ska hälsa på närmsta grannen.

I Afrika har antalet döda i trafikolyckor alltid varit högre än de som dör i Aids och Malaria, men likväl är det alltid kondomer och myggnät som ska delas ut när Västvärlden kommer och ska hjälpa dem minska dödligheten.

Det enda du själv kan göra är att ha bälte och hålla dig till trafikreglerna, samt be nära och kära att göra detsamma.
Citera
2024-05-24, 03:22
Medlem
ValkPaddas avatar
Jag kommer mycket väl ihåg hur jag körde som ung jämfört med hur jag kör idag.

Jag var aldrig dum, jag visste mycket väl vad som kunde hända, hur lätt det är att något går snett och vilka sinnessjuka krafter det handlar om.

Jag kände mig helt enkelt inte rädd på samma sätt som jag gör idag.

Vet inte vad som hade hjälpt. Flera timmar med traumatiska bilder? Långa föreläsningar av folk som förstört sitt egna och andras liv?
Citera
2024-05-24, 15:10
Medlem
Hobbybondes avatar

Olyckor och Katastrofer -> Trafik och körkortsfrågor

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem