2024-05-24, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrManlig
Bussen står precis efter detta omkörningsförbud i södergående riktning. https://maps.app.goo.gl/ctRuzg1uVSE82qor8
Kanske började en stresspelle från andra hållet köra om innan han faktiskt hade fri sikt och vägrade sedan avbryta manövern.

Högst troligt. Man ser ju på bilden att det är heldragen linje där plus omkörningsförbud. Det struntas av många. Källa = egen erfarenhet med 10 000+ plus mil om året i lastbil.
Citera
2024-05-24, 02:26
Citat:
Ursprungligen postat av Longpannan
Högst troligt. Man ser ju på bilden att det är heldragen linje där plus omkörningsförbud. Det struntas av många. Källa = egen erfarenhet med 10 000+ plus mil om året i lastbil.

Heldraget för södergående, för norrgående slutar det i utgången av kurvan längre bort i bild och därifrån har man tillräckligt med fri sikt för att köra om. Om jag kommer ihåg rätt, inte kört där på snart ett år.

Å andra sidan lyckas folk med de mest idiotiska omkörningar på dessa vägar, särskilt när E4 är avstängd.
Citera
2024-05-24, 05:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Heldraget för södergående, för norrgående slutar det i utgången av kurvan längre bort i bild och därifrån har man tillräckligt med fri sikt för att köra om.
Om man nu kan hålla sig tills man faktiskt har tillräckligt fri sikt. Många chansar två sekunder innan så är fallet.
Citera
2024-05-24, 07:37
Medlem
2 döda.. har vi några namn?
Citera
2024-05-24, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruddaa
Fy fan,
Hoppas inget har avlidit.

Tyvärr är 2 kvinnor avlidna enligt Expressen och aftonblaskan
Citera
2024-05-24, 07:58
Medlem
PolisBatikhexans avatar
Någon har gjort bort sig igen och jag tror inte att det är bussen..
Citera
2024-05-24, 08:00
Moderator
HelgeBuks avatar
Eftersom vägen vid tillfället var omledning för E4 borde det väl ha varit relativt tät trafik åt båda håll och inga luckor för omkörning. Så första tanken för mig var att nån på långresa har somnat till eller vinglat av distraktion.

Att man misstänker grov vårdslöshet i trafik vet jag inte hur man ska tolka. Vittnesuppgifter som säger att det var en idiotisk omkörning eller bara rutinåtgärd vid en sån här olycka för att utreda vad som egentligen hände?

De två döda lär väl vara framsätet i bilen.. Kanske mamma och pappa i en familj, hoppas verkligen inte...
Citera
2024-05-24, 08:15
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Eftersom vägen vid tillfället var omledning för E4 borde det väl ha varit relativt tät trafik åt båda håll och inga luckor för omkörning. Så första tanken för mig var att nån på långresa har somnat till eller vinglat av distraktion.

Att man misstänker grov vårdslöshet i trafik vet jag inte hur man ska tolka. Vittnesuppgifter som säger att det var en idiotisk omkörning eller bara rutinåtgärd vid en sån här olycka för att utreda vad som egentligen hände?

De två döda lär väl vara framsätet i bilen.. Kanske mamma och pappa i en familj, hoppas verkligen inte...
Förvisso Sverige 2024, men det är två kvinnor som avlidit, 20 och 30 år gamla.
Citera
2024-05-24, 08:21
Medlem
Som alltid svårt att förstå hur man kan frontalkrocka.
Varför bromsar man inte och väjer undan? Oftast pga att man inte uppfattar den som kommer från andra hållet förrän det är för sent, är väl rimligaste svaret.

Grå buss, grå vägbana, i kombination med svaga/inga framljus?

Eller solen plötsligt i ögonen? (men personbilen körde väl norrut?).

Omkörning men går in för tidigt och touchar den de kört om och studsar tillbaka ut i mötande? Troligen inte, för då hade det väl nämnts att det var fler fordon inblandade.

Eller kanske den tyvärr mest troliga: Den som blir omkörd har nollkoll och när raksträckan börjar gasar föraren på och den omkörande bilen försöker öka, tappar fokus rakt fram, hinner inte om, och när mötet upptäcks hinner den inte bromsa tillräckligt och gå tillbaka.

(om man spekulerar i att föraren inte gjorde en vansinnesomkörning i kurva)
Senast redigerad av Burkgurka 2024-05-24 kl. 08:25.
Citera
2024-05-24, 08:27
Medlem
På Hudiksvall tidnings förstasida finns en bild på vagnen.

Bilden är halvdålig, men det ser ut att vara en BMW av någorlunda modernt snitt. Jag är dock ingen BMW-expert, så jag kan inte säga vilka modeller som har dubbla horisontella ljusribbor i bakljusen.

En ren gissning från min sida är BMW 1-serie (F20) alternativt en 2-serie Active Tourer (F45).
Senast redigerad av Kastvind 2024-05-24 kl. 08:34.
Citera
2024-05-24, 08:54
Medlem
crusades avatar
Av sladdspåren att döma ser personbilen ut att ha försökt hinna in till höger strax innan omkörningsförbudsskylten men tappat kontrollen.

https://www.ht.se/2024-05-23/flera-k...-frontalkrock/

Ja det ser ut som en BMW 1-serie av nyare årsmodell.
Citera
2024-05-24, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Av sladdspåren att döma ser personbilen ut att ha försökt hinna in till höger strax innan omkörningsförbudsskylten men tappat kontrollen.
Nej.
Sladdspåren är från någon som burnat.
Började till väster i bilden och fortsatte till höger, ringlandes över körbanan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in