2024-05-30, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svart.kandelaber

Vägen, oftast är det ju mycket trafik, men det nämns bara bussen och bilen. Måste väl ha varit annan trafik?

I och med omledningen var det ca 5000 fler fordon än vanligt efter den vägen. I vanliga fall är det en väldigt lugn väg kvällstid. Under omledningskvällarna var det många som körde för fort och gjorde idiotiska omkörningar, så det är ett under att inte fler olyckor skedde.
Citera
2024-05-30, 23:13
Medlem
svart.kandelabers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luffarkoll
I och med omledningen var det ca 5000 fler fordon än vanligt efter den vägen. I vanliga fall är det en väldigt lugn väg kvällstid. Under omledningskvällarna var det många som körde för fort och gjorde idiotiska omkörningar, så det är ett under att inte fler olyckor skedde.

Ja, dessvärre är det som vissa förare tappar behärskningen på den sträckan, Gävle - Sundsvall. Speciellt Söderhamn och genom skogarna innan Sundsvall.

Senaste åren har det varit återkommande olyckor, oftast pga mänsklig faktor.
Citera
2024-05-31, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Jag vet inte om jag som förälder verkligen skulle vilja vakna upp igen på sjukhuset och få reda på att mina två döttrar har omkommit i olyckan.

Nej det blir nog riktigt tufft för dem om de överlever men eftersom de har ett barn till att leva för plus barnbarn så kommer de tyvärr få lära sig leva med sorgen parallellt med viljan att leva.
Ännu värre kommer det givetvis bli om bilens förare (pappan?) anses ha orsakat olyckan.
De skuldkänslorna ovanpå allt blir inte nådiga att leva med. En riktig mardröm!

Observera att jag anser att en utredning och delgivning om ev brott ska ske oavsett. Det kunde lika gärna ha varit någon annans barn som hade fått sätta livet till på grund av någons misstag/vårdslöshet och då hade nog alla krävt ett svar i skuldfrågan.
Förarens känslor (om han nu skulle anses vara vållande) har inget och ska inte ha med saken att göra även om hela situationen är djupt tragisk.

Jag kommer iallafall bli ännu mer noga med att använda lastskyddet i framtiden.
Citera
2024-05-31, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.G.T.
Nej det blir nog riktigt tufft för dem om de överlever men eftersom de har ett barn till att leva för plus barnbarn så kommer de tyvärr få lära sig leva med sorgen parallellt med viljan att leva.
Ännu värre kommer det givetvis bli om bilens förare (pappan?) anses ha orsakat olyckan.
De skuldkänslorna ovanpå allt blir inte nådiga att leva med. En riktig mardröm!

Observera att jag anser att en utredning och delgivning om ev brott ska ske oavsett. Det kunde lika gärna ha varit någon annans barn som hade fått sätta livet till på grund av någons misstag/vårdslöshet och då hade nog alla krävt ett svar i skuldfrågan.
Förarens känslor (om han nu skulle anses vara vållande) har inget och ska inte ha med saken att göra även om hela situationen är djupt tragisk.

Jag kommer iallafall bli ännu mer noga med att använda lastskyddet i framtiden.

Jag köper ju hur du tänker på ett sätt . Man får ju ändå hur sorgligt det än kan låta säga att det var tur i oturen att ingen oskyldig drogs med i fallet .

Men likväl är det ju oerhört tragiskt för alla inblandade så jag undrar hur föraren (troligtvis pappan) kommer gå vidare efter detta . Hur denna olycka än gick till så hoppas jag dom får stort stöd från såväl anhöriga och övrig omgivning .
Citera
2024-05-31, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Jag köper ju hur du tänker på ett sätt . Man får ju ändå hur sorgligt det än kan låta säga att det var tur i oturen att ingen oskyldig drogs med i fallet .

Men likväl är det ju oerhört tragiskt för alla inblandade så jag undrar hur föraren (troligtvis pappan) kommer gå vidare efter detta . Hur denna olycka än gick till så hoppas jag dom får stort stöd från såväl anhöriga och övrig omgivning .
Fast om det är bussföraren som är vållande så var det ju 4 oskyldiga som drabbades..
Är det klarlagt om vem som utreds som vållande?
Citera
2024-05-31, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Fast om det är bussföraren som är vållande så var det ju 4 oskyldiga som drabbades..
Är det klarlagt om vem som utreds som vållande?

