Citat:
Ursprungligen postat av
MastersKitten
Hudiksvall är ett traumasjukhus som mottar trauma 1 larm enligt traumakriterier = b.la traumapatienter med livshotande skador efter trauma. Liksom Gävle sjukhus.
Efter någorlunda stabilisering skickas patienter till adekvat vårdnivå ex Uppsala el Karolinska om Hudiksvall/Gävle inte kan hantera skadorna själva / f.d regionanställd
Tack för informationen!
Att bältesanvändning (och hjälm på cykel/moppe/MC) blir skillnaden mellan liv och död bör vara allmänbildning. Ändå ser vi gång på gång vilken vattendelare bältet blir.
De som inte hade bälte i flygplanet som fick nödlanda i Bangkok vårdas idag för svåra huvud/hjärn/ryggradsskador utifrån att de slog i taken så huvudena gick igenom upp till bagaget ovanför. 22 passagerare är kvar på iva och opereras med svåra ryggradsskador, ovh ytterligare 17 är kvar på iva med hjärnskador, enligt sjukhusrapport igår några dygn efter olyckan där två dessutom dog.
I trafikolyckor ser vi det varje gång. Busschauffören klarade sig högst sannolikt pga bälte. Tre personer har svåra skador, sannolikt pga att de inte använde bussbältet. Det verkar vara vanligt. Jag har fått ersättningsbuss för tåg i Sverige några gånger. Jag tittar diskret om medpassagerare har bälte på och förefaller vara i minoritet. Det kanske inte är lika mysigt när man sitter med skorna på sätet eller halvligger - beteenden som är otänkbara på kontinenten.
Sundsvalls sjukhus gick f ö ut idag med att de inte kommer att ha resurser för en trafikolycka i sommar. Jag läste den rubriken på lunchen men hittar inte tillbaka. Radiolänk om samma sak:
https://sverigesradio.se/artikel/lak...lycka-i-sommar