2024-05-24, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Bättre bild på ht.se dock delvis blurrad (taket uppklippt?) Låst artikel men bilden ses på första sidan.
Tackar !
Citera
2024-05-24, 12:46
Medlem
Nu har det börjat drälla in kondoleanser på Sundsvalls Tidnings Facebooksida .

Och Trafikverket får sig en rejäl skopa för att dom inte åtgärdat vägen tidigare
Citera
2024-05-24, 12:56
Medlem
Kungsgardens avatar
Busschauffören mår fysiskt bra och är hemma, dvs ej en av de tre skadade. Han är i chock. Bussbolaget berättar.

Citat:
Under fredagsförmiddagen har Peter Wikman varit hemma hos busschauffören och diskuterat om vad som har hänt.

– Personen mår bra fysiskt, men givetvis är personen väldigt omskakad och chockad, säger Peter Wikman.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ga...-valdigt-tungt

Jag undrar om det var tre obältade passagerare och bussen hade fler bältade åkande som klarade sig.
Citera
2024-05-24, 13:01
Medlem
Citat:
Busschauffören mår fysiskt bra och är hemma, dvs ej en av de tre skadade. Han är i chock. Bussbolaget berättar.

Jag undrar om det var tre obältade passagerare och bussen hade fler bältade åkande som klarade sig.

Det är min första tanke också . Jag kan inte låta bli att tänka tanken att dom döda troligtvis hade överlevt om dom varit bältade .

Men det vore bra att få det bekräftat . Enligt statistiken är det mycket större chans att överleva en krasch om man har bältet på sig .
Senast redigerad av Azdz 2024-05-24 kl. 13:06.
Citera
2024-05-24, 13:04
Medlem
Hudiksvall är ett traumasjukhus som mottar trauma 1 larm enligt traumakriterier = b.la traumapatienter med livshotande skador efter trauma. Liksom Gävle sjukhus.

Efter någorlunda stabilisering skickas patienter till adekvat vårdnivå ex Uppsala el Karolinska om Hudiksvall/Gävle inte kan hantera skadorna själva / f.d regionanställd
Citera
2024-05-24, 13:40
Moderator
Jultrollets avatar
Uppdaterad rubrik då två personer har avlidit.
Tidigare rubrik: Frontalkrock mellan buss och bil, fyra kritiskt skadade, Enånger (2024-05-23)

/Moderator
Citera
2024-05-24, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Dom har en akutavdeling med tror inte det är så hög nivå som Uppsala och Karolinska.

Dom bygger väl ny akut för närvarande ?

Hela sjukhuset är underombyggnad och nybyggnad
Citera
2024-05-24, 13:55
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MastersKitten
Hudiksvall är ett traumasjukhus som mottar trauma 1 larm enligt traumakriterier = b.la traumapatienter med livshotande skador efter trauma. Liksom Gävle sjukhus.

Efter någorlunda stabilisering skickas patienter till adekvat vårdnivå ex Uppsala el Karolinska om Hudiksvall/Gävle inte kan hantera skadorna själva / f.d regionanställd

Tack för informationen!

Att bältesanvändning (och hjälm på cykel/moppe/MC) blir skillnaden mellan liv och död bör vara allmänbildning. Ändå ser vi gång på gång vilken vattendelare bältet blir.

De som inte hade bälte i flygplanet som fick nödlanda i Bangkok vårdas idag för svåra huvud/hjärn/ryggradsskador utifrån att de slog i taken så huvudena gick igenom upp till bagaget ovanför. 22 passagerare är kvar på iva och opereras med svåra ryggradsskador, ovh ytterligare 17 är kvar på iva med hjärnskador, enligt sjukhusrapport igår några dygn efter olyckan där två dessutom dog.

I trafikolyckor ser vi det varje gång. Busschauffören klarade sig högst sannolikt pga bälte. Tre personer har svåra skador, sannolikt pga att de inte använde bussbältet. Det verkar vara vanligt. Jag har fått ersättningsbuss för tåg i Sverige några gånger. Jag tittar diskret om medpassagerare har bälte på och förefaller vara i minoritet. Det kanske inte är lika mysigt när man sitter med skorna på sätet eller halvligger - beteenden som är otänkbara på kontinenten.

Sundsvalls sjukhus gick f ö ut idag med att de inte kommer att ha resurser för en trafikolycka i sommar. Jag läste den rubriken på lunchen men hittar inte tillbaka. Radiolänk om samma sak:

https://sverigesradio.se/artikel/lak...lycka-i-sommar
Senast redigerad av Kungsgarden 2024-05-24 kl. 14:02.
Citera
2024-05-24, 13:58
Medlem
Citat:
Tack för informationen!

Att bältesanvändning (och hjälm på cykel/moppe/MC blir skillnaden mellan liv och död bör vara allmänbildning. Ändå ser vi gång på gång vilken vattendelare bältet blir.

De som inte hade bälte i flygplanet som fick nödlanda i Bangkok vårdas idag för svåra huvud/hjärn/ryggradsskador utifrån att de slog i taken så huvudena gick igenom upp till bagaget ovanför. 22 är kvar på iva och opereras med svåra ryggradsskador, 17 kvar på iva med hjärnskador, enligt sjukhusrapport igår några dygn efter olyckan där två dessutom dog.

I trafikolyckor ser vi det varje gång. Busschauffören klarade sig högst sannolikt pga bälte. Tre personer har svåra skador, sannolikt pga att de inte använde bussbältet. Det verkar vara vanligt. Jag har fått ersättningsbuss för tåg i Sverige några gånger. Jag tittar diskret om medpassagerare har bälte på och förefaller vara i minoritet. Det kanske inte är lika mysigt när man sitter med skorna på sätet eller halvligger - beteenden som är otänkbara på kontinenten.

Det jag skulle vilja veta är om dom omkomna i olycksbilen använde bilbälte eller inte . Mycket talar förstås för att dom inte gjorde det , men jag kan inte låta bli att tänka tanken att dom hade haft betydligt större chans att överleva om dom använt bälte .
Citera
2024-05-24, 14:01
Medlem
Smällen måste tagit optimalt ur busschaufförens synsätt. Brukar inte vara mycket till deformationszon i en låg standardbuss. Inte som en lastbil där man sitter 2m över vägen.
Citera
2024-05-24, 14:09
Medlem
PolisBatikhexans avatar
Tror att flera här har en kraftig övertro på att ett bälte ska kunna skydda när ett mycket större/tyngre fordon bokstavligen mosar en personbil.
Citera
2024-05-24, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Dom har en akutavdeling med tror inte det är så hög nivå som Uppsala och Karolinska.

Dom bygger väl ny akut för närvarande ?

Några av dom kom till Gävle sjukhus
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in