Polisen är ju i dagsläget väldigt förtegen om hur olyckan gått till och hos vem felet ligger .

Bussföraren har förhörts vet jag , men det säger inte särskilt mycket .

Som du säger finns det ju faktiskt en risk att bussföraren felat , men av uppgifterna i tråden att döma talar inte särskilt mycket för det
Citera
2024-05-31, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Polisen är ju i dagsläget väldigt förtegen om hur olyckan gått till och hos vem felet ligger .

Bussföraren har förhörts vet jag , men det säger inte särskilt mycket .

Som du säger finns det ju faktiskt en risk att bussföraren felat , men av uppgifterna i tråden att döma talar inte särskilt mycket för det

Att använda ordet ”oskyldiga” förklarar hur dum du är!
Citera
2024-06-01, 12:48
vad är sann fakta i det som har framkommit hittills?

pappan som körde? finns källa på det?

äldsta dottern på väg att skiljas?

fruktansvärt allting 😢

varför vårdas föräldrarna på Akademiska sjukhuset, och inte Sundsvall?
Citera
2024-06-01, 14:49
Medlem
ElakBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
pappan som körde? finns källa på det?

Har för mig att någon som påstår sig ha varit på plats och hjälpt till precis när olyckan hänt skrev nånstans i början av tråden att det var pappan som körde, men såvitt jag vet så är det den enda källan hittills, tror inte det bekräftats från officiellt håll på något vis.

Personligen kan jag ju tycka, särskilt med tanke på hur totalt demolerad och intryckt bussens framände blev, att det skulle kunna kännas logiskt att de som dog satt i bilens framsäte. Det vore ju inte helt otroligt om ett äldre föräldrapar som borde vara tröttast efter resan sätter sig i baksätet och låter sina yngre och piggare vuxna döttrar köra, men som sagt åtminstone en persons uppgifter i tråden motsäger detta.
Citera
2024-06-01, 18:39
Medlem
PutteStruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Såklart men lasten gör att man blir mosad från två håll.

Utanför Helsingborg hade vi en tjej i en lastbil som körde in i en stillastående lastbil på motorvägen, hon blev mosad av sin egen kran bakom hytten.
https://at-foto.se/e6-lastbilsolycka...axtorpsskogen/
Det var hon som hade massor med filmer på tiktok o Instagram när hon körde lastbil. Antagligen satt hon o spelade in sitt sista klipp när hon körde ihjäl sig.
En helt livsfarlig idiot var hon bakom ratten , tur att ingen annan dog. Finns en tråd om henne.
Citera
2024-06-01, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElakBoll
Personligen kan jag ju tycka, särskilt med tanke på hur totalt demolerad och intryckt bussens framände blev, att det skulle kunna kännas logiskt att de som dog satt i bilens framsäte. Det vore ju inte helt otroligt om ett äldre föräldrapar som borde vara tröttast efter resan sätter sig i baksätet och låter sina yngre och piggare vuxna döttrar köra, men som sagt åtminstone en persons uppgifter i tråden motsäger detta.

Förare och framsätespassagerare har alla hjälpmedlen till sitt förfogande: krockkuddar, ibland även knäkuddar, bältesförsträckare, belastningsutjämnare.

Baksätespassagerare har sitt bälte - that's it.
Sidogardiner hjälper vid kollision från sidan.
Har det sedan skett inträngning bakifrån tack vare illa placerat och säkrat bagage så är det inte mycket att göra.
Citera
2024-06-01, 19:29
Medlem
ElakBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Förare och framsätespassagerare har alla hjälpmedlen till sitt förfogande: krockkuddar, ibland även knäkuddar, bältesförsträckare, belastningsutjämnare.

Baksätespassagerare har sitt bälte - that's it.
Sidogardiner hjälper vid kollision från sidan.
Har det sedan skett inträngning bakifrån tack vare illa placerat och säkrat bagage så är det inte mycket att göra.

Jo absolut förstår jag logiken bakom det scenariot också, det var mest bara hur förstörd fronten på bussen var som gör att det känns lite svårt att föreställa sig hur de som satt fram i bilen skulle kunna ha överlevt. Nu har jag iofs bara sett en fotovinkel men det såg ju ut som att hela framändan på bussen var inmosad av bilen ända bak till framkanten på framhjulen, så när man tänker på hur bilen skulle ha passat in i det där "facket" under bussföraren så känns det ju smått otroligt att det inte bara blev mos av de som satt i framsätena.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in